Nokia Lumia 920 is here

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Connecting, 3 nov 2012.

  1. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Så om jag tar en vanlig bild med en usel kamera, och sedan tar exakt samma bild med en grym kamera, så blir bilderna lika? Det kan de omöjligt bli.
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ett fotos värde bedömer man inte på bildkvalité utan känslan det förmedlar. Men visst det är ju så klart alltid kul att ha en bra kamera också.
     
  3. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Nu är du inne på lite djupare diskussioner. Talar vi om en människa på bilden så kan även denna förmedla mycket mer än ett foto på en apelsin. Beroende på hur bra denne är att förmedla uttryck genom foto.

    Men jag tror att en bra kamera aldrig är en dålig förutsättning för om man vill åstadkomma en bra bild. Sedan gäller det givetvis att inte vara helt av banan.

    Men allt annat lika så bör en vass kamera vara en fördel. Jag tror att denna går att zooma ovanligt bra på, det är en grej de flesta säkert fixar att utföra. Den tar riktigt bra bilder med dåliga i dåliga ljusförhållanden. Det kan nog vara en fördel för många. Men jag förstår vad du menar.
     
  4. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER





    Det var inte riktigt så det sades.



    Dåliga kort från en dålig fotograf blir inte bra kort p.g.a. högre antal pixlar.



    Ett bra kort kan möjligtvis bli bättre med högre antal pixlar. Man får inte glömma formatet bilden visas på och än så länge har vi inte skärmar med 41 miljoner pixlar... och till ett vanligt 15x10 kort är det "tillräckligt"med runt 6 megapixel kamera/kort.



    Jag vet inte vad för format 41 megapixel är bra för, A1?



    41 megapixelkamera, vad måste man ha för supersensor för att göra rättvisa åt det?



    Pixlarna är mångt och mycket en gimmick när man gör det så extremt.








    Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk
     
  5. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Nu handlar iofs inte denna tråden om 1020, men de har ju inte utvecklat en kamera med 41 mgp för skoj skull, den gör liksom lite skillnad.

    "So what's the point of having so many pixels at one's disposal? In short, the magic is in oversampling. While it's possible to snap 38MP (and 34MP wide-angle) images at will, the 808 has a "creative mode" which takes lower-res shots -- eight, five and three megapixels, to be precise. Not only are these images easier to share, the phone oversamples the images, which means it combines several pixels to create one high-quality superpixel. The idea behind this is to add sharpness, reduce noise, eliminate Bayer-pattern problems and improve low-light performance. It also helps the camera achieve another superpower: lossless zoom. In other words, you can zoom in on an object without losing detail and resorting to interpolation"


    http://www.engadget.com/2013/07/24/nokia-lumia-1020-review/?utm_medium=feed&utm_source=feedly
     
  6. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja, Nokia, har en motivering till att ha så många megapixel i sin mobilkamera. Och den som använder den har finner säkert sin "sanning" i den motiveringen.

    Men som det skrevs, ett högre antal pixlar gör i sig inte ett bättre kort. Det ger t.ex. fördelen att du har större möjlighet att beskära kortet och fortfarande kunna använda det som en "bra" bild (Förutsatt att det givetvis blir en bra bild) genom att kanske ta bort störande objekt.

    Nej, jag menar inte heller den djupare "tanken" som komponering av bild och erfarenheten av att veta vilket objekt/miljö som blir en bra bild.

    Det är en myt att det är antalet pixlar som är skillnaden mellan en bra och en dålig kamera.

    Och, ja, jag artikeln till trots vill påstå att Nokia lever på den myten. De kör sitt "megapixelrace" och använder antalet pixlar som ett säljargument.

    "Oversample" t.ex. och då gör en "superpixel" till 5 eller om det var 8 megapixelkorten. Om man lagt tid och energi med samma storlek på sensorn men med 8, 10 kanske 12 megapixel i upplösning, likadan optik, likadan blixt m.m. Korten hade säkert blivit minst lika bra, men man hade inte haft argumentet "41 Megapixelkamera".

    Nej, jag säger inte att kameran i 1020 är dålig. Missförstå mig rätt.
     
    Last edited: 25 jul 2013
  7. dhanjel

    dhanjel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    1 414
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 11
    Konstig fråga kanske, men är lite sugen på att testa 920:n, har hittat den för 2490kr (demo-ex). Vad skulle ni gissa man kan sälja den för om 1-2månader? Kommer sannolikt kunna få kommande iPhone via jobbet då. Om "kostnaden" under denna tiden är vettig så kanske jag slår till.
     
  8. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    920 har fått Amber nu och den satt fint. Det börjar arta sig.
     
  9. charta77

    charta77 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    När, hur?



    Sitter på en olåst, har tre, är det tre som skickar ut uppdateringen?


    Sent from my RM-821_eu_sweden_235 using Tapatalk
     
  10. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Jag har inte fått nån uppgradering till min 920... Kösystem kanske...



    Edit: Det finns ju bara en fransk version som man måste flasha in själv och då återställs hela telefonen. Nja, jag väntar hellre på den "riktiga" :)

    Skickat från min Nexus 7
     
    Last edited: 7 aug 2013
  11. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    När den kommer OTA är det väl MS eller Nokia som skickar den.
    Finns flera svenska ute. Ingen data förloras då det första man får göra är att välja att återställa, och det vill man ju. Allt kommer tillbaka, uppringda nummer, kontakter, kalender, mess, bilder, alla appar, osv. Har man bara aktiverat synk eller backup, eller gör det precis innan, så försvinner ingenting.
     
  12. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Måste bara säga att appen Nokia Smart Cam är ruskigt bra och lätt att använda. Den är så klockren att t.om jag börjat intressera mig för att fota mer. Man kan ju göra så jäkla många häftiga saker. Den tar 5 bilder i ett svep, så kan du skapa den bästa bilden genom att addera det bästa från varje bild. Något som aldrig kan bli lika bra om man tog en bild.

    Tar man en bild på tre personer så kanske en råkar blunda lite. På de andra 4 har den som blundade öppna ögon, på 3 av bilderna kanske en inte hunnit le, men det finns på två andra bilder. Iaf, då tar man det bästa från varje bild så den blir en där han inte blundar, och de som log får sitt leende.

    Du kan även ta bort oönskade föremål på kortet. Kanske står det någon oönskad i bakgrunden? Häftigt alternativ.

    Det blir även lättare att fota folk i rörelse då detta blir mer aktuellt. Det spelar ingen roll om du sätter 10 st rakt framför dig som du ska fota, ber dem le och titta mot kameran, det kommer alltid vara någon som blinkar, tittar lite åt sidan, eller ska bara snabbt rätta till tröjan, etc. Allt detta justeras iom att flera bilder tas.

    Nokia Pro Cam finns ju till 1020 och den ska vara ännu mer avancerad, med all rätt då kameran också kräver det, eller behöver det.

    Men Smart Cam är nu min vanliga kamera-app. Den är verkligen Smart :)
     
  13. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Okaj, var finns den svenska då? :-)

    Skickat från min Nexus 7
     
  14. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Ladda ner denna. https://mega.co.nz/#F!l99W0RyS!JslK0TolBUhbPz_9PTpliQ

    Det är Amber i rar-format.

    Packa upp den i C:\ProgramData\Nokia\Packages\Products.

    Gå in här och tanka ner senaste NCS och följ guiden

    http://blinkthinks.wordpress.com/2013/04/24/download-official-nokia-firmware-even-without-navifirm/

    Säg till om det är något du undrar.

    Sedan när filen ligger i mappen och du har följt guiden på sidan jag länkade ovan, så gör du detta:

    Starta NCS
    Öppna product support tool
    Sign in
    File/open product/Rm-821/open
    Programming/Recovery/Update list
    Koppla ur telefonen,stäng av den, tryck på start i programmet
    Då dyker en ruta upp vid namn "recovery" med en bild på en telefon som visar att kontakten med telefonen saknas
    Koppla i telefonen och håll ljudknappen intryckt neråt....och tryck snabbt på "retry" i recoveryrutan
    Sedan dyker något felmeddelande upp att du har fel fw......välj att du uppdatera ändå
    Skärmen blir röd och uppdateringen startar
    Kom ihåg att logga in på ditt microsoftkonto när allt är klart så den får lägga in säkerhetskopian.
     
    Etzolin och Madeli gillar detta.
  15. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Bra guide... tack :) Men frågan är om det var värt det ... i morgon kommer säkert den "officiella" versionen :P
     
  16. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Om man tycker det är krångligt så ska man självklart vänta. Jag tyckte det var smidigt och jag har den nu men inte du :)

    Den finns också i andra program men vänta du. Vänta är ju skitkul. Framförallt när man inte behöver.
     
  17. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Sa jag att jag inte gjorde det? Jag fullföljde och har nu Amber... Din attityd gillas inte :/ Men tack för hjälpen!
     
  18. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Trevligt. Har du märkt av någon skillnad?
     
    Last edited: 7 aug 2013
  19. Madeli

    Madeli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    3 371
    Mottagna gillanden:
    722

    MINA ENHETER

    Ingen större skillnad tycker jag... Men jag gillar smart kameran! :-)

    Skickat från min Nexus 7
     
  20. Connecting

    Connecting Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2012
    Inlägg:
    1 395
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Ja, den är faktiskt grym.