Problem: Så varm att den slutar ladda

Diskussion i 'Nexus 4 - Allmänt' startad av samuel99, 12 aug 2013.

?

Har du upplevt att din N4 blivit så varm att den slutar ladda?

  1. Ja

    4 röst(er)
    12,5%
  2. Nej

    28 röst(er)
    87,5%
  1. samuel99

    samuel99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej hej

    Jag har en Nexus 4 som blir bedrövligt varm. Speciellt när jag kör Navigon GPS eller Googles navigering.

    Flera gånger när den sitter i bilhållaren så har den blivit så varm att den slutar ladda. Några grader till och man hade seriöst bränt sig på glaset på baksidan, övre halvan. Jag antar att det är någon form av överhettningsskydd som slår till. Vilket efter ett tag får som konsekvens att batteriet tar slut.

    Telefonen köpte jag den 18e december 2012 så jag tror det var en av de första batcharna som kom till Sverige.

    Jag har ju läst att många tycker att Nexus4 blir varm. Men är det normalt att den blir såhär varm? Har Du upplevt att telefonen blivit så varm att den slutat ladda? Rösta!
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inga överhättningsproblem

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  3. samuel99

    samuel99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Intressant. Skulle vilja ha lite på fötterna när jag kontaktar NetOnNet så all feedback är mer än välkommen!
     
  4. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Om telefonen blir så varm att den slutar ladda är något fel.

    Förövrigt så har jag inga värmeproblem heller. Om jag stressat den hårt ibland kan den bli varm, men aldrig att den varit nära threshold värdet. Att Nexus 4 hade värmeproblem var väl något som hypades i början när ett testexemplar råkade bli lite varm när man maxade cpu och gpu konstant i en timme i ett stresstest.

    ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
     
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Som hund skriver, visst, den kan bli varm om jag GPS:ar under en lång tid, eller spelar, men inte alls så varm så att det känns konstigt
     
  6. babydroid

    babydroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2010
    Inlägg:
    1 393
    Mottagna gillanden:
    285
    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy s9+
    Telefon 2:
    Oneplus 5t
    Platta:
    IPad Pro 11”
    Köpte min i början av 2013 och om jag navigerar eller streamar film så blir det galet varm. Till och med så att den är obehaglig att hålla i.
     
  7. Joakim_Lind

    Joakim_Lind Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Om laddaren inte ger tillräckligt med ström och du använder en usb som inte är byglad likt originalet så kan detta ske.
     
  8. SALVETA

    SALVETA Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Var har du den i bilen då? Jag har min fäst på framrutan och ligger solen på och jag laddar samtidigt som jag kör gps så blir den riktigt varm och då är det knappt så man går plus. Min förra laddare var bara 0.5 amp så där gick jag minus i samma situation.
     
  9. mrmozart

    mrmozart Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2009
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hade liknande problem med en tidigare mobil (tror det var Sensation). Satte man den i billaddaren och körde GPS blev den på tok för varm och SD-kortet slutade oftast fungera. Kunde starta om rätt vad det var med. Glödhet. Tråkigt :(
     
  10. samuel99

    samuel99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det här var ju intressant. Du menar alltså att en klen laddare gör telefonen varmare än en starkare? Min billaddare är nog ingen dunderladdare direkt så det kanske kan va värt att kolla på.

    Och bygling? USB är väl en standard? Menar du att två USB micro-laddare nödvändigtvis inte behöver se likadana ut i kontakten?
     
  11. samuel99

    samuel99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den sitter på mittkonsollen med en brodit-hållare, precis framför ventilationen. Igår när den slutade ladda var det kväll och fullt regnoväder så solen var inte en faktor just då iaf. Men jag har såklart tänkt tanken tidigare när den slutar ladda i bättre väder.
     
  12. marreboy

    marreboy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone 13 Pro Max
    Vissa billiga laddare har inte dataledarna ordentligt kopplade och därför tror telefonen att den är kopplad till ett usb uttag och försöker därför bara dra 0,5 ampere. Om dataledarna är korrekt kopplade så anser telefonen att den är kopplad till ett vägguttag med en bra laddare och drar då 1,0 ampere och laddar då mycket snabbare.

    Du ser enklast detta genom att gå in i inställningar > batteri och kolla om det står usb eller ac när du laddar.


    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
     
  13. Joakim_Lind

    Joakim_Lind Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag själv använde en laddare som bara gav 580(?) mAmpere istället för orginalets 1,2 Ampere. Då inträffade detta symtom som du beskriver och till slut så började led-lampan blinka rött. Efter lite läsande på Xda så hittade jag en del fakta om att usb kontakten ska vara byglad på 2 poler för att kunna informera telefonen om att det är en svagare eller en starkare ström som laddar.

    Står det att den laddar via AC när du laddar den i bilen istället för USB så kan det mycket väl vara laddaren som inte är kompatibel med telefonen.
     
    Last edited: 13 aug 2013
  14. samuel99

    samuel99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Igår slutade den ladda igen, när jag bara surfade. Och då använde jag originalladdaren. Var tvungen att testa lite så jag tejpade fast stektermometern på baksidan och den gick upp till 52 grader. Det är väl rätt varmt? Svårt att veta när man inte har nått att jämföra med.

    Såhär såg batterigrafen ut. Det gula området är när telefonen betedde sig konstigt genom att ladda/inte ladda i femminutersintervaller. När jag slutade använda telefonen ser ni att den börjar ladda som den ska: http://i.imgur.com/e4bPymE.jpg
     
  15. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    52 grader på utsidan låter löjligt varmt. Min kan med bli varm, men bara marginellt mer än min gamla se arc.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Aldrig hört talas om det. Min gör inte så.
     
  17. samuel99

    samuel99 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2010
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    En kort statusuppdatering:

    Pratade med NetOnNet där jag köpte den, de tyckte jag skulle prata med LG för att höra om de tyckte det lät som ett fel, vilket de gjorde. Ringde sedan till serviceverkstaden och pratade med en trevlig kille där som också tyckte det lät konstigt.

    Fick fraktsedel av NetOnNet, skickade iväg luren på onsdagen. Fick tillbaka den efter nio dagar med bytt batteri och nytt kretskort. Förut hade jag typ 55% av batteriet kvar när jag kom hem från jobbet, nu har jag 75-80%.

    Jättenöjd med alla inblandade, ett föredömligt hanterande av NetOnNet samt serviceverkstaden.
     
    Qrac gillar detta.