Sätta på dieselvärmaren med mobilen

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av treijner, 29 jul 2013.

  1. treijner

    treijner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har nyligen införskaffat mig en BMW med dieselvärmare med tillhörande kontroll. Denna kontroll fungerar kanske upp till 100m som mest och jag vill därför kunna starta värmaren med hjälp av en telefon..
    Jag undrar därför om någon vet vilken typ av signal en sådan kontroll kan använda sig av och om man på något sätt kan programera en egen kontroll och koppla till min gamla mobil (HTC DHD) så jag kan skicka sms till den att starta motorvärmaren..
    Har någon en annan lösning på mitt problem är jag absolut öppen för förslag!

    Vet inte om jag placerat detta inlägg i rätt forumdel så någon admin får gärna flytta det om det passar bättre någon annanstans!
     
  2. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 209
    Mottagna gillanden:
    2 162

    MINA ENHETER

    För att du ska kunna skicka SMS till bilen att starta värmaren måste ju bilen stödja den funktionen. Vet du om den gör det ? Jag jag "tror" ju inte att den gör det,hade den gjort det skulle du nog inte fått med en fjärrkontroll. Du kan ju inte ersätta en fjärrkontroll som skickar en signal på typ 400 något MHz bandet med en telefon. Det är alla fall jag övertygad om. Sen kanske det finns ett tillbehör att köpa till bilen som gör att du kan starta värmaren med ett SMS.

    Kolla med din BMW återförsäljare vad som finns

    Skickat från min Nexus 7 med Tapatalk 4 Beta
     
    Last edited: 29 jul 2013
  3. treijner

    treijner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Bilen stödjer inte detta, min tanke var att jag kanske kunde köpa en ny kontroll för att starta värmaren med som jag plockar isär och på något sätt koppla ihop med en mobil för att "trycka" på knappen.. Alternativt om det går köpa någon form av fjärrkontroll som jag kan kopiera signalen från den gamla kontrollen..
     
  4. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Hade du haft en volvo så finns det en app som Volvo har gjort som heter Volvo on call.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 4 Beta
     
  5. treijner

    treijner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag har ingen Volvo och vill inte ha någon heller, men tack för tippset
     
  6. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 209
    Mottagna gillanden:
    2 162

    MINA ENHETER

    Det är en kodad radiosignal som skickas när du trycker på fjärrkontrollen, tror inte du kan knäcka den koden. Då har Bmw:s konstruktörer misslyckats ;-) Allt går och inget är omöjligt men jag tror inte det är lätt att göra det du vill :-)

    Enklast är att köpa ett original tillbehör som stödjer sms start av värmaren (om det ens finns) , alternativt köpa en bil som redan har det (läs Volvo) ;-)

    Skickat med Tapatalk
     
    Last edited: 29 jul 2013
  7. treijner

    treijner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Men om det inte finns något originaltillbehör som stödjer detta och jag inte vill ha en Volvo, borde det inte gå att pilla isär den fjärrkontroll jag har och koppla någon ut signal från telefonen till startknappen? Blir ju lite meck men det kan det vara värt...
     
  8. Yoshien

    Yoshien Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    831
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Hej Treijner,

    Inte för att vara den, du ställer frågor som nog många här (inte alla) kan svara på.
    Detta handlar om teknik på olika nivåer och helt olika saker som är kopplat till en
    liten dosa.
    Testa istället själv och se om det går, men som folk innan i tråden skrev så är det
    nog väldigt svårt att lösa, annars hade nog BMW sålt detta som en "utökning" på
    din modell.


    /Y
     
  9. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 209
    Mottagna gillanden:
    2 162

    MINA ENHETER

    Fjärrkontrollen har bara en funktion kommunikationsmässigt, att skicka en kodad radiosignal när du trycker på knappen. Du kan aldrig få telefonen att utföra ett kommando på fjärrkontrollen eftersom fjärren inte är kan kommunicera med telefonen. Telefonen kan då inte få fjärrkontrollen att utföra en sändning av signalen som är det enda sättet att få värmaren att starta.

    Skickat med Tapatalk
     
  10. treijner

    treijner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag är medveten om att det kan vara krångligt och att det kanske inte går, jag räknar inte heller med svar om hur jag skall göra eller så utan tänkte mest kolla om någon hade nån idé eller tips på lösning (annan en köp av volvo)...
     
  11. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Man kanske kan göra något med en aurdino eller vad dom nu heter och sätta en motor med något på som trycker på knappen på fjärrkontrollen när mobilen får ett sms från ett specifikt nummer.

    Sent from my LT26i using Tapatalk 4 Beta
     
  12. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    De flesta bilar brukar ha Webasto värmare och då kan det med betoning på kan, funka med att köpa deras tillsats för att kunna starta värmare med hjälp av sms. Betydligt mycket enklare än att försöka hacka ihop någon egen lösning.

    Sent OTA using TapaTalk
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Aurdino, antingen med sändare (säkert en jävla massa mek då signalen med all säkerhet är krypterad) eller som Sweden2 nämnde någon slags aktuator som trycker på den fysiska knappen/orsakar kortslutning på din originalfjärrkontroll.
    http://forum.arduino.cc/index.php?topic=163636.0
     
  14. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Rimligtvis så borde det inte vara någon större utmaning att göra detta om du är beredd att köpa en extra fjärr på chans och prova. En knapptryckning är ju inget annat än en elektrisk signal. På telefonen så har du ju utgångar, både usb och hörlursutgång. Min gissning är att hörlursutgången är den som är lättast att styra. Jag skulle nog börja med att generera några olika ljudfiler och koppla till en multimeter för att mäta på utgången och en se vad du får.

    Sen behöver du nog en transistor eller kanske hellre en optokopplare för att förstärka signalen till lämplig nivå och en kondensator för att få bort svängningarna ur tonerna, som rimligtvis bör vara så högfrekventa som möjligt.

    Tänk bara på att du inte vill ha några andra ljud på telefonen som spelas upp där, som batterivarning t.ex. Du kan göra dig av med alla systemljud genom att ta bort eller döpa om filerna om du har root.

    För att spela en viss ton baserat på innehållet i ett sms så rekommenderar jag Tasker.

    För övrigt så rekommenderar jag elektronikforumet för såna här projekt.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
    Zooklubba gillar detta.
  15. Reconnnn

    Reconnnn Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    9 mar 2010
    Inlägg:
    2 809
    Mottagna gillanden:
    263

    MINA ENHETER

    Utan att ha sett hur fjärrkotrollen ser ut under skalet. Så skulle nog en optocoupler, lite lödning och en arduino adk kunna lösa dina problem.

    Skruva upp fjärren och ta lite bilder så är det enklare att hjälpa dig. Du kommer få använda din nuvarande fjärr för du kommer inte kunna knäcka signalen. Som andra tidigare sagt så har BMW misslyckats då. Sen får du komma på hur du ska styra telefonen kanske sms eller något liknande och någon app.

    En del jobb men låter som ett kul projekt. Krävs dock en del programerings kunskap och lite elektronik kunskap.

    Var beredd på att du aldrig kommer kunna använda din fjärr till något annat igen och kan förstöra den.

    Ett annat troligen enklare och billigare alternativ är att använda en raspberry pi för att "trycka" på knappen och sen ha en lite webserver på den som du kan styra med telefonen.