Övrigt: VARNING: Kolla bakstycket på era lurar!

Diskussion i 'Xperia Z - Allmänt' startad av Don MC, 28 jul 2013.

  1. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Är du säker på detta?
    För när jag skickade in min telefon till DeltaService (som i sin tur skickade den till Telecare) så var jag tvungen att skicka med kvitto (faktura) men på mitt kvitto står det inte ens att det är en Xperia Z utan att det är betalning ifrån CDON...

    IMEI numret står ju i telefonen under inställningar så det kan de ju få fram utan problem. Det borde dessutom vara säkrare att få fram det i telefonen än på ett papper.
     
  2. Robert_100

    Robert_100 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Så står det i alla fall på deras sida!
    [​IMG]
     
  3. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Ok i så fall kan det bero på att CDON digitalt skickat garantisedel till DeltaServices. För på mitt kvitto står det som sagt inte ens att det är en XPeria Z och därmed inte heller IMEI nummer...
     
  4. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Aftonbladet kan ju sänka vilken enhet som helst. Se det som ett litet straff för att du surfar in där (jag vet inte hur många gånger AB varit inblandat i olika draman som rör webbläsare och problem....).;)

    Skämt åsido - vilken version av stock ROM kör du? Är det den senaste?

    Om inte - uppdatera och kör en fabriksåterställning för att rensa ut allt gammalt.

    Inga av dina problem upplever jag på min Xperia Z tillverkad 13W09. Det verkar närmast som hårdvarufel här om den startar om på det sätt som du beskriver så jag hade krävt en ny enhet. Äldre versioner av stock ROM hade värmeproblem men enligt uppgift skall de senaste varianterna vara fixade på den fronten.

    Skall man ha den urusla Aftonbladet till att flyta får man nog ha en enhet med dubbla Snapdragon 800 och vattenkylning.:innocent:
     
  5. Natac

    Natac Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    Google Nexus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 6
    Telefon 2:
    Google Nexus 5

    Haha ja, jag vet, aftonbladet borde per default voida vilken garanti som helst. men har man slösurfat tillräckligt länge slinker man in där ändå... flyter på bra tills skärmen bara slocknar dock ;)

    har alltid uppdaterat tills senaste stock så for jag ser den kommit, i hopp om att det ska avhjälpa problematiken... det har blivit bättre (inträffar mer sällan), men när det väl händer (2-3ggr i veckan) måste jag låta den ligga en stund innan den går att nyttja igen.....

    efter varje uppdatering har jag kört fabriksåterställning. just nu kör jag på build: 10.31.A.0.244

    så känns allt som värmeproblem...

    samt baksidan har krupit upp så påass nu att jag om jag drar fingret från långsidan uppe vid hörnet, in mot mitten känner jag glasets vassa kant, dock inte lika märkbart höjt osm det var första gången.

    frugan hade också ett intressant problem med sin svarta Xz. en lördag bara slocknade telefonen, gick inte att starta och vid laddning blinkade LED:en snabbt 3ggr rött och sne inget mer.
    Efter att dne bara legat i 2 dagar gick dne dock med på att laddas igen och startade normalt...

    Förtroendet för denna modell i familjen är inte på tiptop =/
     
  6. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Du har helt klart ett hårdvarufel som gör att den överhettas. Lösningen är att försöka kräva en ny enhet, att limma om glaset hjälper inte i längden. Blir den överhettad även med senaste stock ROM (som enligt uppgift skall ha löst värmeproblemet) är något helt klart fel. Någonting i hårdvaran gör att den överhettas.

    Allra minst borde moderkortet bytas ut och glaset limmas på plats, alternativt att du får en helt ny enhet.
     
  7. Tbapha

    Tbapha Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2013
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Funderar på att lära mig laga baksidan själv. Hur svårt kan det va?
    Finns länk till material i denna film, men tyvärr så är tejpen slut (undrar varför hehe).
    www.youtube.com/watch?v=jNrtamZuf7E
     
  8. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Sweet! Hoppas det blir så för mig också :)

    Fast igår fick jag reda på att mitt paket med luren i till Delta har blivit tillbaka skickat under förra veckan till där jag lämnade in den. Suck. Men bag pratade med dom igår och den skickas tydligen ner till Kalmar idag igen, hoppas det inte blir nå krångel nu då.
    Skönt att man skickar den en vecka när man inte är hemma, så väntetiden ska kännas "kortare", sen när man kommer hem så är den inte ens skickad. Jävla posten.. Dock gör det väl inte så mycket, men ändå :)

    Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4
     
  9. james bond

    james bond Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    skickade in min till telecare idag med lossat bakstycke givetvis har posten nåt maskinfel så
    paketet blir väl liggande ett tag:(
    Jag har aldrig märkt att min telefon har blivit specielt varm så jag tror inte det är värmerelaterat i mitt fall, jag hade en SE C902 som tangentbordet lossade på det satt oxå i någon sorts dubbelhäftande tejp så det är kanske ett allmänt problem hos sony.
     
  10. aphis

    aphis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2013
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min är på väg tillbaka med utbytta komponenter, verkar gått på garantin trots spricka från hörn till hörn
     
  11. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått tillbaka min telefon ifrån reparation.
    De har bytt ut det gamla bakstycket och satt ditt ett nytt samt att de fixade min vibrator. Det gick på garantin. Om man räknar bort ledtid för att DeltaService skickade telefonen till Telecare så gick det ganska snabbt.

    Mig veterligen var det aldrig någon diskussion om att det inte skulle gå på garanti. Jag hade visserligen bifogat ett utdrag ifrån Xperia Blog med bilder och text för att vara extra tydlig.
     
  12. james bond

    james bond Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hur lång tid tog det för er att kunna se statusrapport hos telecare från det att dom mottagit den?
     
  13. maxperes

    maxperes Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    1 207
    Mottagna gillanden:
    129
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 5X
    Alltså Posten... Nu är mitt paket påväg tillbaka till mig igen. För helv. Men nu har jag pratat med Deltaservice, så dom skickar en ny fraktsedel, kanske löser sig dådå. Trött man blir

    Edit: Nu är den påväg neråt landet igen mot kalmar! Får väl se vart den hamnat innan morgondagen är slut, kaos
     
    Last edited: 20 aug 2013
  14. decybel

    decybel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2013
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Lämnade in min lur till Telia igår. De ville såklart ha följesedel då jag beställt den online. Ville först inte ens ta emot den pga. det. Tur jag varit i kontakt med telias support innan så jag kunde påpeka att de faktiskt kunde se att jag har köpt telefonen via dem. Får veta att det tar från 1 dag till 2 veckor innan de ens får fram följesedeln. Vilket härligt tidsspann. Utvecklingen går verkligen framåt :) Telefonen kunde de skicka men den kommer inte bli lagad innan Telia har skickat följesedeln, yeay. Kan inte se att Telecare fått min lur än, men så har det bara gått en dag oxå och följesedeln lyser säkerligen med sin frånvaro, jag ska säkerligen straffas för att jag inte hade med mig den.
     
  15. Erol

    Erol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    367
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Vissa har tur, i morgon är det 3 veckor sedan jag lämnade in min lur...

    Har inte fått någon info om detta, bara info om att luren skickats vidare och det var den 6:e augusti.

    Surt som fan att behöva vara utan luren i nästan en månad!
     
  16. DSD

    DSD Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Jag lämnade in telefonen den 6:e augusti och pga att Posten hade störningar i sina leveranser så hade inte DeltaService telefonen förrän den 9:e.
    Den 12:e hade de tagit emot telefonen och registrerat den i sitt system.
    Dagen därpå den 13:e skickades den till Telecare som hade telefonen klar den 14:e.
    Därefter skickades den tillbaka till DeltaService som hade den klar den 16:e och skickade tillbaka den till mig den 19:e.

    Totalt sätt om man räknar in eventuellt strul med post etc. så tog det 14 dagar. Den som varit snabbast är Telecare som endast tog en dag på sig att fixa telefonen.

    Var din telefon vattenskadad?
    På min var bakstycket löst i övre vänster kant.
     
  17. zeramic

    zeramic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2013
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Hej!
    För ungefär en månad sedan blev min XZ vattenskadad, jag fick beskedet att det inte skulle gå på garantin. Igår fick jag tillbaks min telefon och upptäcker redan i butiken att bakstycket är helt löst, jag valde att skicka tillbaks den till verkstaden för en yterligare garantibedömning. Hur ser det ut för er som skickat in vattenskadade telefoner med löst bakstycke?
     
  18. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Om man upplever problem med sitt bakstycke så föreslår jag att man lämnar in sin telefon till butiken för service. Då det gäller hårdvaran så är det något som behövs undersökas och åtgärdas av en servicetekniker.
     
  19. Don MC

    Don MC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2012
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Tack, men vi vet det där redan.
     
    Sweden2, Moldie, enokbengtsson och 2 andra gillar detta.
  20. Emptiness

    Emptiness Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    395
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Min kommer att bytas ut under garanti.
    Telecare påvisade att bakstycket satt löst och vattenskadan därmed var orsakat av det. Sony godkände och nu väntar jag på en utbytesenhet.