Problem: Sprucken efter 2 dagar

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av johnny karlberg, 6 apr 2013.

  1. johnny karlberg

    johnny karlberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tappade den från sätet i bilen ner på en grusad gång.
    Framsidan sprucken rakt över.
    Touchen fungerar inte längre.

    2 dagar tog det.
    Köpte den kontant, känns riktigt kul :(
     
  2. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    riktig otur :/
     
  3. youknow

    youknow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Ja måste vara väldigt otur.
    Du är inte den första som tappat luren. Men du är den första personen jag läser om som har fått en spräckt skärm.
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Vill du ha tips på vad du ska göra eller skriver du bara för att få medlidande? Det är surt när det händer, om du har allriskförsäkring så kontakta ditt försäkringsbolag så får du en ny med självrisk som enda kostnad. När jag tappade min så betalade jag 1500 kr i självrisk.
     
  5. luttman

    luttman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    kolla din hemförsäkring om du har drulleförsäkring, jag har badat med telefoner och bara fått betala självrisken och fårr nytt :D
     
  6. jensklas

    jensklas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Samma här, badade med telefonen. Ringde IF och 2-3 dagar senare hade jag fulla värdet på kontot minus självrisk

    Skickat från min Sony Xperia S via Tapatalk 2
     
  7. kirkulus

    kirkulus Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 maj 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony XZ1
    Telefon 2:
    Sony Z5
    Telefon 3:
    Sony Z3+
    Är guldkund hos länsförsäkringar, tappade min note från en halvmeter och spräckte skärmen när telefonen var ett dygn, efter fyra dagar kvitterade jag ut en ny då jag fått en rekvisition från dem, kostnad 250 spänn :-) Ring ditt försäkringsbolag..
     
  8. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Tråkigt, men du är helt klart först verkar det som.

    Skickat från min ST23i via Tapatalk 2
     
  9. Hasseee

    Hasseee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en Z som jag haft sen den 27/7
    Idag när jag var ute i skogen och plockade hallon så lyckades jag tydligen spräcka skärmen på den?? För alla som inte plockat hallon så är det ju inte direkt någon tuff forcering i obanad terräng med snabba steg utan en lugn vandring mellan hallonsnår. Jag ramlade inte eller stötte inte i någonting (vad jag kan minnas) ändå så är skärmen sprucken och touchen fungerar inte.
    Nu till det än mer intressanta!! När jag fick telefonen den 10/7 var baksidan spräckt då jag öppnade kartongen. Fick då efter diverse chatt och telefonsamtal en ny efter att jag fått sända in den och de började med att säga att jag skulle stå för reparationerna :-(
    Jag valde en Z för att den skulle vara vattentålig eftersom jag både jagar/fiskar och gillar att vara i skog och mark. Nu är jag mycket tveksam till kvaliteten på modellen.
     
  10. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det är väldigt få som lyckats pajja sina skärmar så glaset skall det inte vara något fel på. Även om du är ute i skogen och plockar bär, och det är mjukterräng så är du ändå ute i skogen. Det kan ha varit så olyckligt att just där du tappade luren fanns det en spetsigare sten som kan göra en sådan sak. Din lur landade oturligt fel helt enkelt. Fortfarande bara 2 på Swedroid som fått sina skärma spräckta iallafall utan över 50 som jag sett köpt denna lur. Ganska bra för luren skulle jag vilja säga. Däremot har ett annat problem dykt upp som har med limning på bakstyckeglaset att göra. Detta är däremot ett kvalitétsproblem. Inte glases i sig självt.
     
  11. Hasseee

    Hasseee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Visst kan det vara så att den slog i något när jag tappade den. OM det nu var så att jag hade tappat den. Vilket som jag skrev inte hände. och som jag skrev borde jag ha uppmärksammat OM jag hade stött till något anser jag!
    Men strunt samma nu :-S
    Undrar om någon vet vad det kostar att få den lagad?
    Kanske finns någon tråd om sådant redan?
    Reparation av baksida (backpanel) kostar 830 kr exkl frakt och moms, via de som Halebop hänvisar till. www.deltaservice.se
     
  12. Soccom83

    Soccom83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

  13. Hasseee

    Hasseee Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2013
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har pratat med Länsförsäkringar där jag är helkund. 1500 kr är det minsta säger dom :-(
     
  14. MatsOla

    MatsOla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Oxå tveksam till glasets kvalitet hos Xperia

    Hej, är helt ny här på forumet. Hittade hit efter att ha googlat på skärmsprickor hos Xperia Z.

    Kan bara instämma med Hasseee ovan. Här är min historia:

    Hela min hemmavarande familj om fyra personer har nyligen skaffat Xperia Z via Telenor. Min framskärm sprack nu i juli utan att jag, mig veterligen, misshandlat den på något sätt. I samband med sprickan, knappt synlig som går diagonalt över skärmen, slutade touchen fungera på höger sida om sprickan. Inga tecken till yttre påverkan i övrigt, inga repor, krosskador eller liknande.

    Har haft många telefoner under åren men aldrig varit med om något liknande. Dumt nog hade jag därför inte tecknat tilläggsförsäkring på telefonen. Jag reklamerade telefonen via Telenor och uppgav som det var att jag inte hade tappat den eller liknande. Redan vid inlämnandet av telefonen sa expediten att tillverkarna enligt honom erfarenhetsmässigt nekar skärmsprickor som garantiärenden. Han hade rätt. Efter drygt tre långa veckors väntande fick jag ett kostnadsförslag från Sony på 2995 kr för byte av display. Det är enligt dem inte något garantiärende p.g.a. "yttre påverkan". Man blir lätt frustrerad när lämnade uppgifter bara ignoreras och betraktas som ren lögn. Jag vet bara att jag inte använt telefonen ovarsamt på något vis, den har inte ens tappats i marken, än mindre varit utsatt för slag eller annan "yttre påverkan".

    Jag har accepterat lagning för att få tillbaka telefonen någon gång men meddelat via Telenor att jag tänker gå vidare med ärendet, får väl försöka driva det via ARN eller liknande.

    Nu till nästa incident: igår meddelade min äldsta son att bakre glaset spruckit på hans telefon när telefonen glidit ur hans ficka när han satt framför datorn.
    Till sönernas telefoner tecknade vi dock turligt nog extraförsäkring,

    Sprickan har exakt samma utseende som den som uppstod på min telefon, diagonal och knappt synbar. Inga andra synliga skador eller repor. Här finns det i.o.f.s. en förklaring, ett fall ned på ett laminatgolv om ca en halv meter, men...

    Xperia Z marknadsförs som en av de slagtåligaste telefonerna på marknaden.

    "Pansarvagn i snygg design

    Sony Xperia Z är lika tålig som en bil. Ja, det är sant. Denna mobil är tillverkad av glasfiberpolyamid – samma material som ersätter metall i vissa bildelar. Detta tillsammans med ett härdat och reptåligt glas på fram- och baksida, vilket gör Sony Xperia Z till en svår telefon att skada."

    Källa: Telenors hemsida 2013-08-22.

    "Smart, elegant och tålig

    Ingen vet hur lika bra som Sony hur man förpackar tålighet i en snygg design. Bara 7,9 mm tjock och med en blank glasyta både känns och ser Xperia Z elegant ut. Den har tillverkats för att vara vattentålig, dammtålig och tuff nog att klara av de flesta situationer."

    "Tåligt glas

    Det härdade glaset på fram- och baksida är mycket tåligare än vanligt glas. Och med ett anti-splitterskikt på fram- och baksidan är Xperia Z allt annat än skör."

    Källa: Sonymobile.com 2013-08-22.

    När vi skaffade telefonerna så lät ovanstående betryggande men jag har nu dyrt fått lära att det inte är annat än kvalificerat skitsnack. Åtminstone två av de fyra telefoner vi fått levererade har inte klarat av en normal användning.

    Trist eftersom vi varit väldigt nöjda med telefonerna annars, suverän kvalitet på kamera och allt annat vad vi som normalanvändare kunnat bedöma.

    Kan dock inte annat än avråda från köp av Xperia Z i nuläget om man inte räknar in extraförsäkring som en del av anskaffningskostnaden vilket gör det till en väldigt dyr telefon.
     
  15. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Eller så gör man det självklara och köper skal till sin mobil, särskilt om den är gjord i glas och metall. Ännu självklarare med skal är om man ger 5000-6000 kronors glasmobiler till barn eller ungdomar.
     
  16. MatsOla

    MatsOla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sorry, att det inte framgick av mitt tidigare inlägg att jag hade ett back cover i hårdplast till min mobil när sprickan uppstod, det hjälpte inte så jag har beställt mobilväskor till samtliga mobiler nu. Får se om det hjälper.

    Vidhåller min föregående bedömning.

    Mvh


    Mats
     
    Nofatsu gillar detta.
  17. Nofatsu

    Nofatsu Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Synes mig som om konsumentköplagen skulle kunna vara tillämplig här. Telefonerna (måndagsex?) synes inte direkt motsvara reklamen. Om fel uppstår i vara inom 6 mån skall det anses ha funnits vid avlämnandet om inte annat kan visas. I detta fall torde således säljaren ha att visa att så,ej var fallet 20 a paragrafen. Beträffande reklamutfästelser så är kanske 19 paragrafen samma lag kan vara av intresse ;)

    Samtidigt måste jag säga att folk som tar saker och ting för givet och häcklar de som skriver kanske skulle tänka efter före. Varför misstänkliggöra utsagor och ta saker för givet (såvitt jag förstår hade telefonerna enligt inläggsmakaren ej behandlats vårdslöst) utan att känna till fakta? Nåväl sådana finns på alla forum. Får mig att tänka på en viss Petterlåt, byt bara ut mikrofon mot skrivbord...
     
  18. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Avråda? Bara för att ni har haft otur så betyder ju inte det att det är en dålig lur. Jag har behandlat den som vilken lur som helst, inte en enda skada på den. Sen kan man ju inte räkna med att en lur gjord i glas ska tåla fall och dylikt, även om återförsäljarens reklamer säger så, det är väl väldigt logiskt tycker jag :P

    Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4
     
  19. MatsOla

    MatsOla Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 aug 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tja...

    Grattis! Du tillhör väl dem som haft tur då. Jag är glad att du ville dela dessa visdomsord med mig och andra här på forumet.

    F.ö.

    1. Jag har väl inte skrivit att det är en dålig lur? Har du inte läst mitt tidigare inlägg ordentligt? Missade du detaljen om att vi var supernöjda med allt hos Xperia Z förutom glasets hållbarhet och bemötandet från tillverkaren vid reklamation ?

    2: Har läst runt här på forumet och det finns många åsikter om att en skärm inte spricker av sig självt. Det tror inte jag heller, jag tror att en skärm spricker p.g.a. 1: vanvård, eller 2: materialfel i tillverkningen. Tror jag att en skärm kan spricka av sig självt på en köpt telefon? Nej, det tror jag inte. Jag vet det.

    3: Varför ska man inte kunna räkna med att en lur i glas ska kunna användas på ett normalt sätt? Särskilt om den marknadsförs som slagtålig. Inte bara av återförsäljare utan av Sony själva, har du inte läst mitt tidigare inlägg ordentligt? Om din "väldigt logiska" logik är riktig, d.v.s. att det inte finns tåligt glas, vad har du för belägg för det förresten?, så är ju marknadsföringen direkt felaktig?

    Är det "logiskt" och okej då... Det tycker inte jag! Och kommer f.ö. aldrig att tycka.

    Summa summarum: NEJ, jag tror inte att Xperia Z är en dålig lur.
    Jag tror att de telefoner jag diskuterat i mitt tidigare inlägg har materialfel från produktionen.

    Det jag däremot tycker är för överjävligt dåligt är när tillverkare inte tar sitt ansvar för det. Jag tycker därför fortfarande inte att jag kan rekommendera köp av en i övrigt hur bra produkt som helst.
     
    Last edited: 2 sept 2013
  20. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ja nåt bör ju skilja, då vissas telefoner verkar gå sönder av sig själv, och andra kan tappa sina.
    Min har flygit kors och tvärs, och är hel än så länge. :)

    Sen är det väl 'skuldfrågan' som inte är så lätt, byter dom en som gått sönder av sig själv är väl risken att även nån som tappat sin (utan synliga märken) vill ha sin bytt.

    Hävdar Telenor att telefonen ska tåla mer än andra tycker jag du ska stå på dig gentemot dom.