Fråga: Android 4.3 OTA

Diskussion i 'Google Nexus' startad av Dahliz91, 25 jul 2013.

  1. xciter

    xciter Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag gav upp och blåste den med nexus toolkit. Man kan stänga av den om du håller in volym+ner och power. Då startar den om i bootloader-läge där du kan välja stäng av.
     
  2. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Sådär, då fick jag 4.3! Men nu är den inte rootad längre. Kör jag Voodo OTA Rootkeeper och väljer Restore Root får jag meddelande "root su restored". Men det stämmer inte. Får bla i Lagfix Premium besked att den inte är rootad.

    Så nu är ju min fråga, hur återrootar jag den utan att förlora information?
     
  3. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    https://swedroid.se/wiki/index.php?title=Använda_fastboot_och_ADB

    Bara att flasha in en Superuser-zip som fungerar med 4.3.

    Båda i min signatur fungerar, men SuperSU har funnits lite längre för 4.3. Jag föredrar Superuser eftersom den är open source och en del av Cyanogenmod = kvalitet. Superuser behöver dock lite mer tid innan den blir stabil - beta2 har ett par buggar som jag upptäckt.
     
  4. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Bara flasha in, haha jag är ju noob ;-)
    Hur gör jag det? Å inget går förlorat?

    Fö känns plattan lite rappare.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
     
  5. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Ladda ner supersu zippen och starta om den i recovery där kan du installera den. Har ingen n7 själv men det är så man gör på alla andra jag har använt :-)
    Om du inte kan starta om den i recovery från tex power menyn så får du söka efter hur men startar upp den i recovery mha hålla in vissa knappar vid uppstart.

    http://download.chainfire.eu/345/SuperSU/UPDATE-SuperSU-v1.51.zip

    Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4 Beta
     
    Last edited: 31 jul 2013
  6. Sorid

    Sorid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    854
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Äntligen fått uppdateringen. Hoppas man får ett litet rappare system nu.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  7. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER

    Startade plattan nu i morse och uppdateringen ploppa upp direkt. Bättre sent än aldrig.

    Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta
     
  8. andreas8912

    andreas8912 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Tycker min nex blivit mkt snabbare efter uppdateringen, inte alls lika laggig, sen tog jag även tillbaka original tangentbordet som har snabbare uppstarts tid än tex swiftkey
     
  9. ubbe1

    ubbe1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Läst på sidan:
    Android 4.3 introduces fstrim which will help the eMMC controller take out the piled up trash.AnandTech has discovered one feature introduced in Android 4.3 that you won't find in Google's recipe for the latest Jelly Bean: support for fstrim. Although this is good news for all Nexus device owners, it's even more so for first-generation Nexus 7 owners who've felt like tossing the 7 inch paperweight out the window. Android 4.3, it seems, brings new life to Google's former flagship tablet.
    Let's rewind a bit. Out of the box, the Nexus 7 (2012) can be a speed demon. It's zippy and fun to use, and produces impressive graphics in Tegra-optimized games. But after a while the performance begins to degrade. It slows to an annoying crawl, thus forcing owners to wipe the slate clean and start over. After that, it's zippy all over again. Rinse and repeat.
    AnandTech calls this a "storage I/O aging problem". When the tablet owner deletes a movie, TV episode or uninstalls an app, this isn't communicated directly to the eMMC controller. Thus it still treats the pages in NAND as having actual data even though the blocks are no longer in use. The data structure used by the controller maps both logical locations and physical locations in NAND, so the more locations that have to be tracked, the slower the internal NAND management works.
    Enter fstrim. This application slides in between the operating system and the eMMC controller and tells the latter that specific blocks are no longer in use and ready for garbage collection. Thus the controller has less mapping to do and in turn speeds up the storage I/O performance. Fstrim will run once every 24 hours if the battery level is 80 percent or above when unplugged, or at 30 percent when plugged in, and untouched for an hour.
    Before the Android 4.3 update, the first-gen Nexus 7's eMMC controller would pile up roadmaps of tracked data. For instance, say the user downloaded and installed a 1.5 GB game from Google Play. Eventually it's uninstalled, and is recognized as such by the operating system which declares that space fee and ready for more data. But until that space is rewritten by new data, the eMMC still considered that 1.5 GB of space as legit data and kept track of it. Now imagine all the deleted apps, movies and TV shows that keep piling up, and you have a busy eMMC controller and a very laggy tablet.
    "Without TRIM the controller will track blocks that have data deleted by the filesystem, but the controller still believes it has data it needs to track," the report states. "TRIM is the signaling pathway through which the filesystem and OS can tell the controller that it can now consider those blocks unused and [ready] for garbage collection."
    Because this new feature is baked into Android 4.3, all devices with the new OS should see a slight improvement in performance thanks to the new garbage collection. It's unfortunate that fstrim didn't arrive until the new Nexus 7 tablet hit the market, but it's better late than never.

    Gött mos!!
     
  10. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 821
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Har haft 4.3 ett tag i plattan nu och har svårt att säga om jag tycker det har blivit piggare eller ej. Borde kanske göra en factory reset? Ska tillägga att det var längesen jag använde plattan med 4.2 i då den egentligen är min kärrings N7 så minns inte hur den var innan riktigt.

    Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta
     
  11. spaceuser

    spaceuser Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag fick den igår OTA, men sämre uppdatering får man leta efter. Min blev segare än sirap. Kan INTE rekommendera den till någon om den ska uppträda så här. Om någon vet om man kan backa till föregående 4.2.2, så lyssnar jag mer än gärna.
     
  12. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Ladda ner factoryfilen för 4.2.2 från Google och lägg in den. Det finns väl en tusen olika guider på hur bara i detta forum ;)

    Fast jag tycker du ska backa upp och göra en återställning istället. Jag garanterar att du blir nöjd med 4.3 sen ;)
     
  13. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag får inte till det. Fattat det så här:
    1). sätt i usb-debugging
    2) Starta i recovery mode, är det hålla ned volym upp + ned och sen power
    3) väljer recovery mode

    Då får jag svaret "inget kommando".

    Provat att koppla in usb-sladden till datorn både före och efteråt.
     
  14. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Starta om i fastboot mode är möjligt på två sätt:

    Kod:
    adb reboot bootloader
    om plattan är igång och USB-debugging är påslaget

    om den är avslagen: power + vol-ner

    Stock recovery kan inte flasha någon tredjepartsfil, det krävs TWRP eller CWM för det.

    Om du startat den i fastboot mode kan du boota CWM eller TWRP från img fil på datorn och sen flasha in zippen. Instruktioner för det här.
     
    Last edited: 2 aug 2013
  15. velonoir

    velonoir Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2012
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har läst den där anvisningen och den är säkert bra för den som förstår allt ;)
    För inte ska jag göra allt det där? Bootloadern är redan upplåst, och den var rotad före 4.3.
     
  16. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Den innehåller allt, så man behöver bara läsa den sektionen som är relevant.

    Har du låst upp bootloadern behöver du få plattan i fastboot, boota CWM från datorn, flytta över zipfilen till telefonen och flasha den.
     
  17. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Går det att använda nexus toolkit till n7, det är annars väldigt lätt att använda.

    Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4 Beta
     
  18. Zapp

    Zapp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Efter OTA 4.3 så slutade Beautiful Widgets att uppdateras. Klockan står still och inte heller väder uppdateras.
    Jag provade dessutom en liknande widget från play med samma resultat.

    Någon annan med samma problem?
    Någon som har en lösning?

    /Jonas...


    Sent from my mobile...
     
  19. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Den fungerar fint för mig med 4.3.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
  20. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    För mig funkar MX Player fortfarande inte. Är det samma för er andra?

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2