Android + App + Hårdvara = Multifjärr?

Diskussion i 'Applikationer' startad av Jocce81, 21 maj 2010.

  1. Jocce81

    Jocce81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    750
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Finns det någon "pryl" att köpa som gör Android-luren till en multifjärr?

    Helst en som klarar både IR (TV, DVD etc), Bluetooth (PS3) och RF (Styra Lampor etc)!

    Typ att den kopplas till Wlanet och man via Wlanet styr denna enhet som skickar vidare signalerna till respektive grej!


    /Jocce
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Tror inte det finns nåt färdigt, men med en linuxburk, lirc+IR-sändare, tellstick och lite hackande borde det vara relativt enkelt.

    Jag är ingen hejare på såna grejer men har i alla fall gjort ett php-script hemma (det nås bara från egna LANet) som tänder och släcker lampor med Tellstick (det är i princip bara en wrapper som kör tdtool med lämpliga parametrar).

    Kör man MythTV så finns MythDroid som kan styra frontends via telnet (har testat det hemma, smidigt att starta uppspelning av inspelade program från mobilen:-).
     
  3. Sodori

    Sodori Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så vitt jag vet har inga telefoner i dag IR xD Och varför vill du styra ditt PS3 med telefonen? Duger minst lika fint med kontrollen i min mening. Testade med en HTPC multi tagentbord och mus som är kompabibel med PS3 men det var ingen höjdare. Tycker jag.
     
  4. Jocce81

    Jocce81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    750
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Om du läser så är jag ute efter en "omvandlare" eller liknande som kan göra om signaler via t.ex. Wifi till IR, för att kunna styra TV.

    Jag använder mitt PS3 som Mediacenter, och vill kunna styra det för att t.ex. ha en knapp "Titta på Film", så startar den TV:n på rätt ingång, stärkaren på rätt ingång och volym, startar PS3:an (och i utsträckningen även går in i film-katalogen eller liknande) samt släcker ner lampor.

    Precis som man kan göra med Logitechs avancerade multifjärrar!


    /Jocce
     
  5. Sodori

    Sodori Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    106
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter nästan som att du behöver kontakta NASA broder, för i mina öron låter det lite för mycket sci-fi såvida du inte programmerar allt det själv. Dock finns detta, typ ett enda hem i hela vida världen där du kan styra allt ifrån gardiner till toalett via din mobil.
    Och jo, jag vill ha det hemmet xD Tror det närmaste du kan komma dock är med vad Nerre skrev.
     
  6. Jocce81

    Jocce81 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    750
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER


    Finns juh exakt vad jag beskriver i Logitechs Mer Avancerade Multifjärrer (Med vissa tillbehör så klart), så inga större problem att hitta nått som kan koppla det till en Android Telefon tycker jag!

    Finns dessutom till Iphone att styra TV/DVD etc via IR så borde väl finnas / komma nått liknande till Android också tycker man...

    Det jag efterfrågar är INTE speciellt avancerat egentligen!


    /Jocce
     
  7. Splix

    Splix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    +1!

    //splix
     
  8. njb

    njb Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER