Problem: Minneskort kopplas ifrån hela tiden

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av aronsson, 9 jul 2013.

  1. aronsson

    aronsson Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har tidigare haft ett Sandisk 16Gb som fungerat klockrent i de tre månader som jag har haft XZ'an, men det blev lite trångt.
    Så jag köpte ett 64Gb Sandisk Extreme och stoppade i, vilket fungerade klockrent utan omformatering med exFAT, men det beror nog på 4.2.2
    I en vecka tills idag vill säga.
    Det kom upp ett meddelande om att överföra data från interna minnet till minneskortet vilket jag valde att göra, det var ca. 4Gb bilder mest.
    Jag reagerade på att det gick väldigt snabbt till en början och stoppade sedan telefonen i fickan.
    När jag sedan tittade på den så hade överföringen misslyckats, jag provade igen och den fallerade efter ca. 10s. Sedan fungerade inte galleri-appen heller och ibland så står det att kortet är bortkopplat och ibland så kan jag browsa med en filhanterare, men galleri-appen fungerar inte.
    Vad kan det vara som gör att minneskortet kopplar ifrån?
    Tacksam för bra hjälp!

    /Andreas
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Kort och gott Sandisk som gör att det strular skulle jag tro. Deras kvalitét är minst sagt varierande. Samma symtom som du hade jag när mitt kort fick för dig att säga upp sig.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Intressant det där, jag har hittills haft tur med SanDisk och har kört med deras minneskort i många år - enda gången det varit problem var med Class 2 16 GB som inte ville sig i HD2 (samma kort fungerar i Xperia X1).

    Jag har inte Extreme-varianten men två stycken 64 GB Ultra-kort har jag och båda fungerar bra. Ditt kort verkar vara ett måndagsexemplar, byt ut det är mitt råd.

    Kritik mot SanDisks kvalitet har jag sett ett antal gånger men samtidigt har jag faktiskt hittills inte råkat ut för att något av mina kort tvärdött.

    En annan faktor har varit att många gånger det uppstått problem med t.ex misslyckade ROM-flashar har andra minneskort än SanDisk varit inblandade, vid byte till det sistnämnda har allt fungerat.

    Som alternativ till SanDisk rekommenderar jag framförallt Lexar - de håller hög kvalitet på sina kort, framförallt deras Professional-serie.

    Edit: Testa att formatera om kortet i Xperian. Jag har varit med om att 64 GB-kort kan strula om de inte formateras i enheten som skall användas, alternativt formateras om till FAT32. Ett av mina kort betedde sig skumt med ExFAT men efter formatering som FAT32 fungerade det utmärkt.
     
    Last edited: 9 jul 2013
  4. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 575
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
  5. benderoid

    benderoid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    stock
    Info:
    root, twrp
    Telefon 2:
    Xperia Z3 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z
    Info:
    root
    Platta:
    Nexus 7 (2013) LTE
    Info:
    root, twrp
    Om jag förstått det rätt är det extra viktigt att göra "säker utmatning" på exFAT då den inte har samma redundans som FAT32 på den biten för att undvika att det blir korrupta filer. Testa kör en filsystem check på datorn, alternativt formatera om det (jag formaterade mitt 64gb i datorn till exFAT efter 4.2.2) . Om du vet att du kommer lagra filer som är över 4gb styck så krävs exFAT annars kan du lika gärna köra FAT32.

    Sent from my C6603 using Tapatalk 4 Beta