Fråga: Återställa telefon inför reparation

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av mangeh73, 2 aug 2013.

  1. mangeh73

    mangeh73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hej.

    Kan någon hänvisa mig till rätt filer att flasha om jag behöver återställa min telefon till stock inför en reparation.
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Ladda ner:
    http://www.hotfile.com/dl/213346041/e6e4f7c/I9100XWLSS_I9100OXXLS9_NEE.zip.html (ROM:en (Klicka regular download)).
    http://www.mediafire.com/?7v7zor9d379emeg (Odin 3.07 (Tryck "Download")).

    Innan du börjar så se till så att du har KIES installerat OCH att du har startat programmet en gång (för att USB-drivrutinerna skall finnas) MEN att Kies är HELT avstängt när du väl ska flasha via Odin 3.07. Gå in under Aktivitetshanteraren > Processer och kolla efter något med "Kies" i och välj att avsluta den isåfall!
    FÖR ATT INSTALLERA SAMSUNG STOCK-ROM

    1. OBS! Firmwaren (ROMen) du laddar ner kommer komprimerad i zip. Filen du flashar ska ha filändelsen .tar eller .tar.md5. (Du måste unzippa den med t.ex. WinRar/WinZip t.ex. http://www.filehippo.com/download_winrar_32/).

    2. Starta Odin 3.07 (.exe, efter att ha extraherat ZIP-filen) med Administratörsrättigheter (Högerklicka > Kör som administratör) och klicka på "PDA". Välj ROM-filen (.tar eller .tar.md5)

    3. Starta telefonen i download mode (Volym ner - Hemknappen - Powerknapp) och koppla in den till datorn. När ID:COM-rutan lyser är du redo att köra! Se till så att Re-partition INTE är förbockad - endast "Auto Reboot" och "F. Reset Time" & PDA skall vara förbockade!

    4. Klicka nu på "Start" och vänta tills det står "PASS!" i den gröna rutan uppe till vänster.

    5. Telefonen kommer att starta om sig själv. Du kan nu ta bort USB-kabeln om du vill.

    6. Om telefonen inte bootar upp (kan ta ett tag) så gå in till recoveryn (Håll in Volym Upp + Hemknappen + Powerknappen tills du kommer in till en meny). Välj "Factory Reset" med volymknapparna och klicka OK med Powerknappen. OBS. Detta fabriksåterställer din mobil. Alla appar etc. försvinner, dock SKA (i normalfall) alla bilder finnas kvar på mobilen). Starta sedan om mobilen (Backa och välj "Reboot system now") och vänta tills den är igång!

    7. Starta Kies och koppla in telefonen till datorn. Uppdatera firmwaren om det behövs!

    Klart!

    Felsökning om Odin inte vill flasha filen eller om någonting annat går fel:

    a) Du kan sakna drivrutiner. Ladda ner Samsung Kies, installera den, kör den, avsluta Kies och sedan går du till aktivitetshanteraren (Ctrl-Alt-Del -> Starta aktivitetshanteraren). Under "Processer" i fliken där uppe väljer du att avsluta processerna "KiesTrayAgent.exe" och "KiesPDLR.exe" (om dessa finns). Man måste alltid ha Kies avslutat när man flashar. Försök nu igen!

    Skriven av: Arbu11

    Tror att flash-countern visar noll då.
     
    mangeh73 gillar detta.
  3. mangeh73

    mangeh73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Brukar det inte vara fler än en fil som ska flashas? Dvs både phone och pda och csc ?
    Denna zip innehöll bara I9100XWLSS_I9100OXXLS9_I9100XXMS2_HOME.tar.md5
     
  4. leobjorkman

    leobjorkman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    234
    Mottagna gillanden:
    84
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Jag behövde bara en fil iaf, tror att det brukar vara så även om det finns undantag.

    Skickat från min GT-N7100 med Tapatalk 4 Beta
     
  5. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Den som testar han vet!

    Spoiler: Svaret är iaf nej, det är bara den som behövs...
     
  6. mangeh73

    mangeh73 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2011
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Testat att nallen funkar hade jag gjort men jag ville vara säker på att de inte kunde se att den var rostad etc när jag inte flash att tex phone och crc och det vet jag inte hur jag ska kunna testa direkt...

    Antar att det är ok när kids nu säger att jag har senaste programvaran.

    Tack för hjälpen

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  7. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hmm, förstod inte riktigt allt det där men...

    Om du vill skicka in den på reparation räcker det med att göra som min guide säger vad jag vet. För att vara säker gör du såhär:

    - Stäng av telefonen
    - Håll in volym ner + hemknappen + Powerknappen tills mobilen startar i Download Mode.
    - Tryck på "Continue" eller vad det nu står...
    - Bakom "Flash counter" ska det stå "0"
    - Starta om telefonen med powerknappen (även om det står att du inte ska reboota)
     
  8. data

    data Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hade lite problem först att Odin inte ville ta tar.md5 filen...den hävdade att den var korrupt. Men efter några uppackningar och lite fipplande tog den och det fungerade klockrent!
     
  9. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Kan vara så ibland! :) Kan bero på allt mellan himmel och jord! (Internetanslutning, ZIP-program, dator m.m.) :) Kul att det funkade tillslut då!