Problem: Brand i USB-kontakten vid laddning!

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av Ötlöe, 2 aug 2013.

  1. Ötlöe

    Ötlöe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Två månader gammal S4, originalkabel och originalladdare. Telefonen låg i köket på laddning och när jag tog i den var den brännhet och när jag drog ur Mikro-USB-donet ramlade det ut glödande förkolnade rester.

    USB-standarden är ju strömbegränsad, så det kan ju inte bli hur varmt som helst, men på tillräckligt liten yta så kan det bli varmt!

    En inspektion visar att kabeldonet är helt förstört och att chassiedonet i telefonen fortfarande går att ladda med men det går inte att kommunicera med telefonen. Förtydligande: telefonen fungerar, går att ladda, men ingen USB.

    Jag hade en till telefon liggandes, ingick i abonnemanget, så det blev en "skarp" övning i återställning ;-) Jag har tidigare haft iFån och där fanns ju all återställning på en plats. Det mesta ordnade sig ju via Google Apps, känns som Samsung Kies mest är ett skämt och hade samtliga bilder i telefonen på annat håll.

    Fast jag hade ju inte trott att jag skulle behöva använda min reservtelefon riktigt på det viset...

    Det ska bli intressant att se vad Samsung säger.

    Jag har inte letat ihjäl mig, men jag har inte sett andra liknande rapporter, någon?

    Edit: Samsungs/Dustins handläggare lät båda litet förskräckta och som om detta inte var vardagsmat, men detta hanteras ändå på det vanliga viset med returfraktsedel.
     
    Last edited: 2 aug 2013
  2. Alucard-

    Alucard- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 nov 2010
    Inlägg:
    374
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Låter verkligen inte bra. Detta var med orginal laddaren?
     
  3. Ötlöe

    Ötlöe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    jopp, originalladdare och originalkabel. Hade uppenbarligen kunnat bli väldigt tokigt om den fått ligga ett tag till om jag inte behövt använda den på sena kvällen.
     
  4. rickard81

    rickard81 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    476
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Hade samma fel fast på en Note 2. Satte min på laddning när jag la och kände att de lukta bränt efter en stund. Slutade med att dom bytte usb-kontakten och batteri fick inget svar på hur de kunde hända.
     
  5. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Tydligen har en Note2/SGS4 och dess laddare bränt ned ett hus i Kina nånstans. Om jag förstått det hela rätt. Om det var en originalladdare kan jag inte svara på.

    Du har troligen bara fått ett måndagsex, tillbaka till butik och RMA'a
     
  6. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    bilder ?
     
  7. filur93

    filur93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Vill också gärna se bilder!
     
  8. Ötlöe

    Ötlöe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nikon D90, 90 mm makroobj, f:32, stativ...

    ...och hård beskärning och komprimering i Darktable, men skam den som ger sig:

    Det blev ett sådant mek med den här bilden så jag ger upp att försöka fotografera telefonen inifrån!
     

    Bifogade filer:

    ZaInT gillar detta.
  9. Stoffiss

    Stoffiss Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2013
    Inlägg:
    185
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Ajajaj.. Ser ingen vidare ut det där :/ Hoppas det löser sig och du får ersättning.
     
  10. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Det kanske kommer från branden, men det ser ut som att det sitter massa skit på kontakten. Kanske har varit massa småkrafs i uttaget på telefonen, skit som har kortslutit den?
     
  11. Ötlöe

    Ötlöe Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo, det är klart, det kan ju vara både det ena och det andra när telefonen har tillbringat två månader i min ficka och kabeln har varit med både här och där!

    Men nätagget är märkt 5V 2A och 5/2 = 2,5 ohm, så det skulle ju i så fall vara tocke till lågohmigt skräp om det skulle vara såå himla extremt konduktivt damm och boss, så, näe, knappast, ni hör ju själva hur det låter.

    Kontaktfingrarna i mikro-USB är ju jättesmå, så om de inte fjädrar på avsett vis och ger ett tillräckligt kontankttryck så blir det ju svårt att vidmakthålla konduktansen där. Men det är väl en lågoddsare att Samsung åtminstone byter USB-donet och kabeln eller evt hela telefonen, vilket ju egentligen inte spelar någon roll vilket.
     
  12. TheNano

    TheNano Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jun 2009
    Inlägg:
    1 709
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är ingen fara, Hus brinner inte ner, och det här tar inte eld heller, materialet är sådant som inte tar eld, "lågor alltså", rök är något annat.
    skicka in den bara, jag tycker Microusb är inget bra som laddningskontakt, men nu har EU bestämt så :( mycket känslig för smuts och tillverkningsfel och fysiskt stress.
    Snubben i tres butik, sade typ .. nej det här går inte på garantin men jag stop på mig att den ska in och de byte kontakt och laddaren på min förra GN .
     
  13. Zystem

    Zystem Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag som alltid lämnar min på laddning i sängen, kanske ska sluta med det.

    Har både Note II och S4, Läskigt! Hur såg kontakten ut i mobilen?
     
  14. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Man ska aldrig lägga laddare eller laddandes enhet t.ex sängen eller på nåt annat lättantändligt ställe.

    Blir tokig när tjejen låter hennes telefon och/eller ipad ladda under natten, ipadladdaren blir otroligt varm efter ett tag. Men självklart fattar hon inte sånt eller bara är trångsynt eller nåt...
     
  15. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Jag laddar alltid min på natten, har telefonen i sängen bredvid mig. Aldrig hänt något under de år jag gjort det.

    Kanske ska börja tänka om...

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  16. tcntad

    tcntad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2012
    Inlägg:
    1 842
    Mottagna gillanden:
    183
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus 3T
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab A6
    ROM:
    Stock Nougat
    Inte för mig heller men man vet ju aldrig:)
     
  17. Waterflow

    Waterflow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5
    Fick ta över min kära mors SGS4a och hon fick min SGS3a. En fabriksåterställning och några uppdateringar senare kände jag mig nöjd med alla inställningar och började ladda den med SGS3ans laddare (glömde ta med 4an från föräldrarnas hus). Jäklar vad varm den blev efter en kort stund och inte laddade den speciellt bra heller. Var 16% kvar när jag satte den på laddning och 15% efter en kvart när jag kände på den.

    Testat billaddare, då gick det mycket bättre att ladda men den blir fortfarande varm. Samma med en SE laddare jag har här på jobbet.

    Min SGS3 hade inga sådana problem och mor min säger sig inte haft detta problem heller. Varför nu efter en fabriksåterställning och uppdateringar samt lite Google sync?

    Det konstigaste är att det inte är batteriet som är varmt, det är ovansidan av telefonen (där kamera/blixt sitter). Nu har jag ploppat ut kontakten och låtit den vila en stund och den har återigen blivit sval som den skall vara. Tänkte testa att spela lite sen och se hur den mår.
     
  18. Bugz

    Bugz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du skall ha 2.0 amp laddare till s4an mrn till s3an räcker det med 1.0 amp

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  19. Waterflow

    Waterflow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    59
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy Flip 5
    Tack men nu verkar den ha lugnat ned sig...till den grad att jag inte kan ladda den över natten via datorn (som när den är avstängd har stöd för USB laddning). Hade kanske 30% eller något igår kväll och knappt 65% när ajg vaknade i morse. Måste mao plugga in den i en kontakt någonstans och sno tillbaka originalladdaren.