Varning för Medlem X!

Diskussion i 'Off Topic' startad av islandmountain, 22 aug 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Många har de senaste veckorna blivit lurade på av Medlem X, som har sålt flera mobiler här på forumet, men sedan inte skickat dessa!
    Därför tycker jag det är dags att skapa en tråd här för att varna alla, så att denna person inte lurar någon mer.

    Därför kan väl alla som vet någonting om denna bedragare posta information här, så att ingen blir lurad igen, även om han byter användarnamn. Det underlättar också för oss som redan har blivit lurade att polisanmäla denna person!

    Här är den information som jag har hittat hittils, taget från tidigare trådar på Swedroid och Flashback:

    Personnr. och namn: ***

    Adress:
    ***

    Verkar tidigare även ha försökt luras med ett annat användarnamn, då denna person ( https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=78324&page=2 ) tydligen ska ha använt sig av samma kontonummer som Medlem X.
    Misstänker även att användarnamnet hellyh på Swedroid tillhör honom då denna person var senast inloggad senast nästan exakt samtidigt som Medlem X, och Medlem X har använt Medlem X tidigare som en ursäkt för att dras sig ur en försäljning.

    När jag blev lurad av honom så fungerade inte hans SEB kontonummer som han gav mig, utan hänvisade mig till hans flickväns Swedbank-konto. Hennes namn uppgav han som ***.

    Kontonummer som han har använt sig av:
    SEB ***
    SEB ***
    Swedbank ***

    Telefonnummer som han har använd sig av:

    ***

    Har försökt att hitta honom på Facebook, men inte lyckats. Dock har jag hittat *** (http://www.facebook.com/***) på Facebook (99% säker att det är rätt person, då hon är vän med *** som bor på samma adress som ***), och provat att skicka ett meddelande till henne. Troligtvis så får jag inget svar, men om det stämmer att han använde hennes konto så är ju hon också en medbrottsling och bör inkluderas i en eventuell polisanmälan.

    Källor och mer info:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=99125
    https://www.flashback.org/sp38611780
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=78324

    Vet ni något mer, tveka inte att skriv, bedragare som denna peson måste stoppas!

     
    Last edited by a moderator: 22 aug 2013
  2. aeom

    aeom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ifall det nu verkligen är rätt personnummer, adress etc. Så är väl fallet redan löst? ;)
    Antingen skicka polisen dit eller så besöker ni honom.

    Den där *** var jävligt het måste jag säga ;) Killens syrra eller? :money:
     
    Last edited: 22 aug 2013
  3. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Sicken detektiv du är TS!
     
  4. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    En liten varning kanske är på sin plats här.

    Det är förtal att göra denna typ av inlägg och påstå att någon är bedragare oavsett hur illa man blivit bemött. Det krävs vanligtvis en fällande dom för att man ska kunna ro iland med sådana påhopp.

    Jag bedömer alltså inte sanningshalten i det du säger, utan jag vill snarare säga att du riskerar hamna i skiten även om allting du säger är korrekt. Mitt råd, ta bort din post och gör en polisanmälan istället!


    EDIT: Förutom förtal, så finns även PUL att ta hänsyn till och den är ännu större sannolikhet att skapa oreda i detta fallet.
     
    Last edited: 22 aug 2013
  5. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    En lite fråga i allmänhet, finns det människor som betalar en mobil de inte sett eller känt på?
     
  6. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det borde väl vara ganska självklart med tanke på tråden ;)
     
  7. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Rätt seriöst engagemang för att dra på sig en varning tycker jag. Nästa gång blir du avstängd.

    Om du blivit blåst får du gärna uppmärksamma användarna om det. Men dennes användarnamn är det enda du får dela med dig av.

    Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4
     
  8. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Hade jag köpt något utan att klämma och se varan innan jag betalade för den hade jag tänkt så här:

    "Jag får nog skylla mig själv"

    Typ.
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    absolut jag skulle inte heller köpa nåt bara sådär men lixom... det köps tusentals och åter tusentals saker över nätet varje dag på samam sätt som beskrivs i denna tråden. blocket,tradera är ju lysande exempel.
     
  10. aeom

    aeom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Ja det finns det och det finns även ärliga människor som faktiskt skickar det dom utannonserar. Sen har vi dessa små äckliga bedragare som såklart måste förstöra för oss andra. Man får gå lite efter magkänslan.

    Sen finns det även folk som "känner" på telefonen, köper en helt ny oöppnad telefon av någon och allt är frid och fröjd tills veckan efter när dom märker att telefonen inte fungerar då den har blivit stöldspärrad. Jag vet inte vilket fall som är mer surt än det andra.

    Ifall man vill vara på den säkra sidan ska man då enbart hålla sig till butikerna?

    Så bara för att du känner på telefonen innebär inte det att allt är klart heller. Som sagt, magkänslan i båda fall får man gå efter.
     
  11. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Yes, jag sålde en mobil till en här på SwD helt utan att denne känt på mobilen. Gick hur smidigt som helst och jag är ingen oärlig människa på något vis.
     
  12. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Det är aldrig ok att smutskasta via forumet. Vänd er till oss moderatorer/admins FÖRST via pm om ni har klagomål på en annan medlem!! Tråd låst
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.