Denver TAD-97052

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av botze, 2 jul 2013.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

  2. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Har sökt lite om denna platta men inte hittat något matnyttigt alls. Priset är rätt, för specarna som den har. Har ICA maxi öppet köp? Fast TAD-97052 som länken ovan leder till kostar 1299kr. Den för 1199kr verkar vara en singelprocesor...
     
    Last edited: 2 jul 2013
  3. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ursäkta, skulle varit tydligare. Priset på hemsidan är inte samma som i butik, i butik är priset 1199, tog t.o.m. en bild i butiken:

    [​IMG]

    Finns lite info om plattan här.

    Varför tror du det?
     
  5. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Tror och tror, kvalificerad gissning.
     
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    OK, och vad baserar du gissningen på? Finns hundratals no-name kina -plattor som uppfyller specen... bara nyfiken :)
     
  7. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Du kan ju jämföra hur dom ser ut
     
  8. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Köpte en TAD-97052 på ica maxi idag och jag betalade 1299kr! Hittils funkar den bra. Betraktningsvinklarna är ej de bästa men det tar jag för det priset. Bra wifi täckning tycker jag.

    Skickat från min TAD-97052 via Tapatalk 2
     

    Bifogade filer:

  9. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

  10. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    OK, den jag såg kanske helt enkelt var felskyltad..? Kul att den verkar bra! Det är nog inte en Pipo M1 heller, som någon föreslog, om inte betraktningsvinklarna är bra. Lägg gärna upp lite bilder! :) Vad står det under "Inställningar -> Om enheten"?
     
  11. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Under "om enheten" står inget som hintar om vilken platta som den kan vara densamma som.

    Skickat från min LG-P760 via Tapatalk 2
     
  12. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Håller nog fast vid att det är den plattan ändå, att dimensioner skiljer på papper kan ju bero på massa olika saker.
     
  13. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    Nu efter nogrannare test av plattan så har jag beslutat att lämna tillbaka den. Problemet är att responsen på ena halvan av skärmen är sämre. Den registrerar inte alltid vid lätt tryck med fingret. Synd på en annars prisvärd platta.

    Skickat från min LG-P760 via Tapatalk 2
     
  14. MEE

    MEE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

  15. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 516
    Mottagna gillanden:
    1 590
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Rena helvete och få den rootad, USB kablarna till vanliga Galaxy S4 fungerar inte. Någon som har något tips hur man kan få den till roota sig.
     
  16. friTTe81

    friTTe81 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Sitter o funderar på en sån till mej själ faktiskt, skulle va kul o testa 3g dongel, annars får man väl köra via lurens nät.
    Lumia har en smidig uppkoppling som funkade kanon då jag testade.
     
  17. Halkbi

    Halkbi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2013
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan någon uttala sig om multitouchen på TAD-97052? Hur många punkter har den?
     
  18. flat7

    flat7 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2011
    Inlägg:
    1 274
    Mottagna gillanden:
    511

    MINA ENHETER

    10 punkter har den.

    Skickat från min LG-P880 via Tapatalk 2
     
    Halkbi gillar detta.
  19. Halkbi

    Halkbi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2013
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Utan att vara speciellt insatt så låter det i mina öron som ett måndagsex. Jag menar, vilken säljbar konstruktion skulle medföra dålig respons på halva skärmen? I och för sig har man varit med om konstigare saker, men skulle vara intressant att höra andra yttra sig om funktionaliteten i skärmen. Har någon varit med om liknande?

    Vidare så verkar denna ha en Malu-400MP GPU. Källan hävdar dock en upplösning på 1024x720 vilket ter sig lite märkligt för en oinsatt.
     
  20. Halkbi

    Halkbi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2013
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Bumpar denna. Slutade med att jag själv köpte mig en TAD-97052 och tänkte dela med mig av en enklare recension. Betänk att detta är den enda tablet jag har personlig erfarenhet utav.

    I allmänhet flyter plattan på bra, även om den kan vara lite trög starten. Inget jag stör mig på. Klarar HD-film utan problem, även strömmande video i hög kvalitet via SVT- och TV4-play (genom Pirateplayer). Spotify funkar klanderfritt det med. Laddningstider vid surfning förmodar jag kan vara bättre, men är inget jag stör mig på då jag är såpass gammal att jag har 56k som referens. Det negativa jag märkt prestandamässigt är att Dolphin är rätt trögstartat på den och att det ibland händer att appar hänger sig i någon minut, men sedan brukar det rulla på som om inget har hänt. Har inte testat den till något krävande spel.

    Wifi funkar mycket bra, de gånger det strular så har det gått att råda bot på med en omstart. Har dock inte testat det under några hårdare förutsättningar, men det brukar ju vara en punkt där billiga prylar står sig slätt. Bluetooth vet jag inget om då jag inte använder det.

    Skärmresponsen är nog inte den bästa, men den är allt annat än dålig. Har inte upplevt att det skulle vara sämre svar på någon del av skärmen. Bildmässigt så har jag inget att klaga på (eller jämföra med, för den delen.)

    Att köra bild och ljud via HDMI är inga problem. Den inbyggda högtalaren kopplas bort som sig bör. Däremot var jag tvungen att skära bort en hel del gummi från mini HDMI-adaptern (köpt på Clas Ohlson) för att kontakten skulle nå ända in i platten. Vet inte om det berodde på feldimensioner hos adaptern eller plattan.

    När vi är inne på bild och ljud: Den inbyggda högtalaren är verkligen dålig. För mig spelar dock det mindre roll då jag i egenskap av audiofil aldrig lyssnar på högtalare i några kompakta enheter, då tar jag på mig lurarna. Plattan ger dock ifrån sig ett märkligt brus ur lurarna när de är ikopplade, även om volymen är på noll.

    Har testat att koppla in tillbehör till den så smått utan några problem, bortsett från när jag tittade på film från en extern hårddisk (vilken fick ström via en aktiv USB-hub, ingen platta ger väl tillräckligt med ström via USB för att köra en extern hårddisk?) då filmen hackade till i någon tiondels sekund 3-4 gånger under filmens gång (vilket jag förmodar är förståeligt då filmen var en 6,7Gb stor .MKV). USB-minne, tangentbord och (trådlös) mus funkade som det skulle, även om jag fick fel tangentbordslayout vilket jag inte orkade ställa in ordentligt (vilket jag förmodar att man kan göra) i och med att jag bara testade om det funkade. Förmodligen funkar det utan problem med gamepads och 3G-dongel med (det står ju i specifikationerna att den ska klara det senare).

    Kamerorna är (som förväntat) inget vidare. Praktskit med dagens mått. Frontkameran fungerar helt okej till Skype, men det den har två problem. För det första så är kameran placerad i hörnet på plattan vilket gör att man simmar ur bild om man håller den rakt. Vinklar man den så att man hamnar bra i bild så blir betraktningsvinkeln inte den bästa, men det funkar. Jag förmodar att designen är gjord för att möjliggöra videosamtal i både landskap- och porträttläge, vilket för mig in på problem två. Även om kameran roterar på ens egen skärm när man håller plattan i porträttläge så tycks den inte göra det på mottagarens sida (ibland hänger sig kameran i porträttläge med). Jag vet inte om problemet ligger hos plattan eller hos Skype (förmodar det senare då allt visas som det ska på plattans skärm), men det är riktigt synd då det är betydligt enklare att få en okej vinkel (både kamera- och betrakningsvinkelmässigt) i porträttläge.

    Efter att ha använt plattan i ett par veckor så kunde jag bara hitta ett tydligt problem med den: mjukvarulisten längst ner på skärmen vilken aldrig försvinner helt, och som därmed gör anspråk på onödigt mycket skärmyta när man tittar på videomaterial (framför allt när man tittar på material i 16:9 genom en TV.) Nu är ju detta snarare ett problem hos Android som operativsystem än hos plattan, men jag tar upp det då det tar mig till den slutgiltiga punkten i min recension.

    Jag googlade och googlade efter en lösning på problemet. Allt förde mig till samma sak: root. I egenskap av fegis så hade jag inte tänkt försöka mig på det då jag inte kände något större behov för det. Man vill ju inte ställa till med något tok i onödan. Men det gnagde mig att inte kunna titta på 16:9 material på TV:n på något vettigt sätt. Tanken var ju ändå att plattan skulle ersätta min laptop, och då var inte avsaknaden av äkta helskärmsvideo ett alternativ.

    Så igårkväll gjorde jag slag i saken: Här skall rootas! Google ledde mig till skriptet RootX på XDA och universaldrivrutingen från adbdriver.com. Nu får det bära eller brista..

    Och tänka sig, det bar! Nu kör jag full!screen och är helnöjd. Istället för en hel list som gör sig besvär har jag nu istället två små halvtransparenta symboler i de nedre hörnen, och det är ju inte värre än en TV-kanallogga.

    Det enda som återstår är att hitta ett fodral med inbyggt som passar. Denna har i princip samma mått som en iPad 1 så det är inte det enklaste att idag hitta ett universalfodral som är såpass väldimensionerat.

    Summa: För den som söker sig en prisvärd förstaplatta så är denna ett mycket bra alternativ enligt mig. Den är på intet sätt dålig, även om kamerabiten såklart var lite trist (om än förväntat). Men även på den biten funkar den trots allt, så helt oanvändbart är det inte. För den som tror sig klara sig med denna så är det ett mycket bra köp då det finns god tillgång på dessa begagnade. Det är dock numera en utgången produkt, och efterföljaren heter TID-97062, och är identisk bortsett från att den begåvats med IPS-skärm.

    Hoppas att detta inlägg kan vara till nytta :)
     
    bruka gillar detta.