Xperia Z Ultra

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av CEdlund, 26 jun 2013.

  1. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Vet du var SBH52 blir standard?

    Sony listar den enbart som kommande produkt när jag söker vilket i.o.f förklarar varför den inte låg med i förpackningen.

    Jag håller helt med om att den är underbar, för min del den mest spännande mobila enhet jag pysslat med sedan P800 (som för mig var mycket banbrytande när det gäller utvecklingen av moderna smartphones).
     
  2. CEdlund

    CEdlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Jag blir riktigt avundsjuk! Du har väl haft Note också. En kort jämförelse?

    Skickat från min GT-N8010 via Tapatalk 2
     
  3. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det kommer mer info. Jag har haft Note N7000 och har en Note II N7100 här.

    För min del kan jag enbart konstatera att Xperia Z Ultra är ett stort lyft från en Note - dock måste jag personligen påpeka att jag behöver root och allra minst en ROM i stil med Monxdified för Xperia Z men helst PAC innan jag anser att enheten kommer upp till sin fulla potential.

    Jag klipper in ett inlägg jag skrev igår kväll efter att ha suttit med den i lite mer än två timmar:

    Lite mer intryck. Efter uppdateringen hade det okalibrerade batteriet ungefär 48% kvar. Nu har jag 8% och det är med en skärmtid på 2 timmar, 6 minuter med konstant WiFi påslaget och nedladdning av appar, Spotifyspellistor, surfande och annat. D.v.s ganska omfattande användning och det på ett batteri som ännu inte körts in.

    Enligt min uppfattning är det en mycket lovande driftstid redan nu och den oro som uttryckts över "uselt" batteri inte riktigt stämmer med verkligheten.

    Värmeutvecklingen är också kontrollerad, min Z blir varmare med stock kernel och volttabell än Ultra under motsvarande förhållanden. Det indikerar att Snapdragon 800 är mer strömsnål än S 4 Pro trots snarlika tillverkningsdata (nanometer etc).

    Kvalitetskänslan hos Togari är mycket hög, det känns som en lyxenhet i ordets rätta bemärkelse (alltså inte tramset som förespråkarna kör med i andra trådar om att iPhone är lyx och har högre kvalitet än allt annat). Här talar vi riktigt fin premiumkänsla - en solid maskulin high tech-enhet med mycket stilig design. Den känns ännu bättre än Xperia Z (som enligt mig är mycket bra).

    Nu har jag förövrigt erbjudit assistans till Doomlord på XDA angående rootning så jag lär förhoppningsvis kunna få den rootad rätt snart. Det behövs då telefonläge är smärtsamt på en så stor skärm.

    Skärmen är förövrigt imponerande bra. Jag är fortfarande mycket nöjd med Z-skärmen (trots att det gnälls) och Togarin håller mycket, mycket hög klass. Triluminostekniken tycker jag fungerar bra färgmässigt, det är bra och naturligt tryck i färgerna. Helt enkelt en excellent skärm.

    Så mina intryck är helt enkelt mycket positiva såhär långt.

    Edit: Det brukar gnällas på Chrome men jag måste säga att flytet är imponerande, den rullar på lika friktionsfritt som AOSP Browser gör på min Z. Dock kommer jag att hoppa över till den sistnämnda så fort jag har root eftersom jag föredrar den - framförallt med tanke på att Flash fungerar (tyvärr använder jag det ibland, tyvärr som sagt var).

    Edit 2: Jag gillar stora enheter och formatet som Togari har är perfekt för min del, skärmstorleken betraktar jag också som optimal. Den passar suveränt som ett komplement till TF700 och jag känner att den prickat in den övre gränsen för phablets (större och det blir tablet).

    När PAC finns till den kommer den bokstavligen att flyga.

    Förövrigt har den MyXperia, kollade bland inställningarna. Dock kör jag som sagt Gotya och lär fortsätta med det då jag gillar det programmets säkerhetsfunktionalitet inkl SMS-styrning.

    Edit 2: Jag testade Spotify med mina Grado PS1000 och den har mycket hög ljudkvalitet. De lurarna är minst sagt overkill för en mobil enhet men jag brukar använda de för testande då allting avslöjas obönhörligen. Ljudet är helt enkelt bra och hörlursförstärkaren hänger med bra. Å andra sidan är Grado generellt lättdrivna med sina 32 Ohms impedans men tycker om strömresurser.

    Hittills är mitt intryck mycket bra, helt enkelt.
     
    Last edited: 2 aug 2013
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jo, jag vet - den fullständiga versionen med alla planerade funktioner kommer som du säger när EU-versionen landar.

    X-Reality Engine etc skall ju komma då.
     
  5. TommyTS

    TommyTS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    818
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Lär bara fråga dig ett par frågor, hur är kamerakvalitén?
    Saknar du en fotolampa?

    Kollat på denna lur ett tag med den lilla information som finns, men detta är en dealbreaker för mig, jag vill dock inte köpa Samsung eller HTC heller och utesluter andra alternativ.
     
    ms22cn gillar detta.
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag kommer att ladda upp kamerabilder, har inte tagit några än men det kommer.

    Jag håller med om att avsaknaden av blixt/fotolampa är en miss, dock räknar jag kallt med att det ryktade kameratillbehöret Sony håller på att utveckla löser det, d.v.s den påhängskamera baserad på DSC-RX100 som sägs vara på gång till Honami bl.a.
     
  7. thorstenn

    thorstenn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    77

    MINA ENHETER

    Grym minirecension, tack! Hur är betrakningsvinklarna?
     
  8. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    grym minirecension, tackar!
     
    Last edited: 2 aug 2013
  9. kruso

    kruso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Det mesta verkar riktigt tilltalande med Ultra, utom Sony's UI. Aldrig ägt en Sony och undrar om man kan förvänta sig en bra ROM?
     
  10. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Bra ROMar kan man absolut förvänta sig. Xperia Z har ett utmärkt sortiment AOSP/CM-baserade ROMar och den mycket förstklassiga PAC. Att bli av med Sonys UI är enkelt då det är ett lätt skin över vanilla. Det är bara att byta launcher till Nova. UX är inget djupgående skin à la TouchWiz.

    På Z Ultra-fronten kan jag meddela att jag skall ut och fotografera med den idag för att kunna lägga upp fotosamples.

    Enda detaljen är att jag för tillfället har den nedgraderad till föregående version eftersom jag assisterade DoomLord med att experimentera med rootning vilket gjort att jag låst upp bootloadern och nedgraderade. Tyvärr har jag inte funnit en fungerande FTF med 471 än så jag kommer att börja med fotosamples för 461 och senare lägga till 471-bilder.

    Bootloadern hade jag låst upp i vilket fall som helst då min framtida planering är att gå över till PAC när den släpps och att flasha custom kernel för att kunna undervolta när det blir dags.
     
  11. kruso

    kruso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Låter lovande!
    Två frågor.
    Medföljer det tunna Sonyfodralet kostnadsfritt?
    Har du LTE eller den versionen utan?
     
  12. kruso

    kruso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Stödjer C6833 verkligen både LTE 800, 900 OCH 2600 bandet?
     
  13. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Tyvärr inget fodral i förpackningen. Jag är på jakt efter den flipcover som verkar vara Sony original till Ultran.

    Jag har C6802 som inte har LTE. Faktum är att jag hoppade över LTE ännu en gång då jag inte hittade något om VoLTE i white paper (jag gillar inte alls att mobilen måste koppla över till 3G-nät för att ringa och flera inlägg i olika forum indikerar att detta inte är problemfritt - rådet att stänga av LTE är vanligt).

    Hade C6833 haft VoLTE hade jag väntat på den.

    C6833 har alla band som krävs i Sverige samt fungerar i USA (dock saknar den 700-bandet men T-Mobile LTE fungerar).

    C6806 har 700-bandet istället för 800. 2100 och 2600 stöds av både C6806 och C6833.
     
  14. CEdlund

    CEdlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    50

    MINA ENHETER

    Ett vanligt klagomål jag har läst om är att skärmen blir väldigt kladdig av fingeravtryck. Hur upplever du det?

    Skickat från min GT-N8010 via Tapatalk 2
     
  15. djesko

    djesko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    AVR4000 gillar detta.
  16. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Finns det någon skärm som inte blir väldigt kladdig när man petar på den ?
     
    Concha gillar detta.
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag tycker inte att skärmen blir onormal kladdig, den känns normal i det avseendet. Däremot upplever jag att dammproblemet som Z har, d.v.s att skärmen drar åt sig damm verkar löst på Ultra.

    Personligen tycker jag inte att det är något direkt problem på Z heller men en skillnad märks.

    Nu kommer här lite fler bilder och fotosamples. Jag börjar med bilderna.

    Först tar vi två bilder av Xperia Z och Z Ultra sida vid sida.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Konfigurationen är min vanliga och baseras på Nova Launcher Prime. Jag kör stock ROM på Ultran och PAC på Z, målsättningen är att till slut få igång den ROMen på den förstnämnda och ha samma layout på knappar, transparens etc.

    [​IMG]

    Sedda från sidan för att ge ett intryck av betraktningsvinklar.

    [​IMG]

    Xperia Z Ultra jämförd med Xperia Z, Xperia X1, P910i och HD2.

    [​IMG]

    Tjockleksjämförelse mellan dessa enheter. Storleken gör att Ultra känns mycket tunn men jag upplever inga problem med greppvänligheten.

    [​IMG]

    Lite surfance på Android Centrals hemsida. Jag tycker storleken fungerar utmärkt ihop med mina händer.

    Nu kommer lite fotosamples. Dessa är uppladdade utan modifiering och därför blir det till att klicka på tumnaglarna här.;)

    Nu kör jag som sagt föregående version av ROMen i väntan på en FTF av 471 men intrycket är att kameran tar fullt acceptabla bilder. Även dunkla miljöer tycker jag den sköter rätt hyfsat trots avsaknaden av blixt.

    Här kommer dessa bilder:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dessa bilder är tagna inne på Sony Wonder Technology Lab i Sony Center, 55/56 Street, Madison Avenue, NYC.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Två gatubilder.

    Fler bilder kommer när jag fått tag på en FTF och därmed kunnat uppgradera.

    Kameragränsnittet är identiskt med Xperia Z och liknande lägen såsom Superior Auto finns med. Mina bilder är dock tagna med manuella inställningar.

    Jag har liknande bilder tagna med Xperia Z som jag kan ladda upp om så önskas, dock är de tagna med CM-kameran i PAC och således inte helt jämförbara med Sonys egen kamera.

    En liten bildjämförelse mellan Z Ultra/Sony kamera och Xperia Z/CM-kamera kommer här, dock:

    [​IMG]

    Denna bild av Commodore PET 2001 (Personal Electronic Transactor) från 1976 (världens första serietillverkade persondator med skärm och tangentbord, Altair 8800 från 1975 kontrollerades med strömbrytare på fronten) är tagen med Ultran.

    [​IMG]

    Denna bild av PET 2001 har jag tagit med Xperia Z/CM-kameran i PAC ROM.

    Iövrigt kan jag enbart konstatera att skärmen är mycket imponerande med utmärkt färgåtergivning och en varm, behaglig ton. Även om det syns en skillnad mellan Z och Z Ultra på bilderna tycker jag ändå att den förstnämnda har en utmärkt skärm - också. Det har ju klagats en hel del på den men jag har inga problem med mitt exemplar.;)

    Dock tycker jag att Triluminosskärmen hos Ultran är en förbättring, framförallt när det gäller färgåtergivningen. Iövrigt upplever jag skärpan som likvärdig på båda enheterna och det gör att rendering av text och liknande är snarlik. Dock gör den större skärmen att Ultran lämpar sig bättre för dokumentläsning etc, man kan läsa i porträttläge i högre grad utan att behöva vrida till landscape hela tiden.

    På batterifronten är läget bra trots att det inte är kalibrerat än. Enheten har varit igång 20 timmar, 40 minuter med WiFi och autosynk etc på, skärmen har varit igång 2 timmar och 30 minuter. Batteriet är nere på 21% just nu.

    Då har jag under den tiden laddat ner Spotifyspellistor etc så det har varit intensiv användning då skärmen varit tänd. Dessutom har det blivit ett antal bilder tagna.

    Nu skall jag sedan ladda den över natten.
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Tackar för tipset, jag beställde den svarta versionen men tog det via Ebay. Det verkar vara en riktigt bra produkt.

    Nu är det bara ett annat tillbehör kvar: SBH52.

    Finns det någon ny info på den fronten, d.v.s när det ev börjar säljas?

    Förövrigt kan jag uppdatera lite på batterifronten. Jag hade 20% kvar, drog igång Poseidon Adventure (1972) i 720p-version, inget flygplansläge och lät den rulla i BSPlayer. Det tog 1 timme och 23 minuter ungefär innan skärmen släcktes. Detta från 20% på batteriet.

    Jag tycker den verkar ha riktigt vettig batteritid, det har ju varit en del oro på den fronten men jag har fått uppfattningen att de 3000 mAh verkar räcka bra.
     
    Last edited: 4 aug 2013
  19. kruso

    kruso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Vilken ljusstyrka? Automatisk?
    Inte särskilt imponerande tycker jag. Batteriet borde hålla längre när skärmen är avstängd.
     
  20. kruso

    kruso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER