Problem: Dataanslutning försvinner vid samtal

Diskussion i 'Galaxy S3 LTE' startad av nickolo, 19 mar 2013.

  1. nickolo

    nickolo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Någon mer än jag som märkt att dataanslutningen försvinner när telefonen ligger i 4G nätet vid inkommande eller utgående samtal ?
    Har en svägerska med galaxy note 2 lte och en granne med Nokia 920
    som beter sig likadant.

    Jag och grannen har telia och hon har halebop (samma nät)

    Problemet uppstår inte om telefonerna är låsta till 3G-nätet.
     
    Last edited: 19 mar 2013
  2. Samsungfantasten

    Samsungfantasten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har en Galaxy S3 4G som jag kopplar till mina datorer via Wi-Fi. En av mina datorer har jag på en ort där 4G saknas och de första veckorna bröts alltid dataanslutningen så fort jag ringde upp någon eller om jag besvarade ett samtal. Jag trodde att det var normalt och blev överraskad när det plötsligt började gå bra att både telefonera och surfa samtidigt! Det fungerar bra nu, alltid eller nästan alltid.

    Den andra datorn har jag på en ort med 4G-täckning och jag ansluter till den datorn på samma sätt. Men med den datorn kan jag inte ringa och surfa samtidigt. Det räcker att någon ringer till mig så bryts datatrafiken även om jag inte svarar:(
    Jag har inte kopplat ur 4G men det kanske jag skulle göra på prov.....
    Kan tillägga att jag har Halebop som operatör.
     
  3. nickolo

    nickolo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hur länge upplever du att du haft dina problem ?
    Jag har haft problem i c:a 1-2 veckor och upptäckte det eftersom att det program jag har på telefonen som automatiskt kollar vem som ringer när jag får inkommande samtal helt plötsligt slutade fungera.
    Tidigare har det fungerat utan problem.
    Har just nu ett supportärende liggande hos telia som jag ska få svar på idag eller imorgon.
     
  4. rörmokarn

    rörmokarn Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 sept 2012
    Inlägg:
    78
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Hej!

    Om telefonen är uppkopplad till låga 4G-banden (800 eller 900 mhz) så hoppar den ner på 2G/EDGE när någon ringer, därmed ingen dataanslutning.
     
    mojava gillar detta.
  5. nickolo

    nickolo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag använder telefonen inom samma område som jag gjort hela tiden.Frågade telia om något av banden hade lagt av men det hade dom inte.

    Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk 2
     
  6. Samsungfantasten

    Samsungfantasten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Svar

    Hej!

    Jag har haft mina "problem" ända sedan jag köpte min Samsung i november 2012. Återkom gärna och berätta vad Telia säger.
     
  7. thexps

    thexps Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    882
    Mottagna gillanden:
    268

    MINA ENHETER

    Någon uppdatering/lösning?
    Har en Xperia Z och min Dataanslutning bryts 9/10 ggr vid samtal, oavsett om jag ligger på 3g eller 4g.
    Har kollat tele2 kundtjänst men dom säger det nog beror på telefonen.
     
  8. mojava

    mojava Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Rörmokarn har rätt. Dessutom är inte telefoni konfigurerat för 4G, så ligger man på det och får ett röstsamtal måste telefonen hoppa ned till minst 3G. Jag hörde att Telia jobbade på att få till tal över 4G dock, så det kanske är fixat (snart).

    Min lur kopplar alltid ner data om jag ligger på 4G...

    Tapatalk4
     
  9. Jens

    Jens Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag åker väldigt mycket bil i jobbet och har märkt att jag tappar data så fort telefonen skall byta basstation.

    Jag kör aldrig 4G, bara 2/3G.
     
  10. bengan84

    bengan84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    ROM:
    Android 12
    Info:
    Pixel freak
    Hade samma problem med min för ca 5 månader sedan, dess bättre funkar det utan problem för mig nu och samsungen funkar utan problem. För er som har Telia/Halebop har ni gått in på:
    inställningar- fler inställningar - Mobila Nätverk - Återkomstpunktsnamn - APN kommer ni till då...
    Där Står det i stil med Telia SE WAP - klicka på den --> Under APN ska det stå online.halebop.se (om ni har halebop som leverantör annars telia)

    Inget annat ska behöva ändras.

    Efter jag gjorde denna ändring funkar mobila data utan problem vid övergångar (4G is the shit)
     
  11. Jens

    Jens Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    210
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Hade dom inställningarna, problemet kvarstår.
     
  12. mojava

    mojava Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 aug 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Samma här - osannolikt att APN-inställningen skulle påverka det faktum att dataanslutningen klipps vid röstsamtal? Provade ditt tips men ingen skillnad. Lite intressant att höra att inte alla råkar ut för dataklippet dock...

    Tapatalk4
     
  13. bengan84

    bengan84 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2012
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    ROM:
    Android 12
    Info:
    Pixel freak
    Hade riktiga problem med min samsung i början då den vägrade att stanna kvar på 4G när den väl plockade upp signalen eller när någon ringde så vägrade telefonen att gå tillbaka till 4G igen, fick helt enkelt nöja mig med att ha telen på GSM/3G. Telia sa att det kan bero på att jag är inomhus bakom betongväggar där fortfarande 4G kan ha problem att komma åt. Mer fel kunde dem inte ha, efter jag ändrade APN som jag fick tips om switchar telefonen helt stabilt mellan dem olika wifi/GSM/E/3G/4G nu är det aldrig några problem som jag upplevt det iallafall.
     
    mojava gillar detta.