Övrigt: VARNING: Kolla bakstycket på era lurar!

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Don MC, 28 jul 2013.

  1. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Efter att ha läst en massa inlägg på olika forum, har jag mer och mer blivit övertygad om att vår kära XZ har ett allvarligt designfel. Nämligen bakstycket i glas lossnar i hörnet vid kameran och höjs upp över plastsargens nivå. Detta för med sig att vattentåligheten försvinner och luren är utsatt för vatten.

    Vad jag förstått, finns det diverse fjädrande kontakter innanför bakstycket (bl.a. för NFC-antennen), vilka pressar glaset utåt samtidigt som limmet försöker hålla det på plats. Då luren används till tyngre spel etc, så hettas limmet upp och glasskivan lossnar i hörnet.

    Här finns XDA:s tråd om saken:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2304680

    Jag hoppas att Sony lärt sig av andra tillverkares misstag och inte försöker sopa ärendet under mattan. Istället borde de återkalla samtliga berörda telefoner och fixa bakstycket, oberoende om det hunnit lossna eller ej.
    Mig veterligen är Sony medvetna om problemet och har gett instruktioner till servicefirmor om hur de ska gå till väga för att fixa lossnade bakstycken (kapa de fjädrande kontakterna och använda starkare lim).

    Mitt bakstycke har inte lossnat än, men jag kollar luren varje dag. Funderar på att avsiktligen spela något tungt spel så att bakstycket ska lossna och jag får luren fixad på garanti.


    EDIT: Jag har nämnt om detta i andra trådar här på forumet, men anser att jag nu också borde utfärda en egen varningstråd: Kolla baksidan av era lurar. Ifall bakstycket har höjts, ta då luren in på service och blöt för herrans skull inte ner den.

    EDIT2: Det är möjligt att glipan i bakstycket även släpper in damm som landar på fotosensorn och orsakar oregelbundna svarta prickar på bilderna. Ni med svarta prickar, vänligen kolla era bakstycken och rapportera in.

    EDIT3: Ifall ni rapporterar till denna tråd om att ni haft bakstycket att lossa, så kunde ni även meddela tillverkningsveckan på era lurar. Den står underst på luren, intill streckkoden. T.ex. på min står det "13W09" (Vecka 9, 2013).
    Den senast tillverkade drabbade telefonen jag till dags dato hört om, är tillverkad vecka 30 (!).


    EDIT4: Rekoil på XDA har gjort en poll över lossnade bakstycken. Ifall ert bakstycke har lossnat, vänligen fyll i blanketten här:
    http://goo.gl/FTzl34

    Här kan ni se resultat:
    http://goo.gl/78iuEU
     
    Last edited: 21 aug 2013
    Sparfen, Buzz, otto84 och 1 annan gillar detta.
  2. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Intressant, kollade min och mycket riktigt ligger baksidan vid övre vänstra hörnet faktiskt högre upp än de andra hörnen.. Får väl knata in på Telia och se vad de säger vid tillfälle. Tack för varningen!

    Tapatalked from my Xperia Z
     
  3. Moldie

    Moldie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    ojojoj, tack för varningen. Jag kontrollerade precis min och den har börjat lossna på vänster sida (vid kameran) Då jag applicerar ett mycket lätt tryck i det hörnet så flexar baksidan, blir att lämna in den imorgon.
     
  4. james bond

    james bond Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Samma fel på min, får väl skicka in den på rep, nu blir man väl utan telefon ett par veckor
    Mycket dåligt av Sony, hoppas dom tar problemen på allvar annars tappar dom snart marknadsandelar fort.
     
  5. james bond

    james bond Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Nån som vet vilken verkstad som är bäst/snabbast?
     
  6. gemsatan

    gemsatan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hmm. Min verkar ha klarat sig än så länge. Är inte så sugen på att skicka iväg den, så jag hoppas den klarar sig. Jag hade luren tre vändor till telecare service under våren, två gånger missade dom displayfelet jag hade. Så jag skulle väl inte direkt rekommendera den firman iaf.

    Skickat från min C6603 med Tapatalk 4 Beta
     
  7. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Min är också lös i ena hörnet vid kameran. Mailade precis Sony och frågade hur de behandlade dessa solklara tillverkningsfel/problemen.

    Återkommer då jag fått svar.
     
  8. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

  9. benderoid

    benderoid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    stock
    Info:
    root, twrp
    Telefon 2:
    Xperia Z3 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z
    Info:
    root
    Platta:
    Nexus 7 (2013) LTE
    Info:
    root, twrp
    Crap! Min fjädrar också i hörnet vid kameran :-(

    Sent from my C6603 using Tapatalk 4 Beta
     
  10. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag har också noterat att övre vänstra hörnet på bakstycket har rest sig om jag jämför med det högra. Däremot så kan jag inte se att det flexar så mycket men det är väl bara en tidsfråga.

    Jag skickade ett mail till Sony support så får vi se vad de säger.
     
  11. mrgorgo

    mrgorgo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7a
    Tack för bra info.
    Min har klarat sig hittills. Men nu kan man ju ialla fall hålla ett öga på det.
     
  12. otto84

    otto84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Samma fel på min. Borde väl gå på garantin eller?
     
  13. Hejmer

    Hejmer Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Min har med släppt o jag har inte spelat på den över huvudtaget så de kan hända utan extrem värme
     
  14. qsecofr

    qsecofr Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    3 571
    Mottagna gillanden:
    693
    Telefon:
    S24 ultra

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S24 ultra
    ROM:
    Ja tack.
    ROM:
    Ja tack.
    Fick svar idag. Dock inte så informativt vilket jag iofs inte hade räknat med.

    Någon som har lämnat in sin lur till sin ÅF?

    "Tack för att du kontaktade Sony Xperia Support.

    Vi beklagar problemet som du upplever med din Sony Xperia Z.

    Om baksidan har börjat lossna så behöver du skicka in din telefon till en serviceverkstad så dom får titta på skadan och åtgärda detta. Telefonen ska skickas in via din återförsäljare.
    Innan vi kan säga om det är ett garantiärende eller inte så måste en servicetekniker få undersöka telefonen."
     
  15. Moldie

    Moldie Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja det svaret var ju ungefär vad man hade kunnat vänta sig tyvärr.

    Jag har tänkt pröva skicka in min, ska även luska lite med våran kontaktperson på Sony & fråga om han hört något. Dock så återkommer han från semestern först den 8:e Augusti.

    Fråga till er alla som har samma bekymmer, har ni någon gång tappat telefonen? Själv har jag tappat den en gång, en fallhöjd på ~1.2m. Märkte dock ingenting vid det tillfället. I just mitt fall kan det ju faktiskt ha bidragit till skadan.

    Det ska bli intressant att höra vad dom säger på serviceverkstaden, jag återkommer då jag fått ett besked.
     
  16. otto84

    otto84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag har tappat min i golvet men det var ett tag sen. Har inte upptäckt att den lossnat förrän alldeles nyligen.
     
  17. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Har aldrig tappat min Z eller spelat krävande spel. Dock så blir luren varm ibland när jag använder den.

    Efter att jag läst denna tråd var jag nyfiken och kollade på luren och visst har bakstycket släppt. Tur att jag läste/såg detta har inte varit speciellt försiktig med luren i närhet av vatten.

    uploadfromtaptalk1375220102998.jpg

    Provade att lyfta på bakstycket och det är helt löst i hörnet.

    uploadfromtaptalk1375220197536.jpg

    Lämnar in telefonen i morgon och hoppas att min Xperia S inte ger mig för stor abstinens ;)

    / Erol



    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  18. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Det är ingenting som har hänt mig... vänstra hörnet på min är som det ska
     
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag kollade min enhet och den är helt OK. Bakstycket sitter som det skall. Å andra sidan har jag varit noga med att undvika höga temperaturer och undervoltade nästan direkt efter att jag köpt den just då jag märkte att den blev varm med stock ROM/kernel.

    De tidiga rapporterna om hög värmeutveckling gjorde att jag drog öronen åt mig direkt då jag varit med om värmedöd tidigare. Efter UV har den hållit sig under 50 grader, det högsta jag varit uppe i är 48 grader.

    Jag misstänker att limmet släpper om man kör långa pass med riktigt höga temperaturer. Börjar enheten kännas obehagligt varm är det ett varningstecken.
     
  20. benderoid

    benderoid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2011
    Inlägg:
    102
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    stock
    Info:
    root, twrp
    Telefon 2:
    Xperia Z3 Compact
    Telefon 3:
    Xperia Z
    Info:
    root
    Platta:
    Nexus 7 (2013) LTE
    Info:
    root, twrp
    Min har inte blivit tappad, men den har känts mer varm efter 4.2.2 och även upplevt det varma vädret men jag kan inte påstå att jag spelat så mycket krävande spel på senaste.

    Sony supportchatten sa att den måste skickas in till återförsäljaren som i sin tur skickar till nordens ända reparatör för xperia z :

    Telecare Sverige AB
    Viaduktgatan 8
    341 32 Ljungby
    0771- 865 000
    http://www.telecareservice.se/

    Sent from my C6603 using Tapatalk 4 Beta