Fråga: Lågt ljud i 3,5 hörlursutgång

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Peter.B, 24 jul 2013.

  1. Peter.B

    Peter.B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    När jag vill spela upp ljud via hörlursutgången med en vanlig 3,5mm kontakt blir ljudet riktigt lågt och burkigt. Detta gäller både för högtalarsystem med Line-in och för hörlurar. Det är inte fel på högtalarna eftersom de fungerar väldigt bra med andras telefoner, exempelvis iPhone. Jag får höja till max på telefonen och höja på högtalarna jättemycket för att få ut i närheten av det ljud man får ut med en iPhone på halva volymen. Vad är det för fel och vad kan man göra åt det?

    Det är endast med Samsungs egna originallurar jag får bra ljud, provat dem jag fick med och dem man fick med på S2, båda funkar bra! Å andra sidan vågar jag inte köpa några andra hörlurar eller någon fm-sändare om ljudet ska bli så dåligt?

    Jag har provat appen Volume+ utan någon framgång, ljudet blev bara lägre än original. Några förslag på vad detta beror på och vad man kan göra åt saken?

    Tack på förhand!

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta
     
  2. Josast

    Josast Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter som att kontakten inte riktigt får ordentlig kontakt med med alla delar i uttaget. Eftersom det enbart funkar med headset (dvs 3.5mm kontakt med mikrofonstöd) så kan det vara nåt fabriksfel. Testa att inte sätta in kontakten hela vägen in utan lirka lite tills den hittar ett ljud med bra volym, eller vicka lite på kontakten när den sitter i telefonen.

    Hoppas det löser sig!
     
  3. Peter.B

    Peter.B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för svaret! Ska testa! Men är detta något du, eller någon annan med S3, känner igen eller är det endast fel på min enhet/mitt exemplar?

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta
     
  4. rovil

    rovil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Iphone och HTC är annorlunda kopplade, mic och jord skiftade i förhållande till övriga telefoner. Skaffa rätt hörlurar eller en adapter.
     
  5. Peter.B

    Peter.B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hmm okej. Ska man behöva adapter till "vanliga" hörlurar? Alltså sådana som inte är anpassade för någon specifik telefon utan typ mp3-spelare. Var köper man adapter och hur ser det ut? Har du någon länk?

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4 Beta
     
  6. rovil

    rovil Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Peter.B gillar detta.
  7. NitroSvennen

    NitroSvennen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag besitter exakt samma tråkiga problem med min s3a,farsans och några kompisar har exakt samma problem... Så det är alltså 3,5mm jacket i telefonen det är fel på??

    Berätta gärna hur det går för dig om du provar med en adapter så vet jag om det eventuellt finns en lösning!
     
  8. Helldude

    Helldude Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    S3 har samma 3,5mm som Iphone eller htc one. Jag hade själv en xperia arc förut som behövde en adapter för mina Iporta pro men med s3 funkar allt fint utan adaptern.
     
  9. Peter.B

    Peter.B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Jag antar det i alla fall. Än så länge höjer jag bara väldigt mycket, får se om jag köper en adapter i framtiden, säger helt klart till isf!





    Hmm märkligt. Min och Nitrosvennens erfarenhet säger ju emot...

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
     
  10. Helldude

    Helldude Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2011
    Inlägg:
    203
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Kanske har det något att göra med om hörlurarna har mic eller ej? Iporta har ju mic. Har aldrig provat med lurar utan..
     
  11. Peter.B

    Peter.B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Alla som inte fungerat bra har varit utan mic.. Hmm...

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
     
  12. NitroSvennen

    NitroSvennen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Även jag har lite olika resultat beroende på om de ha rmic eller inteliknande som du Peter. B skriver... Doxk så är inte det det största problemet för min del uran det är när man kopplar in telefonen via en mp3kabel (auxsladd) till en högtalare som exempelvis har en iPhone docka så får jag extremt lågt ljud... Men det verkar enbart gälla s3or för s2or fungerar finfint! Det skall även tilläggas att det inte bara är "iphonehögtalare" som får mig att lida uran även helt vanliga logitech eller min sharp boom box också :(

    (sorry för halvtaskig meningsföljd i vissa fall, är lite trött atm)
     
  13. lepepps

    lepepps Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2013
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också detta problemet! Det började inte strula med ljudet förrän ungefär två månader sen. Har haft den i ett år o en månad nu.
    Kan det var så att det är en uppdatering som fått skiten att spöka? Jag har köpt min galaxy s3 från Halebop och har haft en hel del problem med den ända sen jag köpte den. Den har buggat och laggat nåt djävulskt så när ljudet till slut sänktes så funderade jag på en ny mobil.
    Kan kanske ha med spotify att göra? använder nästan bara den när jag pluggar in mobilen nånstans.
     
  14. Peter.B

    Peter.B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Det borde inte bero på Spotify eftersom jag nästan bara använt den inbyggda mediaspelaren...

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
     
  15. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Tja, det problem ni beskriver hade jag oxå med ALLA hörlurar förutom medföljande Samsung lurar.(i princip allt som kopplas via 3.5mm) iaf..

    Förklaring varför detta problem uppstår på alla hörlurar utom Samsung original: Samsung har valt att låsa ljud nivån väldigt lågt av någon konstig anledning och sedan anpassat medföljande hörlurar utefter den ljudnivån du kan höja på s3an(därför fick Vi alla bra ljud med dom medföljande hörlurarna)

    Det är alltså INGET FEL på uttaget.

    Jag löste detta genom att roota och byta till SiyahKernel och installera appen Extweaks från play store. Väl i appen kan du styra telefonens inbyggda förstärkare.

    Förstärkaren är i orört original tillstånd inställd på värdet 50 av 63, jag höjde den till 63(max) och fick lite distortion men det löser du genom att scrolla ner och hitta något som heter negative Digital gain höj den tills ljudet blir fint utan distortion dvs. Tills du får helt klart och underbart ljud :P jag rekommenderar även att använda equalizer från ExTweaks jag föredrar EQN som heter Pleasant for ears.

    Alla dessa inställningar hittar du i Extweaks>audio

    Denna lösning gör så att mina Beats by dre solo HD dunkar på som satan med PERFEKT ljud, jag menar det, aldrig i mitt liv har jag hört bättre ljud.

    Så detta är inte ett hårdvarurelaterat fel utan mjukvarurelaterad strypning av hårdvaran via kerneln... DUMMA SAMSUNG.
     
  16. NitroSvennen

    NitroSvennen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Jag skulle gissa på att det är nån uppdatering av mjukvaran som har sabbat maxnivån på ljudet snarare än att det skulle vara Spotify som är det svarta fåret i det här fallet då ljudet som sagt är "normalhögt" på t.ex iphone 4 & 5, S2, S3mini och tab 2 10,1. Dessa är de enheter jag har erfarenheter ifrån som jag testat i samband med att min S3a bidragit med kasst ljud.... Fruktansvärt irriterande är det.... :(
     
  17. Peter.B

    Peter.B Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2013
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack för ett otroligt matnyttigt svar! Men fan vad omständligt att få vettigt ljud ur luren, dåligt av Samsung. Jag vill ju inte behöva roota...

    Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4
     
  18. NitroSvennen

    NitroSvennen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    2
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Okej det var ju ett riktigt bra svar måste jag säga!! Men då återstår ju frågan om hur man rootar s3an och flasher in siyah...? Jag var nämligen inne på att göra det för nån vecka sedan och började då läsa om hur man skulle gå till väga men jag fick inte nån riktig klarhet i hur man ens robotar s3an....

    Jag höll på ganska mycket med min gamla desire för dryga året sen men det verkar inte riktigt vara sig likt med denna lur...?

    Dessutom läste jag en hel del om så kallade "governors", är detta ett måste om man flashar siyah kernel??
     
  19. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Hmm fel av mig att säga att root var nödvändigt då siyahkernel automatiskt ger Root.
    Allt som behövs är alltså
    CWM recovery: http://iandroidblog.com/how-to-install-clockworkmod-cwm-recovery-on-galaxy-s3-i9300/

    Siyahkernel: http://d-h.st/users/siyah/s3

    Flasha sedan siyahkernel genom CWMrecovery.

    Ladda sedan ned extweaks: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.darekxan.extweaks.app

    Såvida du inte är bekant med CPU/GPU overclocking, CPU/GPU undervolting. Låt då dessa inställningar vara orörda och håll dej till LJUD inställningar!! Lycka till!.

    Edit:

    Du behöver alltså inte veta/göra något med governors då det har med överklockning att göra, och överklockning var inte målet med denna tråd :)
     
    Last edited: 10 aug 2013
  20. aless

    aless Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    118
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 10 Pro, 12/256
    ROM:
    OxygenOS 13
    Ja, otroligt dåligt av Samsung, är dock glad att det var mjukvaran dom klantade det med och inte hårdvaran :P