Hjälp med GUI

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av inza, 8 aug 2013.

  1. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Har tänkt börja utveckla appar för Android väldigt länge nu men det har aldrig blivit av så nu tänkte jag göra en väldigt simpel Sudoku Solver applikation för att lära känna Android lite.

    Det är i princip bara GUI:et som är ett problem då den rekursiva lösningen av själva problemet kan skrivas i vanlig Java (antar jag). Det jag undrar är helt enkelt hur jag bäst går till väga för att göra GUI:t. Jag behöver 81 stycken rutor (inte helt säker på vilken View som är bäst att använda här) i ett 9x9 mönster. I vanlig Java kan man skapa dessa i en for loop hyfsat enkelt, måste jag manuellt placera ut alla med hjälp av XML och sen köra 81 stycken findViewById?? Det känns som en otroligt dålig lösning.

    Sen har jag funderat lite på hur man ska mata in siffrorna i rutorna. Det simplaste är väl om man använder tangentbordet med vanliga EditTexts men det känns inte särskilt bra. Funderar på att använda TextViews och 9 stycken knappar under själva Sudokut för det + några andra knappar för att rensa, lösa osv. Då måste jag kunna markera en ruta och sedan välja en siffra med knapparna.

    Så hur tycker ni att jag ska göra för att lösa detta på ett bra sätt?
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Du behöver inte använda XML för att skapa ditt GUI. Det går bra att göra det programmatiskt och då får du referenser till alla vyerna direkt.

    En alternativ lösning kan vara att skippa alla vyer och direkt bara rita upp hela spelbrädet på en View i dess onDraw(). Boken Hello Android har gjort precis en sån lösning för sitt Sudoku-exempel: http://pragprog.com/book/eband/hello-android

    Edit:
    För att mata in nya värden så klickar användaren på en ruta. Någon typ av overlay/popup kommer fram med knapparna 1-9 + clear. Tryck på knapp stänger overlayen och värdet fylls i i vald ruta.
     
    Last edited: 8 aug 2013
    inza gillar detta.
  3. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ska kolla lite på den boken. Ytterligare förslag uppskattas :)

    EDIT: Undrar också om det finns någon bra guide eller liknande för programmatiska GUI för det på Android Training är det XML som gäller för hela slanten.
     
    Last edited: 9 aug 2013
  4. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Jag behöver seriös hjälp med mitt GUI nu. Jag har lyckats göra ett helt ok GUI som ni kan se i bilden nedan men det är mycket svårt att se vilka 3x3 rutors block som hör ihop så tänkte göra vissa till mörka holo knappar. Detta har visat sig vara helt omöjligt. Jag har testat med en hel del styles som finns inbyggt i Android fast det funkar inte. Googlat runt i timmar utan resultat.

    [​IMG]

    Till slut hittade jag: http://android-holo-colors.com/ som genererar massa XML och .9.png filer.

    Därifrån laddade jag ner: https://dl.dropboxusercontent.com/u/4018313/android-holo-colors-AppTheme.zip

    Problemet är att om jag sätter android:background="btn_default_holo_dark" på en knapp händer ingenting. Den är fortfarande vit. När man kollar på .9.png bilderna i utforskaren så ser de ljusa ut fast de ska vara mörka.

    Jag vill alltså ha samma färg som på keypaden man ser på bilden på några av sudoku rutorna under. Stör mig så otroligt mycket på att jag kan skriva android:theme="@android:style/Theme.Holo" i manifest så blir alla knappar svarta men det är helt omöjligt att göra individuella knappar svarta.

    Är det någon som vet hur man får en mörk knapp fast man har ett ljust tema. Gör jag på fel sätt när jag försöker byta bakgrund på knapparna?
     
    Last edited: 10 aug 2013
  5. Maxxan

    Maxxan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jo, knappen som du har i din resursfil är ljus. Skapade du verkligen en mörk knapp?

    btn_default verkar alltid bli ljus i Android Holo Colors sidan. Testar man tex att göra den röd så blir den ändå ljusgrå tills den är tryckt. Så du får kanske välja att skapa två och ta bägga från när man tryckt på knappen (en som du vill att den ska se ut när du trycker på den och en som är btn_default i rätt färg)
     
  6. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Löste det med linjer istället:

    [​IMG]