Fråga: nybörjar frågor

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Thomas1985, 24 jul 2013.

  1. Thomas1985

    Thomas1985 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då jag inte har råd med S4 så har js köpt mig en S2. Vad är rot och rom och sånt. Är det vad jag behöver göra för att få S4:ans mjukvara? Sen en fråga då om man gör de, kommer grejer på mitt sd kort vara skyddade ifall nåt strular med att göra om i movilens mjukvara? Har bla 4000 kort på typ hela mitt liv liggandes ink allt som hör till dotterns födelse. Lagt in det här för att snurr diskar till dator är så känsliga och lätt går sönder plus att skivor också är ömtåliga så valet stod på skriva ut 4000 kort i butik (kostar multum) eller usb minne eller mobilen vilket ja valde pga att då kan ja se dem 24/7 var jag än är.
     
  2. toxic76

    toxic76 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    739
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Honor 10
    Telefon 2:
    Honor 8 lite
    Telefon 3:
    Huawei Nexus 6p
    Platta:
    Lenovo tab2
    Du kan inte få S4:ans mjukvara till din S2:a du kan bara få något som typ liknar mjukvaran i S4:an och ja det krävs root, Mjukvaran som finns på telefonen lagras i rom minnet och kallas därför för rom. Rom står för "Read Only Memory" och är därför skrivskyddat. Det går alltså inte att spara eller göra några ändringar i rom. Det är där som root kommer in i leken ;) Med root så kan man faktiskt både skriva och läsa till rom minnet. Root ger dig alltså fullstängig tillgång till hela systemet på din android enhet. När det gäller dina bilder så är det alltid säkrast att du kopierar över dom till datorn. Ingenting försvinner från sdkortet men ifall att något skulle gå jäkligt fel och
    telefonen inte startar så har dom dom iaf lagrade på din dator.
     
    Thomas1985 gillar detta.
  3. Thomas1985

    Thomas1985 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har ingen dator men föemodar väl att ja kan ta ur sd kortet innan ja gör nåt. Hur avancerat ärdet att göra dessa ändringar? OOch verkar finnas massor olika rom etc vad ska man köra på? Är ute efter att ha de senaste. Sen en fråga till kan man ha 64gb minne i s2 vissa säger att man kan ha de även i detta forum och andra säger nej.
     
  4. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Root = Tillgång till hela systemet ungefär
    ROM = Se det som olika system / versioner som du kan ha i din telefon.
    Att få s4:ans mjukvara i din telefon, är inte så lätt. Det krävs att någon portar (tar ut den från s4:an, anpassar den till s2:an och sedan släpper den) Romen, och visst det kan hända men det lär troligtvis inte vara speciellt stabilt, men vill du bara ha utseendet så finns det nog lite teman och sådant. Att ha bilder och sådant på telefonen, visst kan du ha det, men är det viktiga saker så ha MINST 1 backup, gärna flera. Det kan exempelvis vara molnbackup, cd skiva, hårddisk, USB minnen eller liknande. Tänk på att inte förvara dessa på samma ställe (vid brand tillexempel så kan alla backups förstöras).


    Att ta ut SD kortet kan fungera, men vad händer om du förlorar telefonen eller tappar den såpass så att innehållet försvinner? Där kommer backup in.
    Skulle avråda dig från att leka med telefonen (roota, byta ROMs etc) innan du verkligen lärt dig lite mer. Tro mig, du vill inte stå där med tummen i handen när telefonen är i en bootloop. Att ha det senaste är bara löjligt, ingenting som säger att just det är bäst.

    För olika ROMs rekommenderar jag dig att kolla in forum.xda-developers.com
    Vad som är bäst / vad som du ska köra kan nog ingen annan än du svara på. Vissa gillar det, andra det. Så när du rootat och blivit mer hemma med Android och dess funktioner föreslår jag dig att helt enkelt prova dig fram.
    Lycka till :-)
     
    Thomas1985 gillar detta.
  5. Pjönsson

    Pjönsson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jul 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej! jag vill har hjälp med att roota min surfplatta. en logicom tab 1052, har inte google play på den..
     
  6. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Starta en tråd i subsektionen övriga tablets, detta är helt fel tråd

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  7. Thomas1985

    Thomas1985 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Fler frågor här. Enhets minne och usb lagring. Varför 2 olika lagrings ställen? Fattar nada. 1, 97gb enhets lagring och 11, 5gb usb lagring. Nu börjar den förstnämnda bli full så jag inte kan ladda ner mycket mer. Har flyttat redan mycket till sd kortet jag har men vill ha mer space. En hel del appar har kommit in på usb lagringen vet inte hur? Vissa går dit vissa stannar på enhets minnet?

    Vad för sd kort kan ni rekommendera? Har hört att 64gb med uhs-1 ska funka till s2 men gör de verkligen de? Har inte 4g version av s2 eller LTE (vad jag vet)
     
    Last edited: 25 jul 2013
  8. Thomas1985

    Thomas1985 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har följande

    Modellnummer
    GT-I9100

    Android-Version
    4.1.3

    Basbandsversion
    I9100XXMS2

    Grundversion
    3.0.31-1156072
    dpi@DELL175 #3
    SMP PREEMPT Mon Apr 22 16:13:38
    KST 2013

    Kompileringsnr
    JZ054K.I9100XWLSS
     
  9. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Mina råd till dig:

    - Håll dig till Stock (det du har installerat på mobilen). Du vet ej vad root är och lär därför heller inte ha någon jättestor nytta av det än sålänge! :) Kolla om det finns några uppdateringar till mobilen! Det senaste borde vara 4.1.2, kolla om du har det!

    - Skaffa för tusan en backup på dina bilder... Om du BARA har det i mobilen så är du extremt våghalsig... Extremt... Lägg över det på MINST ett ställe till, gärna fler! 4000 bilder (utan filmer) kan t.o.m. få plats på ett relativt litet USB-minne (32GB eller nånting)...

    - Och som tidigare människa sa: Du kan ej få S4ans rom, root ger dig möjligheter att pilla på alla systemgrejer i mobiltelefonen.

    - Tänk på att SD-korten i mobilen ofta kan strula = Dina bilder är inte säkra! (Med "ofta" menar jag givetvis inte jätteofta, men med tanke på att du har 4000 på "typ hela mitt liv" så skulle jag ej förlita mig på det) ;)
     
    Thomas1985 gillar detta.
  10. Thomas1985

    Thomas1985 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej ska fixas. Mjo det är 4000 bilder ca 100 filmer. Tror det ligger på ca 12-14gb. E du haj på frågorna ja ställde lite längre upp ang lagring och sd kort?
     
  11. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Vet inte VARFÖR man har Enhetsminne och USB-lagring som två separata, det är irriterande och dåligt men:

    Enhetsminne = Där dina appar sparas bl.a.

    USB-Lagring = Där dina foton sparas (om du ej ställt in så att dina foton sparas på extern SD-kort) samt musik, nedladdade filer m.m.

    För att fria minne från Enhetsminnet är det enklaste att försöka flytta så många appar som möjligt till "SD-kortet" (fast de flyttas inte till externa SD-kortet, utan "USB-lagring"... USB-lagringen kallas nämligen för "SD-Card" ibland medan SD-kortet kallas "External SD-card". Väldigt flummigt!)

    Minns inte om det är 4.1.3 eller 4.2 (Androidversion) men pröva gå in på Inställningar > Lagring > Cachelagrade filer (eller Cache? Minns ej vad det heter)... Klicka iallafall på den och rensa all Cache (om det kommer upp för dig, minns som sagt var inte om det var för 4.1.3 eller 4.2. Ingenting viktigt försvinner, men du bör få lite mer plats!

    64GB-SD-kort ska ej stödas av I9100, men det är onekligen folk som använder det utan problem efter lite googlande, så det bör nog funka!

    Om du går in under "Inställningar > Programhanterare > "På SD-kort" (scrolla höger)" så ser du alla appar du kan flytta till USB-lagringen (trots att det står SD-kort... Tror bara att det är dåligt översatt eller nånting, värdelöst är det iallafall!
     
    Last edited: 25 jul 2013
    Thomas1985 gillar detta.
  12. Thomas1985

    Thomas1985 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Okej :) jag använder mig av clean master appen. Där kan med ett knspp tryck ta bort all cashe från alla appar, även ta bort/flytta appar och stänga ner aktiva appar ned ett knapp tryck.
     
  13. Thomas1985

    Thomas1985 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kollade igenom lite nu. Har ju appar på 3 olika lagrings ställena. Sjukt. Plus att jag har inställningar på alltså att bilderna ska hamna på minnes kortet men dom hamnar i usb lagring kollade de precis i appen es filutforskaren. Allt ska va så knöligt!!!
     
  14. tirim4

    tirim4 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2011
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    USB-lagring är det externa minneskortet om jag minns rätt från stock. Lagringshanteringen på S2:an är långt ifrån ultimat.
     
  15. Thomas1985

    Thomas1985 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2013
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nah usb lagring är inte det utdragbara kortet