TrueCaller - Nummerpresentatör

Diskussion i 'Applikationer' startad av mamedi, 24 sept 2009.

?

Vad anser du är ett rimligt pris för denna typ av app?

Poll closed 26 okt 2010.
  1. 49 KR

    6 röst(er)
    10,7%
  2. 39 KR

    4 röst(er)
    7,1%
  3. 29 KR

    31 röst(er)
    55,4%
  4. Gratis

    15 röst(er)
    26,8%
  1. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Jag använder inte någon app där du måste verifiera ditt nummer sen så värnar jag om både min privata integritet och mina vänners att då dela ut ens telefonbok och egna nummer kommer aldrig att ske.
    Anledningen till att man en gång laddade ner tru caller var för att stoppa främst säljare att ringa en och att telefonboken kunde uppdateras.Var ju kanon med spärrlistan där alla med appen kunde bidraga så det blev en komplett spärrlista
    Att ni sen gör om appen till något facebook liknande där alla ska vara vän med alla då missar ni målet vad jag vill ha appen till.
    Har istället nu anmält mitt nummer till nix registret och kommer så fort jag skickat iväg detta mess avinstallera appen från min mobil
     
    Priskvark gillar detta.
  2. mamedi

    mamedi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2009
    Inlägg:
    707
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Tråkigt att höra. Tar med mig den feedbacken. Annars kan du verifiera och hitta på ett namn, John Doe?

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 22 aug 2013
  3. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 515
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Som Lasse säger handlar det om integritet och framförallt ska man ha valet hur mycket man vill exponera sin egen information. Nu är trucaller toppklass bland apparna men att inte ha valet är det som stör mig. Hade inte haft några som helst problem att betala för en private version av trucaller om det skulle finnas.

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  4. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Tack men nej tack har blivit för mycket annat med den än vad huvudsyftet var , den är avinstallerad , kommer den i annan form utan facebook koppling verifiering får jag omvärdera det i framtiden men just nu är den mer till besvär än nytta, står hellre ut med jobbiga försäljare då
     
  5. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Håller helt med. Jag tycker dessutom appen känns lite "lurig" och det känns som att utvecklarna inte vill förklara när/hur/om ens vänners telefonnummer kommer samlas in och delas. Lite som att appen ska vara lagom luddig för att folk inte ska orka sätta sig in i vad det innebär.
     
  6. Spode

    Spode Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2012
    Inlägg:
    337
    Mottagna gillanden:
    94
    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P9 plus Dual-Sim
    Telefon 2:
    LG G4 Dual-Sim
    Platta:
    Nvidia Shield Tablet
    Verkligen synd att den mest användbara androidappen genom tiderna nu har blivit oandvändbar. Det skär faktiskt lite i hjärtat att bli tvungen att avinstallera den.

    Tyvärr så vill jag själv bestämma till vem jag delar min information och mina vänners information. Vägde länge för och emot men bestämde mej till slut att avinstallera Truecaller.

    Synd att ni har valt denna väg i utvecklingen :(

    Om någon vet om alternativ app, skulle jag uppskatta om ni pm:ade mej.

    Tack på förhand!
     
  7. probeb

    probeb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2013
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Dom blockerar Securitas larmcentral. Så appen åkte bort.
     
  8. NalleN

    NalleN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Måste man verkligen varifiera för att använda den ?
    I så fall åker den ut med en gång!
    Synd eftersom har vart nöjd med den väldigt länge :(
     
  9. Samoht

    Samoht Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2012
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Tycker appen har fungerat bra även om detta med fb känts lite sådär. Efter senaste uppdateringen avinstallerade dock även jag TC, för det första tänker jag inte verifiera med mitt telefonnummer och för det andra har jag kontakter med skyddat nummer och jag tänker inte riskera att dessa kommer på villovägar. Tråkigt då jag varit väldigt nöjd med appen tidigare, så för tillfället har jag nixat mitt nummer och kör med Eniro för check av inkommande nummer.
     
  10. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 211
    Mottagna gillanden:
    2 166

    MINA ENHETER

    Har länge valt att inte verifiera mitt nr men nyligen gjorde jag det allafall.

    Man har i inställningen för min info 3 val.

    Visa sin information för :

    Alla som använder tc
    Vänners vänner
    Ingen

    Jag upplever gänget bakom Tc som seriösa på alla sätt, har för stunden ingen som helst anledning att misstro dom. Dom är dessutom väldigt aktiva här på forumet vilket allafall jag uppskattar. Så tills motsattsen bevisas litar jag på det dom gör och säger.

    Jag kan dock tycka att Tc blir lite för stort. Jag själv använder inte Facebook och Tc använder jag endast för nummeruppslag för inkommande /utgående samtal. Söker väldigt sällan efter nr. Det jag skulle vilja se är Tc light för oss som inte har användning för resten. Tc är outstanding vad gäller nr uppslag, har testat dom flesta innan jag började använda Tc och ingen kom i närheten på träffsäkerhet.

    Så för min egen del skulle jag gärna se en avskalad version av Tc som gör det som den gör fantastiskt bra, visar namn på inkommande /utgående samtal

    Skickat från Tapatalk
     
    Spooky gillar detta.
  11. NalleN

    NalleN Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    638
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Så för oss som inte vill verifiera är det avinstallation som gäller eller finns det sätt att kringgå detta?
     
  12. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

  13. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Jag skickade mail till mamedi tidigare idag och han var vänlig nog att fixa det på bara några ögonblick. Så stor eloge till honom. Men det kan ju inte vara en hållbar situation att han skall behöva sitta och fixa på detta vis för alla som inte önskar regga sig, de har ju trots allt en hel del användare (10 000 000 installationer på Google Play). Så jag hoppas de ändrar i appen igen så man inte tvingas till detta.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 2
     
  14. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Strålande idé.

    Ett annat alternativ som skulle passa mig (nämnts tidigare av mig och andra i tråden) TrueCaller Dialer.
    Dvs, en bra dialer där jag t.ex. ser vem som har ett missat nummer direkt i samtalshistoriken.
     
    Last edited: 21 aug 2013
  15. Cygnus

    Cygnus Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2011
    Inlägg:
    889
    Mottagna gillanden:
    136

    MINA ENHETER

    Men vaddå tvingad att verifiera sig? Det är ju bara att skriva ditt nummer och något påhittat namn så var den verifieringen klar! Sluta lipa. Vill ni sedan inte dela med er av er adressbok så är det ju bara att inte använda "förbättrad sökning". Tycker de flesta är ganska inkonsekventa här, ni älskar å ena sidan appen för att den hittar nästan alla nummer (Hmm i wonder why) men klagar sedan på att den begär för mycket information! Så ni vill att andra delar med sig av sina uppgifter som n kan söka bland men själva ska ni sitta utan att dela med er någonting...
     
    mamedi gillar detta.
  16. Brillormen

    Brillormen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2013
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Eh... Nej. Tidigare kunde man också rapportera in spamnummer - jättebra. Men man förutsattes inte dela med sig av hela telefonboken, som faktiskt kan innehålla nummer till folk som har hemligt telefonnummer och som inte vill bli listade offentligt.

    Man kan begära hemligt nummer och/eller avlista sig hos tex Hitta.se. Syftet med det försvinner om det sen bara är att använda TrueCaller - för att andra har delat med sig av ens hemliga nummer.

    Märkligt att du inte ser problemet.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  17. mamedi

    mamedi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2009
    Inlägg:
    707
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Det har varit mycket skriverier här de senaste dagarna. Det glädjer mig att ni är så engagerade och faktiskt bryr er om Truecallers bästa. Tänkte försöka svara på de fyra största frågetecken från vad jag läst.

    Q: Varför kräver vi verifiering?
    A: För att informationen ska bli korrekt. I en crowdsourcad produkt så blir det ibland fel. Vi prioriterar därför att användaren ska få välja vad som ska stå och vad som inte ska stå om ens eget telefonnr. När ni verifierat ert nummer så kommer det namn ni matar in vara det som gäller, oavsett vad som finns i vårt system.

    Q: Tar ni namn och nummer från min telefonbok?
    A: Vi frågar efter access till telefonnummer för att kunna göra sökresultat relevanta. Vi tar inga namn vilket innebär att väljer du att dela din telefonbok så är det bara nr vi sparar som ej kan bli sökbara. Detta är självklart valfritt och vi gör inget annat än vi säger. Det är även mot Googles policy att spara namn och nummer för att sedan göra dem sökbara. Vi har en god relation med Google Android i Mountain View och gör allt för att bevara den så.

    Q: Kan man avlista ett nummer från Truecallers system?
    A: Självklart. Det har man kunnat från dag ett. Besök truecaller.com/unlist

    Q: Varför annonser nu?
    A: Vore det inte konstigt om appen var helt gratis och samtidigt användes utav 30 miljoner användare världen över? Vi är ett svenskt företag som är Stockholmbaserat, starta utav mig och min vän Nami - två killar som träffades på KTH 2003.

    Det kostar pengar att hålla detta uppe och med den framtidsvision vi har att bli globalt marknadsledande inom personsök (just nu i Indien, Mellan östern, stora delar av Afrika) så kommer det krävas intäkter som återinvesteras för att göra appen ännu bättre. Det finns en möjlighet att få bort annonser och samtidigt låsa upp nya funktioner genom att betala eller genom att tex titta på ett videoklipp.

    Q: Varför är update phonebook borta?!
    A: I know, jag saknar den själv men med den implementation som vi hade så pallade inte systemet av det helt enkelt när 30% av alla smartphones i Indien som använder Truecaller samtidigt trycker på Update. Vi pratar över hundra miljoner anrop per dag. Vi har dock en riktigt bra uppdatering på gång, Truecaller 4.1, där Update Phonebook kommer tillbaka och denna gång är den bättre än någonsin. Du behöver inte ens trycka på Update. Den gör detta i bakgrunden när förändringar sker i realtid i princip. Det kommer vara värt mödan.



    Jag hoppas att jag besvarat era frågor. Det står helt fritt till er att välja andra tjänster men jag hoppas att med detta ge er en klar bild över de beslut vi tagit. Inget är borttaget i denna version från tidigare.

    Tack,

    Alan



    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
    Last edited: 22 aug 2013
    Papazian och gripen gillar detta.
  18. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Ni sparar alltså telefonnumren utan namn och utan att göra dem sökbara? Är det för att kolla vilka som har delat med sig av det numret och på så vis kunna göra namnsök mer relevant? Eller hur funkar det?
     
  19. mamedi

    mamedi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2009
    Inlägg:
    707
    Mottagna gillanden:
    113

    MINA ENHETER

    Precis men enbart om man slår på Enhanced Search (förbättrad önskad).

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  20. Brillormen

    Brillormen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2013
    Inlägg:
    139
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Bra att du är aktiv här och svarar på frågor, mamedi. Då innebär det alltså inte att hemliga nummer listas öppet. Bra det.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
    mamedi gillar detta.