Miracast, vilket skämt...

Diskussion i 'Allmänt' startad av Beffe, 4 jul 2013.

  1. Beffe

    Beffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ni kanske kommer tycka att jag varit naiv och ej påläst, men här kommer iaf min story med Miracast.


    Har under ett bra tag varit ute efter en lösning som kan skicka bild och ljud från en surfplatta (android) till TVn, utan att ha lyckats. Därför blev jag riktigt glad när Miracast protokollet presenterades förra hösten.


    http://www.youtube.com/watch?v=6F_wyyZg5sI&feature=plcp


    Har sen dess väntat på att det ska komma produkter med stöd för detta. Förra vecka fick jag äntligen hem dem: en Sony Tablet Z och en Netgear PTV3000.


    http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/173249-sony_xperia_tablet_z_s4_15ghz-2gb-16gb-101_full_hd/

    http://www.webhallen.com/se-sv/hemelektronik/166400-netgear_ptv3000_push2tv_hd


    Var förväntansfull då jag packade upp och installerade. Äntligen skulle jag kunna streama alla play-kanalerna på ett enkelt sätt till TVn.


    Allt gick som på räls och uppkopplingen fungerade smärtfritt. Allt funkade som det skulle, jag fick riktigt bra, responsiv bild och ljud, men...va fan...Miracastsignalen snor mitt WiFi! Plötsligt har plattan ingen internetuppkoppling längre, den signalen är dedikerad till Miracastkopplingen istället.


    För att sammanfatta: Allt funkade superbra, men utan intenetuppkoppling. Inga play-kanaler alltså... Vem fan vill ha Miracast om det inte går att komma åt nätet sammtidigt (som i deras youtubeklipp jag länkade till)!?. Miracast, vilket skämt...
     
  2. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vad jag förstått är det en begränsning i Sonys enhet, eller kanske en bugg. Finns vad jag förstått inget i Miracast som hindrar att wifi används samtidigt. Snabb Google sökning visade att det verkar funka fint på flera Samsung och Huawei enheter.
     
  3. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag har kört miracast från min nexus 4 och jag minns inte att jag inte hade wifi. Körde till min 55lm760 genom en router från jensen om det nu spelar någon roll.

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4 Beta
     
  4. Utacka

    Utacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    vilken firmware har du på din tablet Z? funderar på köpa det eller kanske nya nexus 7 om det hinner komma innan slutet av sommaren. men då måste miracast funka med wifi. på min nexus 4 så funkar det utan problem.

    Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Beta
     
  5. Beffe

    Beffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej. Vad bra att ni upplyser mig.
    Ringde till Sony´s support idag och frågade dem om detta. Helt korrekt, de har valt att lägga till den feta featuren att koppla ner WiFiet då Miracasten är påslagen. Hur dumma får de va?

    Vet ni om det finns någon annan platta som kör Miracast idag?

    Dirk Diggler: Din LGtv har den Miracast inbyggt?
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jupp. Det brukar listas som widi eller miracast. Tror inte de ser skillnad på teknikerna. Om det nu är någon större skillad. Verkar som att om det ena finns så finns det andra.
     
  7. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Jag vill ha Miracast också. Nu gäller det att jag måste få Bang & Olufsen att lägga in miracaststöd.
    De är Applekåta så jag får köra med sladd =/

    Hur är det med miracast från en PC med Linux eller Windows?

    // A
     
    Sleepwalk gillar detta.
  8. Utacka

    Utacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    blev lite sugen på testa streama lite netflix från min nexus 4 till ptv3000 kopplad till tvn.. får bara en massa disconnects så fort jag streamar videos oavsett app... kör nu på senaste uppdateringen. minns inte att jag hade de problemet tidigare. att surfa eller göra annat funkar därimot hur bra som helst men så fort jag streamar videos så skiter det sig, ibland lyckas jag spela upp i ca 2 min innan disconnect.

    Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Beta
     
    Last edited: 6 jul 2013
  9. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Windows 8.1 ska tydligen ha inbyggt stöd för miracast. Sen är det säkert upp till d-link, netgear och resten att se till att deras drivrutiner har stöd för det. Kanske i framtiden kan man få sin datorskärm skickad till tv:n eller någon annan miracast display.
     
  10. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    WiDi är Intels proprietära lösning på samma problem. Från och med version 3.5, så skall den dock vara kompatibel med miracast. Trots detta (vad jag läst) är det dock ganska omständigt att få widi och miracast att fungera ihop, så det säkraste är nog ändå att enbart köra rena miracast produkter.
     
    Last edited: 6 jul 2013
  11. Beffe

    Beffe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Provade också lite med min N7a igår. Fick faktiskt allt att funka jättebra. Körde inte superlänge dock. Jag uppdaterade faktiskt inte PTVn något. Hör man på dig kanske man ska passa sig det också.

    Någon som vet en platta som kör Miracast idag? Eller som snart kommer komma?
     
  12. Utacka

    Utacka Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Provade stänga av wifi och streama via 3g nätet och då funkade det bra igen. Verkar vara fortfarande ganska omoget teknik. Blir nog bättre i framtiden. Jag tror att det har med att 3g anslutningen kör lägre bitrate som lyckas hålla anslutningen vid liv vid streaming. Men kan inte lova det.

    Edit: idag (12 juli) provade jag igen och nu verkar det funka utan att jag gjorde något speciellt med enheten med nexus 4... streamade en hel film utan problem, lite småhack ibland på bilden...

    Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Beta
     
    Last edited: 13 jul 2013
  13. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Någon som vet om HTC One stänger av wifianslutningen när man startar miracast?
     
  14. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    PsychoCheF gillar detta.
  15. Aike

    Aike Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2013
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 2XL
    Nu skummade jag bara igenom tråden men har inte sett att någon nämnt att miracast används igenom Wifi-direkt. Och det innebär att nätverkskortet (wlan, wifi) i mobilen är direkt kopplat till dongeln istället för en router. Det är 3G som får användas för internet under tiden.
     
  16. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Det är olika för olika enheter. Som jag förstått det klarar Nexus 4 att använda miracast och wifi samtidigt. Ser så ut iaf.
     
  17. Tokas

    Tokas Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    569
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Om man har stöd för Miracast med sin mobil eller surfplatta (Xperia Z och Tablet Z tex), kan man då använda Miracasttjänsten mot tv-apparater som stödjer Widi men inte Miracast officiellt?

    Jag har läst på vissa ställen att det är typ "samma sak".
     
  18. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag tror faktiskt det. Frågade en ifrån Sony, eller om det var LG, och de sa likadant som du läst överallt.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  19. Lafsen

    Lafsen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Har funderat på miracast ett tag, klarar det av att strömma film med bra kvalitet utan att det behöver buffra etc hela tiden?

    Om jag kör det; kan jag förvänta mig att det fungerar smärtfritt eller är upplevelsen från er som använder det att det ofta behöver uppmärksamhet under streamningen?
     
  20. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    buffringen hänger väl på ditt internet.