Problem: Flygplansläge vid samtal

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Bateman, 25 jul 2013.

  1. Bateman

    Bateman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Titt som tätt så kommer jag på nåt sätt när rullisten så telefonen slår över till flygplansläge. Fler som brukar råka ut för detta?

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  2. HK-Peter

    HK-Peter Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma sak har hänt mig flera gånger ... mobilen är 1 månad gammal!
    Sedan så skramlar det under övre högtalargaller :(
    Får bli ett snack med butiken till helgen!!
     
  3. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Kopplas inte skärmen av när du håller den vid örat? Det skall den göra för att förhindra ändringar vid beröring av ansiktet. Ibland kan man råka täcka över kännarna för närhet med skärmskyddet. Använder du displayskydd?
    De skall ha hål där sensorerna sitter.
     
  4. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Jag har testat nu och det tycks som om man kan provocera fram detta ganska enkelt OM man håller luren i vänster hand vid vänster öra och man håller luren för mycket lodrät.
    I detta fall kan de två sensorpunkterna till vänster på luren hamna vid sidan av örat (bakom). I sådant fall tänds skärmen och genom att det tydligen lätt blir kontakt på två ställen nära överdelen på skärmen och ansiktet/örat drar man fram snabbmenyn och kommer därefter åt "Inställningar" överst till höger och överst i nästa meny finns "Flygplansläge".
    Detta låter helt sjukt, men jag kunde upprepa detta flera gånger om jag höll luren för mycket lodrätt vid vänster öra.
    Vågrätt händer det aldrig eller om man håller vid höger öra.
    Ni som har problem testa framför en spegel! :)
     
    Bateman gillar detta.
  5. Freddie

    Freddie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Exakt samma sak har hänt mig också flera ggr, och har kommit fram till samma slutsats som dig. Så nu försöker jag tänka på hur jag håller telefonen när jag pratar, för att sensorerna verkligen är täckta och skärmen släckt.

    Sent from my HTC One using Tapatalk 2
     
  6. bside

    bside Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag lyckas då alltid stänga av mic och sätta på högtalartelefon när jag pratar. Jobbigt för oss vänsterhänta :(
     
  7. Bateman

    Bateman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Låter som en vettig förklaring, det är ju inget jätteproblem kanske men dock irriterande när det väl händer... Hade ju vart typiskt om det hände när man suttit typ 45 min i telekö hos försäkringskassan eller nåt...

    Skickat från min HTC One via Tapatalk 2
     
  8. shaq

    shaq Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag lyckades också komma åt knappen för högtalarsystem i dag. Högerhänt...

    Skickat från min HTC One med Tapatalk 4
     
  9. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Tydligen måste man tänka på att trycka sensordelen mot örat eller huvudet. Vi ser ju alla lite olika ut och alla håller kanske luren lite olika.
    Det verkar dock vara en tydlig miss att placera närhetssensor så långt ut på kanten, den borde ha suttit mer mot mitten.
     
  10. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Händer mig ofta, synd. Men jag håller försiktigt.
     
  11. inact_0030

    inact_0030 Guest

    Det gjorde jag med i början, men nu har jag börjat tänka på att hålla sensordelen tätt intill och det är lättast om man tänker på att hålla luren helt vågrätt så man har nederdelen nästan vid ögat. Detta gäller vilken hand man än håller med, jag växlar lite mellan höger och vänster beroende på om jag behöver skriva eller så.
    Detta blev mer angeläget efter att ett viktigt samtal bröts och jag såg att skärmen var tänd redan innan jag tagit den från örat och luren stod i flygplansläge när jag tittade på den!