Skriva personligt brev till CV

Diskussion i 'Off Topic' startad av Ascii, 4 aug 2013.

  1. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Hej. Har via sidan cv-mallar.se hittat en CV-mall jag gillade och då fyllt i med min information. Anyways, nu skall jag då skriva ett tillhörande personligt brev. Kan man skriva ett brev som man kan skicka till alla jobb man söker till eller är tumregeln ett brev per yrke man söker till?

    Tack på förhand.
     
  2. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hej, du kommer få mycket bättre gensvar om du skriver ett personligt brev för den specifika jobbannonsen.

    Du vill skriva varför du passar till jobbet och dra paralleller till saker i ditt CV. Gärna knyta an till egenskaper arbetsgivaren söker.

    Förstår du hur jag menar? Svårt att sväva ut för mycket från telefonen.

    Du bör även söka kontakt med personerna på företagen du sökt till. Antingen genom att gå dit eller telefon. Du vill då göra det med personen som är kontaktperson i annonserna.

    EDIT: Lycka till! :)

    Skickat från min Galaxy Nexus
     
  3. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Yes, förstår precis! Grejen är att jag är utbildad lastbilschaufför, men jag är också sjukligt teknikintresserad. Det är väl dock mer en egenskap då jag inte har nån utbildning på just det.

    Tack. :)
     
  4. Nth

    Nth Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Ha med det i ditt CV! Vad har ditt teknikintresse gett dig för kunskaper? Inom vilken typ av teknik besitter du kunskaper. Ta upp konkreta saker. Finns enorma möjligheter :)

    Skickat från min Galaxy Nexus
     
  5. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Vet inte direkt om det gett mig några kunskaper? Men jag älskar teknik iaf (smartphones, datorer, osv)
     
  6. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Skriv i hop ett "basbrev" som du använder som du enkelt kan modifiera för varje jobb du söker.

    Försök at vara kortfattad, det finns ingen som har tid att läsa igenom flera sidor om det är 100 sökande.

    Sen har AB just idag en artikel om "modeord" i CVn hämtad från Chef.

    http://www.aftonbladet.se/mittforetag/article17220117.ab
     
  7. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Se till att det personliga brevet startar med en "cliffhanger" så att arbetsgivaren fattar intresse av dig från första meningen. Blir det för mycket text så åker ditt PB i papperskorgen direkt då arbetsgivare vill ha det kortfattat men innehållsrikt.
     
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Har du nåt bra exempel på det?
     
  9. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Visa att du har ett genuint intresse för det sökta jobbet.

    Jag kan ta ett exempel. Jag är utbildad elektriker och skrev som förstarad i mitt personliga brev enligt följande:

    "Söker jobb som elektrikerlärling hos er!"

    Under den raden har jag skrivit:

    "Ända sedan jag var barn har jag varit intresserad av kablar och diverse elektronisk utrustning.".

    Det är väldigt kort men jag får fram vad jag vill säga.
     
  10. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Tack. :)
     
  11. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 695
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    Hoppas att det hjälpte dig litegranna i alla fall :)
     
  12. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jorå, fick ett bra hum om hur jag ska gå tillväga. ;)
     
  13. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Jag läser igenom ett antal ansökningar mer eller mindre varje vecka. Och "standard felet" är att folk kör med ett och samma brev oavsett vilken typ av tjänst dom söker. Brevet SKALL vara anpassat efter den tjänsten du söker. Om inte så tyder det i mina ögon på bristande intresse för tjänsten i fråga, och jag upplever det mer som att personen bara söker tjänsten för att göra arbetsförmedlingen nöjd.

    Jag vill läsa nästan direkt om vad det är som gör att du passar för en tjänst, vad som fick dig att söka tjänsten(om den är utannonserad). Står detta långt ner så kan jag nästan garantera att du hamnar i "slasken" och bara får ett tackbrev tillbaka om du ens får det.

    Annonserar jag ut en tjänst och får in 50-60 ansökningar under första veckan, så gäller det att fånga mitt intresse snabbt om man skall ha en chans att få komma på intervju. Om inte så går jag vidare till nästa CV och hoppas det fångar mitt intresse.

    Sedan så skall ditt CV gärna vara kort och koncist. Arbetsgivare, befattning, vad du gjort är vad som behöver stå. Har du sedan varit tränare för något ungdomslag eller liknande så skriv gärna med det. Att visa att man har en fritidsintressen och fungerar i sociala sammanhang kan vara väldigt viktigt framförallt om det är en tjänst som innebär att du måste möta mycket nytt folk.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  14. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Det viktigaste när vi rekryterar är kort (max en A4 med personligt brev, samt max en A4 med meriter, och så bör personliga brevet vara så nära vår kärnverksamhet som möjligt), samt referenspersoner. Minst två.