Problem: Går ej att ansluta till VPN

Diskussion i 'One M7 (2013) - Allmänt' startad av Reckan, 20 aug 2013.

  1. Reckan

    Reckan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena Grappar!

    Var och inhandlade en Synology NAS för några veckor sedan som jag nu satt upp en VPN-server med PPTP. Polaren kan ansluta via sin andriod telefon samt sin ipad men min htc one vill inte ansluta.

    Jag har försökt ansluta via min 3G-anslutning men det står bara "Ansluter..." och efter ett bra tag "Frånkopplad". Kör jag igång wifi och ansluter till samma nätverk som NAS:en är på så går det givetvis direkt....

    Vad kan vara fel? Någon som har en aning?

    Tack på förhand!

    //Reckan
     
  2. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 456
    Mottagna gillanden:
    410

    MINA ENHETER

    Lyssna med din tele-operatör, de måste säkert göra en ändring, så att vpn fungerar med ditt abonnemang
     
  3. Reckan

    Reckan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm får kolla på det. Men du kör Telia eller? Jag har Halebop som i princip är Telia så det borde kanske inte skilja något åt?
     
  4. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo det kan skilja men jag kör ett Telia-företagsabb och då ska det funka men....

    Jag kör normalt OpenVPN mot min router men testade snabbt VPN och routern vill inte vara med på det som luren skickar.

    Ev är det en bugg ?? Måste sova, kan kolla mer imorgon kväll.

    Kod:
    Aug 20 22:47:38 pptp[8325]: LCP: timeout sending Config-Requests
    Aug 20 22:47:38 pptp[8325]: Connection terminated.
    Aug 20 22:47:38 pptp[8325]: Modem hangup
    Aug 20 22:47:38 pptp[8325]: Exit.
    Aug 20 22:47:38 pptpd[8324]: CTRL: Client pppd TERM sending
    Aug 20 22:47:38 pptpd[8324]: CTRL: Client pppd finish wait
    Aug 20 22:47:38 pptpd[8324]: CTRL: EOF or bad error reading ctrl packet length.
    Aug 20 22:47:38 pptpd[8324]: CTRL: couldn't read packet header (exit)
    Aug 20 22:47:38 pptpd[8324]: CTRL: Fatal error reading control message in disconnect sequence
     
  5. Freddie

    Freddie Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har Telia företagsabbonemang, och kan inte heller koppla upp mig mot VPN:er om jag surfar via mobilnätet.
    Googlade lite på det och fick uppfattningen att det verkar som om Telia, och en del andra operatörer, blockar det (av nån outgrundlig anledning..).
     
  6. Flyckt

    Flyckt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Det är ofta detta problem att ansluta med en VPN (av typen PPTP) via Telia.

    (Som jag förstått det så beror det på att man inte längre får en "egen" ipadress, utan får dela med andra användare.)

    Det brukar lösa sig om man ringer till Telia support och förklarar sitt problem. Då kan de fixa så man får en egen ip, och det funkar igen.
     
  7. Reckan

    Reckan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag följde era råd och pratade med Halebop. Tog dom två sekunder och sedan hade dom aktiverat "Publik VPN mot mitt simkort och telefonnummer". Och nu fungerar det klockrent. Så tack för hjälpen! :)
     
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo idag funkar det klockrent..... ?!

     
  9. Reckan

    Reckan Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 aug 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ... annan konstig sak som jag inte förstår mig på, när jag har 3G/4G uppkoppling och försöker ansluta till VPN så är det ibland som om den inte ens försöker, man trycker anslut och direkt står det "Frånkopplad" .. gör samma sak igen och direkt "Frånkopplad". Inget "....ansluter"? Vad kan det beror på? Jag har inte hittat något mönster utan det verkar ske lite sporadiskt, som om "nu är jag på gött humör och jag hjälper dig gärna ansluta till din VPN" och ibland blir den sur och "Nähä, jag tänker inte hjälpa till, du får vänta till någon annan gång"....

    Är det någon annan som upplever samma sak? Vad beror det på? Vad gör jag fel?