S4 mini 4G har inte 2 gb RAM - WTF?

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Skuggvarg, 8 jul 2013.

  1. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    S4 mini påstods komma i två versioner - 3G med 1,5 gig RAM och 4G med 2 gig RAM. Jag beställde 4G-versionen så snart den kom in i lager och sitter nu här med en mobil som bara har 1,5 gig RAM och undrar vad som gick fel? Är det 4G-versionen? Japp. Har den NFC? Japp. Har den 2 gig RAM? Nej. o_O

    Så antingen var 2 gig-ryktena bara bullshit eller så är det nåt som gått fel. Någon som vet mer? Vilda spekulationer, någon? Själv har jag inte hittat någon direkt info om detta på nätet men jag kommer att kontakta både återförsäljaren och Samsung imorgon om detta. Jag hade ställt in mig på 2 gig och det är vad jag vad vill ha.

    Antiklimax... :(
     
  2. flierman

    flierman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2013
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har bara hört 1,5 gig hela tiden jag har bevakat den. på t.ex. Phonearea och GSMarena.

    Hur känns telefonen annars, storlek och prestanda och materialmässigt?
     
    Last edited: 8 jul 2013
  3. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Du som läst någon skojjarhemsida.

    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2
     
  4. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Tja, jag kan väl inte hålla med om att GSMarena.com skulle vara en skojarhemsida, men visst kan även de få fel uppgifter. Jag läste det i alla fall i deras nyhetsflöde, när Samsung själva annonserat ut S4 mini så jag trodde ju att uppgifterna stämde.

    För övrigt är det inte fy skam med 1,5 gig ram men det är ju inte samma sak som 2 gig.
     
  5. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Under gårdagen laddade mobilen en bra stund och sen fick den mest ligga i fickan medan jag var på bio, så jag har inte hunnit pilla på den mer än ett par timmar och än så länge är jag i "anpassningsläget" (dvs jag håller på och avinstallerar saker jag inte vill ha, och installerar saker jag VILL ha, eftersom mobilen inte återställde allt från mitt Google-konto) men jag tänkte skriva en mer uttömmande recension om några dagar när jag blivit mer bekant med mobilen.

    Det spontana intrycket är att den är liten (tja, någorlunda iaf), smidig (dock lite hal), snygg, och en sjujäkla magnet för fingeravtryck, damm och hundhår. Den är också väldigt snabb och har bra respons, samt dess auto-inställning för ljusstyrka gör att skärmen är väldigt läsbar i alla lägen, även i direkt solljus, så just den funktionen var väldigt uppskattad. :)

    Men som jag sa...more to come. ;)
     
  6. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Hur avgör du att den har 1,5Gb RAM?
     
  7. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Du menar om jag kommer att märka det och isåfall hur? Tja, jag har en tendens att ladda ner och installera lite väl många appar, så tids nog börjar nog ram-minnet bli lite ansträngt när mobilen vill ha för många appar aktiva samtidigt.

    För övrigt stod det på kartongen att mobilen bara har 1.5 gig RAM, så det får man väl lita på då. Såg för övrigt att andra personer intygat att endast 1.3 gig var tillgängligt.
     
    Last edited: 9 jul 2013
  8. itemudjin

    itemudjin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    418
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Comviq

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Jag har oxå läst att 4g versionen skulle ha 2gb ram och vara klockad till 1,9ghz istället för 1,7ghz.

    Kan det vara någon USA-variant?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  9. baxee

    baxee Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2012
    Inlägg:
    1 958
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    T.ex min Optimus g har 1.77 gb ram när man kollar geekbench 2
    Det kan inte vara att systemet eller något drar då?
    Skickat från min LG-E975 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 9 jul 2013
  10. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Tänkte mer så att det inte var så att du kolla hur mycket som är tillgängligt för OS:et efter att GPU och annat tagit sin del. Men står det 1.5GB på kartongen och du har 1.3 tillgängligt så låter det som om det är det du har. :)

    Själv så håller jag mig borta från dåliga appar som missbrukar services och annat, fast vi som gör det är inte tillräckligt många för att motivera utvecklare att göra det lätt för sig och programmera rätt.
     
  11. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Är nog ingen förutom Samsung som bloatar järnet bara för att det är 2GB RAM eftersom det fortfarande släpps nya mobiler med 512MB RAM.
     
  12. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Nej, inte helt lätt att hitta de riktigt bra apparna som inte belastar mobilen för mycket. Har du några vettiga tips på den punkten får du gärna dela med dig.

    Jag har inte kollat min mobils minne än, har inte hunnit så långt men kommer väl dit också så småningom. Jag gick bara på vad andra redan har sagt. ;)
     
  13. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Själv skulle jag tyckt att det var betydligt större WTF att den bara har qHD och ändå kostar 4000 kr?! 2000 kr vore rätt prisklass.

    qHD = budgetlur, 2GB gör nog varken till eller från...
     
  14. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Vet inte vad du jämför med när du kallar denna mobil en budgetlur, den har ju specs som ligger en bra bit över de flesta mobiler i mellanklassen, åtminstone när man tittar på mobiler som har ungefär samma yttermått. Jag hittar då ingen jämförbar konkurrent som är ungefär lika stor/liten som denna.

    1,5 gig ram och dubbelkärnig processor på 1,7 gHz är ju ändå rätt bra i det segmentet, inte många andra mellanklassmobiler som ligger på såna nivåer, såvida de inte har ett större ytterformat.

    Än så länge ganska nöjd med denna mobil. Jag tror inte heller att jag kommer att hänga upp mig på det där med upplösningen, jag har mobilen huvudsakligen för samtal, sms och foton, sen blir det lite ströspelande och så men inte mycket annat. En av de bästa skärmarna jag använt hittills. Yttermåtten och skärmstorleken passar mig väldigt bra.

    För övrigt köpte jag min mobil direkt från Halebop och fick då lägga till 80 kr i månaden för mobilen (utan kontantinsats) när jag förlängde mitt abonnemang med 24 månader, så min totalkostnad för mobilen blir bara 1920 kr fördelat på två års tid, så det tycker jag var ett väldigt rimligt pris med tanke på att den kostar ca 3700 kr att köpa utan abonnemang. ;)
     
  15. Laputa

    Laputa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2010
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    Ni som har den: Hur mycket ledigt minne har den vid första uppstart?
    Jag funderar på köpa en men det lilla utrymmet avskräcker.
     
  16. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, när jag startade mobilen började den tyvärr automatiskt återställa precis alla mina gamla appar (även såna jag "kasserat") så jag kan inte ge dig ett hundraprocentigt svar på den frågan, men GSMarena säger att av de 8 gig som mobilen har internt ska man som användare få tillgång till 5 gig och jag har för mig att den visade 5,5 gig ledigt från början men sen blev det alltså en enorm återställning då och efter den visar mobilen nu 4 gig ledigt. Det är typ enbart appar men då har jag inte flyttat över något till SD-kortet än, så det kan förändras ganska mycket. Det är väl inte så många och stora appar som kräver att få installeras just i mobilens interna minne, så du borde kunna klara dig bra med ett rejält stort minneskort...eller?

    Eller syftade du på ram-minnet? 1.5 ram i grund, 1.35 ram tillgängligt efter att systemet fått sitt, och i skrivande stund säger mobilen att den har 940 meg ram ledigt trots mina 150 installerade appar och trots att den har 26 appar "vilande" (passiva, de anges som att de körs just nu men ingen av dem är direkt aktiv).