Problem: Proximity sensor fungerar inte vid samtal

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Mackansson, 6 aug 2013.

  1. Mackansson

    Mackansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej,

    Min proximity sensor har slutat fungera, så när jag sätter luren mot örat släcks inte skärmen som den ska.

    Jag har kollat inställningen under samtal, "slå på närliggandesensorn under samtal" är ikryssat.

    Jag har provat sensorn mha *#0*#, och där verkar den fungera! Om jag inte håller för sensorn visar den 1 eller 2, håller jag för så visar den ungefär 220.

    Jag har även provat med appar som "proximity sensor finder", men då fungerar det inte. Den visar 5 cm (max) hela tiden.

    Först trodde jag förstås att det var ett hårdvarufel, men eftersom jag får utslag när jag testar sensorn med *#0*# så börjar jag misstänka nåt mjukvaruproblem.

    Nån som varit med om något liknande eller har tips? Jag undviker helst att flasha om och liknande...
     
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Hittade nåt liknande efter snabb googling! Dock orkar jag ej läsa igenom så det nöjet ger jag dig! :) http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1483355
     
    Mackansson gillar detta.
  3. Mackansson

    Mackansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jo, jag har läst den också. Det verkar som han har samma problem. Han blir rekommenderad att byta hårdvara.

    Jag tycker bara att det är konstigt att den reagerar i testläget, då kan det väl knappast vara hårdvarufel?
     
  4. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    När den visar 220 under *#0*# - blir skärmen grön också och mobilen vibrerar? Blir så för mig iallafall så jag antar att det är så det skall bli!

    Om det inte blir så där så kan man ju fortfarande misstänka hårdvarufel, dvs. att någonting i hårdvaran fungerar, men att de mest väsentliga grejerna är paj så att inga andra appar kan använda den!

    Mobiler är inga gamla bilar - man kan inte konstatera fel lika enkelt! :P
     
    Mackansson gillar detta.
  5. Mackansson

    Mackansson Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Nej, det stämmer, min skärm blir inte grön eller vibrerar. Tack för svaret.

    Någon som har tips var man kan köpa denna reservdel i Sverige? Gissar att man får beställa frontkamera och annat som sitter på samma kontakt. Har beställt laddkontakt på 24.se tidigare, men hittade inte något där.

    EDIT: Hittade nog reservdelen på euromobile.se:
    http://www.euromobile.se/se/samsung-galaxy-s2-kamera-front.html
     
    Last edited: 7 aug 2013
  6. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Ser rätt ut ja! Annars har du: http://www.ebay.co.uk/itm/Samsung-G...UK_Mobiles_Accessories_RL&hash=item51ab5b42b4