Diskussion: Chromecast 1st gen (2013)

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av mupp, 24 jul 2013.

  1. Vwirstam

    Vwirstam Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    782
    Mottagna gillanden:
    150
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung galaxy S22 ultra
    Platta 2:
    Apple iPad Pro
    Varifrån köpte du den?

    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
     
  2. MCernvall

    MCernvall Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har en Imito MX1. Efter uppdatering av CheapCast igår så fungerar YouTube och play music nu bra på denna! Generellt har dock MX1 lite dålig wifi-mottagare, var tvungen att fixa en extender i rummet där TV står. Vissa appar har också en tendens att få MX1 att stänga av sig... Köpte den på geekbuying för ca 400 SEK inkl frakt.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
     
    Skywriter gillar detta.
  3. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag fick min CC som jag köpte på blocket i måndags. Det var bara att plugga in i sovrums-tvn och köra. Har inte hunnit testa så mycket men Netflix har jag kört varje kväll. Jag har lite svag signal (sovrummet är i källaren) och fick koppla in den med den medföljande hdmi-stumpen och vrida den fram och tillbaka så den fick signal. Annars går den över till ett eget setup-nätverk och då blir det konstigt. Ska testa flikspegling i helgen.

    Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
     
  4. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Tack!
    Jag har en extender och har funderat lite på hur den funkar med Chromecast. Måste dator/telefon vara ansluten till extendern om Chromecast är det?
     
  5. MCernvall

    MCernvall Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, det verkat som telefonen (N4) också behöver vara ansluten till den signal som extendern skickar ut för att den ska hitta cheapcast.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
     
  6. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Misstänkte det. Det borde dock inte bara vara negativt. Har man en extender borde man kunna koppla upp den till tex hotellnätverk och använda Chromcast :)
     
  7. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Är jag en surgubbe om jag föreslår en egen tråd för cheapcast? Det är inte det jag vill läsa om här :) har annars själv hunnit testa min CC och den är otroligt smidig. Netflix och Youtube fungera helt felfritt. likaså Music. Har även speglat chrometabs där jag kört spotify och andra sidor som erbjuder video. När nya appar väl börjar trilla in kommer detta vara oslagbart.

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  8. MCernvall

    MCernvall Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Sorry för offtopic/stulen tråd. Vi skapar en egen tråd! Grattis till din chromecast! Väntar på min från Bazula.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
     
  9. Highfoot

    Highfoot Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Absolut ingen fara :) förstår hur det kunde komma på tal.

    Kull att du snart får en. Vill höra dina intryck!

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  10. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER


    När ni skriver extender, menar ni då en WiFi extender, dvs en repeater som bara förstärker signalen vidare? Såfall förstår jag inte vad ni menar, oavsett var ni sitter så bör ni sitta på samma LAN såfall och borde inte då spela någon roll var ni ansluter fysiskt. Men det kanske inte är en sådan externder ni menar? Mest nyfiken nu :)
     
  11. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Extendern förstärker egentligen inte signalen utan är ett eget WiFi-nätverk man ansluter till. Ansluter man Chromecast till extendern och datorn till routern är man ansluten på samma nätverk men inte på samma WiFi-nätverk. Vissa nätverksfunktioner funkar och andra inte. Därför är jag nyfken hur CC reagerar när man använder en extender.
     
  12. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Eftersom CC verkar ha ett eget nätverk själv kan det nog bli väldigt knepigt?

    Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
     
  13. Fredro

    Fredro Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2009
    Inlägg:
    820
    Mottagna gillanden:
    285
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    köpte den från Play Store för $41.72 och $46.65 för fedex express till sverige. Alltså 575kr totalt, helt ok. Önskade att frakten var billigare.
     
  14. mupp

    mupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2010
    Inlägg:
    160
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Du får gärna förklara detta vidare om du vill. Du menar att den är ansluten till samma nätverk, samma SSID, den tar emot signaler och skickar ut samma på nytt (förstärker/expanderar) men är ändå ett eget nätverk? För mig går inte detta ihop. Det låter som du menar att du får ett eget SSID på extendern och också ett eget nätverk, men då tappar man ju hela poängen med en extender?


    CC har inte ett eget nätverk. Den ansluter till ett befintligt nätverk och är som vilken annan ansluten enhet över WiFi. Det är endast när du konfigurerar den första gången som den har "ett eget nätverk" då du via WifiDirect (adhoc) konfigurerar den.
     
  15. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Extendern har ett eget WiFi-nätverk men ansluts till ditt vanliga nätverk. Det blir ett nytt nätverk i det ursprungliga. Extendern är inte en förstärkare eller repeater utan kan mer ses som en WiFi-router som ansluts trådlöst till internet. Eftersom man är i ett nätverk i ett nätverk kan det bli lite knas med vissa nätverksfunktioner. Det är inte säkert att en dator som är ansluten till routern ser en annan dator som är ansluten till extendern.

    Förmodligen får man interferensproblem om man bara har en ren repeater. Genom att extendern har ett eget SSID slipper du sådana problem. Jag köpte min för att koppla TVn till internet. Det var en extender eller ett WiFi-kort som var alternativen. De kostade ungefär lika mycket men extendern går att använda till mer än bara TVn.
     
  16. rblom

    rblom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon annan som har problem med chromecast "set up" jag hittar inte mitt nätverk dock ser jag ett dussin andra nätverk på listan.. Har en Asus RT-N56U router och ja jag har kollat inställningen AP isolated !! Tacksam för ideér och hjälp !!
     
  17. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Testa att starta om din router
     
  18. frelah

    frelah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    XZ1 Compact
    Jag hade samma problem och fick ändra från kanal 12 till 8 och då fungerade det. Kan inget om nätverk och vet inte varför det funkade när jag ändrade men det gjorde i alla fall det för mig :-)

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
    drewi och rblom gillar detta.
  19. rblom

    rblom Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha! har fan testat alla möjliga jävla inställningar på routern förutom att ändra kanalerna på wifin! Min låg såklart också på 12:an och byte enligt tipset till 6:an och det fungerade direkt!! Måste vara något mjukvaruproblem... Tackar så mycket för hjälpen iaf!
     
  20. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    I USA så har de bara 11 wifi-kanaler så är säkert därför, kanal 11 skulle säkert fungera.

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels#Interference_Concerns