Batteritiden på HTC Desire - tips och förslag

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av MadeByMe, 16 apr 2010.

  1. Bulldog76

    Bulldog76 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Hej.
    Ville bara tipsa om en app som jag hade installerat som heter Netcounter. efter det så laddades mitt batteri ur väldigt snabbt. Avinstallation och omstart av telefonen och nu verkar batteritiden vara bättre igen.
     
  2. freddus

    freddus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2009
    Inlägg:
    282
    Mottagna gillanden:
    85

    MINA ENHETER

    Säker på att det är wi-fi som drar?
    Har själv börjat få lite problem med att det är något som suger ur batteriet nattetid när telefonen varit inaktiv en längre stund. Vi Battery Graph kan jag se att förbrukningen är låg första timmarna av inaktivitet men efter 3-4h börjar något dra ur batteriet riktigt kraftigt.
     
  3. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Njaa, tror faktiskt inte det är wifi längre. Hade det på hela dagen igår och sedan vid typ 8-9 tiden på kvällen så började batteriet att dra iväg ganska rejält. Observerade också att temperaturen hos batteriet steg till 28-29 grader då det vanligtvis brukar ligga runt 23-24. Brukar inte köra med taskkiller men testade en då för att se att inget program låg och körde i bakgrunden, men det funkade inte. Fattar ingenting..
     
  4. t68

    t68 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    För mig verkar det helt klart vara skärmen som förbrukar mest ström. Labbar nu med mörkare bakgrund och lite lägre ljusstyrka för att se om batteriet orkar lite bättre.
     
  5. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kan vara att telefonen ligger och drömmer mardrömmar.. Det tar på energin :)
     
  6. ondjultomte

    ondjultomte Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Hur upp lever du batteriet nu när du har använt det lite längre?
     
  7. tebbo

    tebbo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tar det mycket extra batteri att ha alla kontakters facebook länkade till dom i telefon boken?
     
  8. Zushakon

    Zushakon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du automatisk sync på i bakgrunden hela tiden så kan det väll dra lite extra kräm antar jag... annars, nej, kan jag inte tänka mig gör någon skillnad direkt.
     
  9. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Mobilen börjar dra lite mer batteri som det verkar helt plötsligt. Tidigare när jag laddat till 100% så drar den 0% på natten efter jag tog bort vissa widgets. Nu de senaste 2 laddningarna så börjar den tappa 2% under natten, inga större problem förvisso men känslan är att den drar batteri lite snabbare än tidigare nu.

    Just nu har jag haft igång mobilen i 145 timmar i sträck utan omstart. Min fråga är då, kan detta vara orsaken till att den drar lite mer batteri än tidigare? Behöver man starta om lite då och då precis som datorn? Eller har det med hur länge extra den ligger på laddning efter att den nått 100%?
     
  10. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Det låter fortfarande väldigt lite, min tappar ca 6 procent under natten och då är det endast vädret som uppdaterar var 5:e timma (dvs 1-2 gånger under en natt). Dock har jag märkt att min Exchange-mail synkar nattetid någon gång ibland trots att jag satt att den ska synkas manuellt under lågtrafiktider.
     
  11. Antdroid

    Antdroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    MI 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    MI 12
    Övrigt:
    Acer Chromebook R13
    Även nya telefoner kan ha dålig batteri tid. Haft min ett par dagar och visst pillat en del men är väldigt missnöjd. Igår tog jag ut telefonen ur laddaren runt 05:00, ringde ett samtal skickade 4-5 sms. Lite pill samt någon app och vid 16:00 var den näst intill helt slut. Nu satt jag och läste igenom hela denna tråd:) och lärde mig en hel del bla hade jag programmet netcounter. Ska Hard receta den ikväll samt sätta på lite längre laddning.

    Har även stängt av WiFi samt sänkt ljustyrkan lite.
     
  12. BusinessDroid

    BusinessDroid Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag har läst på många andra forum att appar som BatteryTime Lite kortar batteritiden avsevärt då de aldrig låter telefonen gå ner i stand by. Dåligt designad app helt enkelt.

    Övriga tips som jag har läst är att amoled-skärmen använder sjukt mycket mera ström för att visa ljusa färger än svart.
    Välj därför en "passiv" svart bakgrund på dina homescreens och välj så mycket svart bakgrund som du kan i appar och widgets där det är möjlig.

    Alltså:
    1. var försiktig med vilka apps du kör. Många dåliga apps tvingar telefonen att vara vaken hela tiden = suger ström.
    2. Välj mörka bakgrundsfärger.
     
  13. Fredzilla

    Fredzilla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har haft min Desire i 4 dagar nu. Jag kör med Automatic Task Killer men jag stänger av 3G när jag inte pillar med telefonen. Jag gjorde en länk till Mobilt Nätverk påslagning för enkel skiftning (Lägg till Widget - Inställningar - Mobilt nätverk).
    Jag har BT och Wifi avstängt.

    Laddade under natten till idag och efter medelflitigt användande (Samtal 45 min, kanske 80 sms, ett par kort och lekt lite med spel, även någon halvtimme musik) så har jag runt 60% batteri kvar.

    3G är den stora tjyven! :P

    Jag är totalnöjd hoppas ni med batteriproblem lyckas lösa det!
     
  14. SaberBlade

    SaberBlade Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    170
    Mottagna gillanden:
    41
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 10+
    Vet jag skrev tidigare att mobilen plötsligt började dra mer batteri på natten än tidigare. Men jag märkte ju att de berodde på hur mycket "extra laddning" den fick. Ligger den kanske 1 timma extra efter full laddning så drar den inget för mig på natten men annars kan den tappa lite. Hur den drar totalt sett i jämförelse har jag däremot ingen aning om. Skulle haft den på laddning under natten men har inget uttag nära sängen...finns det att köpa en kabel på typ 3 meter kanske? Så jag brukar ladda den vid datorn på kvällarna och tar ut den när jag ska sova för jag använder ju den som väckarklocka. :)

    Har haft WiFi på en del nu på sistone och det drar mycket batteri, lite synd men är väl att räkna med. Nåja, än så länge klarar jag lätt 2 dagar oftast 3 med en hel del pillande på mobilen. ;) Räcker gott tycker jag.
     
  15. difference

    difference Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2009
    Inlägg:
    2 930
    Mottagna gillanden:
    599
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab A 10.1
    3G är endast en stor tjuv om du har dålig 3G-mottagning. I vanliga fall drar det mindre batteri att vara uppkopplad mot 3G än 2G (det var inte så förr, nej)
     
  16. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    min skärm drar bara ca 9% av batteriet.
     
  17. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Märkte också det där med att 3g drar som fasen vid dålig mottagning.
    Stänger alltid av både den och wifi när jag inte använder telefonen.

    Innan tyckte jag att min också drog mycket, men nu kan jag ibland ha telefonen oladdad i 2 dygn, och ändå kört spotify, surfat, smsat och talat. En natt hade jag telefonen på laddning och skärmen på samtidigt så den hela tiden drog ström. Efter det känns det som att batteriet blev bättre.. Kan vara inbillning, men kan kanske vara så att batteriet blev "rastat"??
     
  18. sousys

    sousys Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Juice-defender/AdvancedTask Killer

    Jag har försöker läsa det mesta i tråden men det är mycket så jag ber om ursäkt om detta är en upprepning, men det verkar som att det har inte lagts tillräckligt med fokus på TasKiller..
    Om man kollar hur mycket som startas när man bootar telefonen så ser ni hur mycket det ligger.. det är SJUKT avgörande för batteritiden om man kör taskiller eller inte.

    Personligen så kör jag Advanced Task Killer med AutoKill varje gång skärmen blir svart. Så jag vet att varje gång min telefon går till sömns så stängs allt av utom det jag valt inte ska stängas ( messages, Juice Defender )

    Jag kör även Juice Defender som hjälper en hel del om man han telefonen i viloläge men inte så mycket när man använder den för full. Jag är het nöjd min min batteritid. Jag har ca 3 dagar med lätt använding och en heldag av relativt tung användning.

    Jag har även tweakat alla smågrejer som att wifi stängs av efter 15 osv.

    Jag har även snabbknappar för wifi/bt/gps som jag sätter på vid behov och dena rörliga widgeten jag kör är klocka och snowstorm och chompsms som inte verkar dra mycket resurser alls
     
  19. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Här är lite info om varför det inte alls är avgörande att du har program i bakgrunden. Sannorlikheten är att task killer själv drar mer än om du inte skulle ha den installerad.
    Hade en tattoo innan, och körde task killer. Den var seg som sirap.
    Efter att jag avinstallerat task killer, så var den långt mycket snabbare.
    Kolla dessa länkar:

    http://myhtcdesire.com/tipstweaks/task-killers-you-really-dont-need-them
    http://androidboss.com/android-and-task-killers-dont/
    http://geekfor.me/faq/you-shouldnt-be-using-a-task-killer-with-android/
     
    Last edited: 4 jun 2010
  20. Droid75

    Droid75 Guest


    Du har rätt i att man inte bör använda Task Killers, men det kan vara bra att använda program som t.ex. Autostarts för att kolla vad som startas vid boot av telefonen.