Tips: Röda vattenlappar, gör dem vita igen på ett enkelt sätt.

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Adrian969, 9 aug 2013.

  1. Adrian969

    Adrian969 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 aug 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har du råkat få vattenlapparna röda? Inte så kul.

    Det går att göra vattenlapparna vita igen om dom har blivit röda. Jag har provat och resultatet blir perfekt, ser ut exakt som innan dom blev röda. Det funkar även att dom kan bli röda igen om man har på nytt vatten, så man sabbar inte funktionen hos lapparna.

    Jag har vetat av det här ett tag och provat några gånger. Har inte sett att det har skrivits om det här eller nån annanstans och det borde väl ha blivit uppmärksammat om det var välkänt. Har funderat ett tag på om jag skulle posta ett inlägg m det, borde ju vara nån som är intresserad.

    Det här är det första som det tittas på antar jag när en mobil kommer in till verkstan. Är dom röda så behöver dom inte ta det på garantin. Är dom vita så får dom gå vidare. Så att återställa lapparna till vita igen borde vara värt en del att kunna göra.

    Om inte annat så kommer det att förhöja värdet på din Xperia Z om du säljer den begagnad. Röda vattenlappar kommer att få en tilltänkt köpare skeptisk till din mobil.


    Hur gör man då? Det är enkelt och går att göra med Klorin. Häll upp lite klorin i ett glas, det behövs verkligen jättelite. Var försiktig då klorin är starkt och inte bra att få sig. Ta en bomullstops och doppa yttersta spetsen av bommulen i klorinet. Doppa inte hela så att den blir genomblöt, det är på tok för mycket. Ta helst en så smal och liten tops som möjligt. Det finns extra små i t.ex sminkbutiker som Kicks. Kanske din flickvän eller syster har en du kan få? Det går nog även bra med en normaltjock om man är försiktig.

    Dutta mycket lätt med bomullen och klorinet på vattenlappen på din Xperia Z. Försök att endast komma åt själva lappen och inte plasten runt. Som sagt så behövs det ytterst lite, det ska inte vara så att du blöter ned lappen med klorin. Gnussa inte, bara dutta lätt. Det är bättre att börja med för lite och märka att du får ta lite till för att få bort allt det röda.

    När du har duttat på det röda så vänta tills det verkar. På några minuter kommer det röda att börja blekna för att helt försvinna på 10 min. Nu kommer lappen att se grådaskig och ful ut istället för vit men det är ingen fara. Vänta bara, inom några timmar så den helt vit och ser helt orörd ut. Eventuellt kan du låta en fläkt blåsa ett tag där så att alla rester av klorinet vädras bort.

    Det bör nog vara ren klorin man använder. Det kan finnas klorinprodukter som är blandat med andra rengöringsmedlel eller ämnen som ger lukt. Vet inte hur det funkar. Men det finns ren klorin som kostar nån tia flaskan. Säljs t.ex på ÖoB.

    Jag har gjort det här några gånger och det har blivit perfekt varje gång. De gånger jag provat har det varit på lappar som nyligen blivit röda, har inte provat på en som varit röd länge. Men det borde inte vara nån skillnad.


    Hoppas någon får nytta och glädje av detta. Posta gärna dina erfarenheter i tråden.


    (Jag vet inte vad Swedroid tycker om att det postas såna här tips. Om det kan vara så att Sony har synpunkter på det. Är det så så får ni väl ta bort tråden.)
     
    doomenicer, vardagsrum, twk99 och 2 andra gillar detta.
  2. ymmij23

    ymmij23 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vad för lappar pratar du om?

    Sent from my C6603 using Tapatalk 4
     
  3. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Fuktindikatorlapparna under de vattentäta luckorna.
     
  4. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    När man ska sälja sin telefon så hoppas jag ingen följer detta råd, inte schysst.
    Men däremot vet vi alla att service Verkstäder kan vara dryga ibland, hävda fuktskada fastän man vet att felet inte beror på det. Då kan detta vara motiverat tycker jag.
     
    Sweden2 gillar detta.
  5. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Håller med!

    Röda fuktindikatorlappar betyder inte per automatik att telefonen har utsatts för fukt, bara att lapparna har gjort det.
     
  6. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Och hur lyckas man utsätta lapparna för fukt utan att utsätta luren för det? o_O
     
  7. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Tror att hon/han menar att vattnet bara har kommit på lapparna och inte i telefonen
     
  8. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Hmm... Mina två vita lappar vid microSD och laddningsport är inte helt röda men inte heller vita. Hur tusan har vatten kommit in dit när portar varit stängda? O_o
     
  9. garinge

    garinge Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2011
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    43
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia 5 IV
    Telefon 2:
    Sony Xperia 5 II
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 46mm LTE
    Din baksida har släppt lite och vatten kommit in den vägen?
     
  10. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det är vansinnigt lätt att få tex indikatorn vid batteriluckan att slå ut.. blås i laddaruttaget så vips har du en fuktskada... inte alltid det händer såklart men så lätt är det i stort sett. Allt mygel med att få bort såna grejer är välkommet tack för tipset ;)
     
  11. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Tror du verkligen de? Om vatten har kommit in, borde inte min telefon då har dött? Jag har tvättat den xx antal gånger. Har läste att dessa lappar utlöser väldigt lätt.
     
  12. twk99

    twk99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2012
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Uttryckte mig lite otydligt. Lapparna kan bli utsatta för fukt och bli röda utan att telefonen är fuktskadad.
     
  13. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Fungerade prima på min över 1 dag gamla "lappar"
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det kan faktiskt slå till vid dimma, om du blåser i usbporten ... andas ut på baksidan av telefonen när du ska torka av den... de där lapparna är inget annat än ett smidigt sätt att slippa laga saker på garanti, de slår ut alldeles för lätt.
     
  15. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Problemet är att min telefon inte var så vattentät då jag badade med den i simhall. Det formligen sprutade ut via bakstycket när jag tryckte lite lätt. den ar max några sekunder under ytan och då max 5-10 cm under ytan.
    Så ska lämna in den