Fråga: ROM /root hjälp

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av norling, 19 jul 2013.

  1. norling

    norling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej, har lite funderingar..

    Vad exakt blir "bättre" med telefonen jag rootar den?
    Vad finns det för nackdelar
    Vad menas med ROM?

    Är lite förvirrad, men vill gärna roota telefon efter som många andra gör de..
    Finns ju miljarder guides, vilken är den bästa?

    Herregud, nu tror ni la att jag är född bakom flötet..

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  2. HeadQuaker

    HeadQuaker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Hej,

    jag rootade min S3 LTE för några dagar sedan. Har tidigare haft en HTC Desire som jag rootade och kunde därför ha den väldigt lång tid utan att den blev "gammal".

    Jag rootade min telefon med Samsung Galaxy S3 Toolkit 7.0. Se guide här: http://www.youtube.com/watch?v=519kA_emkqo
    Detta är mycket enkelt, applikationen gör så gott som allt för dig.

    Efter root så startade jag min telefon i recovery för att ta en full Nandroid backup, mycket viktigt. Se videoguide här: http://www.youtube.com/watch?v=36cihz4l-vk
    Kom ihåg att ta EFS backup pga IMEI!!!

    Efter detta så är det bara installera den ROM du vill ha. Du hittar dom på http://forum.xda-developers.com/forumdisplay.php?f=1822
    Jag testade själv först med Cyanogenmod med fick faktiskt bättre batteritid med SentinelROM, den fungerar mycket stabilt, rekommenderas.

    Vad exakt blir "bättre" med telefonen jag rootar den? Telefonen får mycket bättre batteritid, går snabbare, du styr själv över hela telefonen, installerar vad du vill på den.
    Vad finns det för nackdelar Jag hittar inge nackdelar.
    Vad menas med ROM? ROM är ett gammalt uttryck, "Read Only Memory", vet egentligen inte i detta fallet varför detta heter så, dock så hänvisar den till det Firmware du har installerat i telefonen. Med ROOT så borde den ju heta något annat? En CD heter också CD-Rom, detta eftersom du endast kunde läsa från en CD-Rom, inte spela in i den, sedan har du RAM "Read Access Memory" som alla datorer har, ett minne man även kunde spara till.

    Det finns en hel del guider på nätet men av gammal erfarenhet så är de som finns på XDA developers de bästa. Även vissa på Youtube kan vara av intresse. Kom bara ihåg att du har en International version av S3 LTE, så att du inte gör något som orsakar problem framöver.
     
  3. nicktaken

    nicktaken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2011
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den största anledningen till att jag kör en annan rom är att slippa Samsungs Bloatware
     
  4. norling

    norling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    TACK!

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  5. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    Kan jag alltså roota min S3 LTE med Samsung Toolkit, och därefter ta bort all Samsung bloatware? Har läst och läst men är inte riktigt med på allt! ;)
     
  6. Rixard

    Rixard Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    15
    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 5x, HTC 1+
    Telefonen blir inte snabbare om du rootar. Telefonen får inte bättre batteritid om du rootar. Detta är bland annat varför man Flashar custom ROM's.

    Det rooting gör är att du får bättre access till telefonens system genom vissa kommandon som telefonen då kan göra. Rooting behövs till vissa program. Jag rootar b.la. till att kunna använda appar såsom adaway (reklam blockerings app) och callrecorder.

    Om du vill ha bort samsungs bloatware är det alltså dags att flasha en annan ROM efter du har rootat telefonen och gjort både en nandroid backup och en EFS (NV/IMEI) backup.

    Om du vill ha tips på en bra rom kan så är nog CyanogenMod's roms ett säkert val. Men det finns även andra, kolla trådar så får du en uppfattning om vad de olika romsen är bra på.

    Jag har ordnat root och nandroid backup via toolkitet och det fungerade bra. ROM installerar du via en custom recovery som även det går att fixa via toolkitet.