Fråga: Tablet till PicoNord SE802

Diskussion i 'Mediaenheter & TV-apparater' startad av widman, 19 jun 2013.

  1. widman

    widman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hey,
    jag köpte mig en PicoNord SE802 på netonnet nu i dagarna och är hittills ganska nöjd. Jag är en nybörjare inom Android och har en fråga som gammal Apple'användare.

    Finns det någon app som gör att jag kan trycka play på min Samsung tablet, som sedan gör att filmen eller tvprogrammet startar på tv'n via PicoNord stickan? Så som det funkar med Apples Airplay.

    W
     
  2. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    https://docs.google.com/file/d/0B8fy5-NrQqVSZ3k2dDFQUll2NkE/edit?usp=sharing

    Nu har jag inte testat Apples Airplay, men jag har svårt att se att det gör det lika bra, men jag använder den här och den är väl ok..
     
  3. hfohrman

    hfohrman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 Pro
    Telefon 2:
    Honor 9
    Platta:
    Mediapad T3 10.
    Platta 2:
    Surface Pro Classic
    Vet inte om den appen fungerar för dig. Vill dock försöka belysa detta problem lite då jag själv vill ha funktionen men inte kommit hela vägen fram,

    För det första. Har man en sticka med Android i så bör man ju kunna köra alla appar i den som man kan köra i sin Tablet. Så till viss del faller ju behovet av denna spegling. Det är ju en annan femma i ex Apple TV där man inte kan installera ex SVTPlay appen Men jag vet. Det vore ju bra att ha den iallafall.
    Har man däremot en IPad så finns kanske behovet. Och där använder jag AirPin i mina Android stickor. Den tar emot AirPlay från Apple produkter på ett bra sätt.

    Sedan då. Då bör man först förstå AirPlay som Apple använder. Detta är ju ett antal programrutiner som klarar att skicka bilden/ljud till ex en Apple TV. Men kom ihåg att det program som spelar upp mediat måste vara kapabel att skicka det hela. Så den som skrivet programmet måste lagt till funktionerna. Ex SVTPlay.
    Däremot kanske inte en webläsare har denna funktion.

    Om vi då går till Android så finns idag inte motsvarande funktioner.
    Då finns det ju flera vägar att gå framåt. Ex kan en som tar fram en mediaapp lägga till sina egna rutiner i sin app och sedan skriva en mottagareapp till GoogleTV stickan. Men detta blir ju då inget generellt då det inte stöder all media. Och det stöder då inte ex SvTPlay

    Sedan har vi då det andra sättet. Man skriver en app som hela tiden skickar hela skärmen ut till mottagaren. Men om nu detta vore möjligt skulle nog Android sågas vid fotknölarna av säkerhetexperter.

    Så därför . Denna typ av appar (som det finns en massa av) går oftast bara att installera på enheter som är rootade (Vilket man ju gärna vill slippa att göra.) eller så har hw leverantören byggt in funktionen i sin installation av Android.

    Sä därför har jag nog lagt detta åt sidan ett tag och avaktar tills det kommer motsvarande funktioner i Android . Och här tror jag att Miracast på sikt kommer att vara lösningen. Men där är vi inte idag.

    Dock har jag använt MirrorOP (som kostar minst 99usd per enhet) för att skicka rubbet från Windows till min sticka. Fungerar helt OK. Dom har ju sändare till mac också. Och även Android (som kräver root) och IOS (som kräver Jailbreak) .

    Hans
     
  4. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Vill bara tilllägga att SE802 kommer rootad "out the box", så det är bara att ladda hem super-su och busy box, så kan du installera alla typer av appar som kräver root.

    Det är alltså inget man behöver krångla med på de flesta Androidstickor..
     
  5. hfohrman

    hfohrman Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2011
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    20
    Telefon:
    P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    P20 Pro
    Telefon 2:
    Honor 9
    Platta:
    Mediapad T3 10.
    Platta 2:
    Surface Pro Classic
    Nu är det ju inte mottagaren (stickan) som behöver root. Utan sändaren. Ex din galaxy tab som skall vara rootad.

    Hans

    Skickat från min A500 med Tapatalk 4
     
    Last edited: 24 jul 2013
  6. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Aha, du tänkte så ;)

    Nåja det är väldigt enkel process att roota den om man skulle vilja det. Finns gott om guider för det både här i forumet och på xda, och gott om folk som gärna hjälper till.