Dags för ny telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av _Samuel_, 24 aug 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hallåj! Jag köpte mig en HTC Desire HD runt 2011 när den nog kunde kallas "toppmodell", tyvärr är det inte fallet längre och det finns nu många budgetmobiler som klår DHD med girafflhöjder. Dessutom så har SIM-kortet börjat krångla en hel del när mobilen blir väldigt varm eller kall. Kan ju alltid ha med själva kortet att göra, men jag gissar på mobilen. Samt lite seg och sliten, trots systemåterställning.

    Därför känner jag för en ny toppmobil. Och som jag har förstått det är de allra "bästa" mobilerna för tillfället: HTC One, Samsung Galaxy S4 och Sony Xperia Z.

    Det är dessa tre det står mellan för tillfället och alla är väldigt intressanta.

    HTC One är intressant då jag gillar kvaliteten av HTC när man känner på den, det åtminstone känns som att den håller väldigt bra när man tappar den. Jag känner inte till någon riktig nackdel, men det finns kanske några ni kan ta upp?



    Samsung Galaxy S4 är intressant då väldigt många rekommenderar den, och Galaxy Sx verkar nästintill vara den "nya" iPhone för många. Den verkar vara snabb och trevlig. Dock har jag hört att S3 var av sämre kvalitet än S2, så den gick sönder enklare. Hur är det med S4?

    Den tredje Sony Xperia Z verkar också vara intressant, bland annat då den verkligen verkar mäta sig med de båda andra telefonerna. Denna telefon har en väldigt stor fördel, som tråkigt nog också verkar vara dens största nackdel; vattentålig. En funktion som jag finner trevlig, men jag har hört att om den blir varm, så slutar den vara vattentålig då limmet släpper. Någon som hört om Sony kommer fixa detta?

    Så, om ni har några andra toppmobiler som jag inte tagit upp, tipsa gärna om dem. Men saker som intresserar mig är alltså: Hur länge batteriet håller, kvaliteten och chansen att den går sönder, hur bra skärm (och hur den är i solljus) samt hur många program den kan ha igång utan att börja sega, RAM-minnet tänker jag på då...

    Självklart är prestandan av intresse också, även om jag inte kan något om sådant. Sedan ska jag väl säga förlåt över den jobbiga texten jag skrivit ihop här ovan, är lite snabbt skriven utan rättanden, då jag är lite stressad. Redigerar kanske texten lite senare så att den blir bättre.

    Så, några tips? :)
     
  2. aeom

    aeom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2011
    Inlägg:
    453
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Dessa 3 telefoner har diskuterats flitigt på forumet och i slutändan landar det kring vad man själv föredrar. Inget fel på telefonerna. Personligen hade jag kört på en HTC one då jag föredrar dens unika och sjukt snygga design, det tekniska när det kommer till prestandan på den är inte heller en besvikelse.
     
    _Samuel_ gillar detta.
  3. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Självklart är det upp till en själv i slutändan, men eftersom dessa mobiler är så svindyra så vill man göra ett köp man blir nöjd med, då kan man alltid rådfråga andra så att man kan bygga på sin egna åsikt. Heh. :P

    Exempelvis om Sony inte pratat något om problemet med vattentåligheten så kanske det inte blir något köp. Även om jag tror vattentålighet skulle varit bra på vintern när man kanske har lite halvblöta händer när man rör mobilen.
     
  4. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    En sak som ändrats sedan 2011 är att man inte längre behöver ha en absolut toppmodell för att få bra prestanda. På så sätt kan du spara en hel del pengar också. Det man får vara uppmärksam på är att de sällan får uppdateringar om de inte har "Nexus" i namnet. Om du kan leva med att baksidan är i glas är Nexus 4 ett mycket bra budgetalternativ idag.
     
    _Samuel_ gillar detta.
  5. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Okej, det var intressant. Tyvärr så tror jag att jag skippar den om den har glasbaksida. Känns lite för ömtåligt, är nog lite för duktig på att tappa mina mobiler. Men tack för tipset ändå, kanske finns liknande mobiler som inte har glasbaksida? :)
     
  6. Denniswenger

    Denniswenger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    En nackdel med HTC One är att du inte kan byta batteri eller utöka minnet på den. För vissa spelar det ingen roll, för mig en deal breaker.

    Xperia Z har enligt mig en betydligt sämre skärm än One och S4.

    Jag föredrar S4:ans kamera över de andra också. One är bara stark i lite sämre ljus, annars ganska kass.

    Kommer du att roota, flasha roms och så?

    Skickat från min GT-N7100 med Tapatalk 4
     
    _Samuel_ gillar detta.
  7. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Att det inte går att byta minneskort eller batteri är en ganska stor nackdel, jao. Har både bytt minneskort och batteri i min HTC Desire HD. Storleken på "One" räcker för mig, men det känns tyvärr som att man inte kommer kunna använda One lika länge som jag använt min Desire HD, med tanke på att batteriet blir sämre med tiden.

    Kameran spelar inte sån stor roll. När jag vill ta fina kort använder jag en "riktig" kamera, och när jag vill ta kort på något spontant är tycker jag det räcker med min HTC Desire HD. Nog har alla dessa tre mobiler jag tagit upp lika bra/bättre kamera än DHD?

    Kommer inte roota eller liknande, dock kommer jag troligtvis utveckla några appar för skojs skull, min Desire HD har fungerat bra att utveckla till, men om det finns några mobiler som fungerar bättre än andra att utveckla till så är dessa mobiler också av intresse.
     
  8. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Eller så gör du som jag gjorde. Köp en Nexus 4 som kostar under 3000 och få bra kvalitetskänsla, bra prestanda och blixtsnabba uppgraderingar av Android.

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
    inact_0032 och _Samuel_ gillar detta.
  9. Denniswenger

    Denniswenger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2012
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER


    Det går ju att byta batteri på One också, men via en reparation, vilket är mycket dyrare.
    Även om jag tror att minnet skulle räcka så stör det mig lite att inte ha möjligheten. Är kanske en fixidé. Molntjänster blir ju bättre och bättre.

    Angående kameran. Beror lite på hur man ser på det. Man ska ju inte fastna i pixeltänket, men fler pixlar ger ju möjligheter som att kunna zooma och klippa i bilder. Din HD har 8 megapixlar One har 4 megapixlar. Men i övrigt är väl One kameran bättre.

    Anledningen till att jag frågade om root var mest för att bedöma hur mycket mjukvaran spelar roll. Rootar man så spelar den ju mindre roll, du kan ju ändra på den då. Rootar man inte så spelar det ganska mycket roll.

    En annan faktor som kan spela in är även tillbehör. Jag skulle gissa på att S4:an har mest tillbehör.



    Skickat från min GT-N7100 med Tapatalk 4
     
    _Samuel_ gillar detta.
  10. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jo, det låter lockande. Tyvärr är baksidan av glas något jag verkligen inte vill ha. :(

    Heh, jo. Det stör väl mig lite också. Desto mer frihet desto bättre. Förstår faktiskt inte riktigt varför de valt att göra det omöjligt. Kan de inte tjäna ganska bra på att sälja batterier.

    Jag minns inte hur det var med Xperia Z men jag antar att det inte går att byta minneskort eller batteri där heller? Lite mer motiverat där med tanke på vattentätheten...

    Sedan är det ganska knepigt att de har valt att ha så lite megapixlar, som jag har förstått det så är det inte alls dyrt att ha jättemånga megapixlar, men är ett grymt försäljningsknep. Men tror inte kameran blir något problem på någon av mobilerna, så länge den inte är sämre än DHD.

    Jag har hört mycket negativt om Samsungs motsvarighet till "HTC Sense", men har även hört mycket negativt om just HTC Sense, och Sense gillar jag. Så jag kanske skulle tycka om Samsungs också, har testat Galaxy S4 på Elgiganten. Då har jag inte gjort mer än bara gått runt lite, skrivit och kollat runt på olika appar. Men jag såg inget jag tyckte var negativt i.a.f.

    Tror du nog har rätt med tillbehören, men det jag söker är nog ett skärmskydd och skalskydd, tror nog det finns till toppmodellerna.
     
  11. Svampen

    Svampen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    219

    MINA ENHETER

    Då är inte SE Z något för dig heller. :-)
    Om du sen som du skriver ska ha ett skal på din telefon så spelar det väl mindre roll om luren har en baksida av plast, glas, eller aluminium?

    Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
     
    Last edited: 25 aug 2013
    _Samuel_ gillar detta.
  12. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Verkar nästan omöjligt även för en verkstad: http://www.ifixit.com/Teardown/HTC+One+Teardown/13494/3

    "Very, very difficult (possibly impossible?) to open the device without damaging the rear case. This makes every component extremely difficult to replace."

    "The battery is buried beneath the motherboard and adhered to the midframe, hindering its replacement."

    "The display assembly cannot be replaced without removing the rear case—this will make the most common repair, a damaged screen, nearly impossible."

    Kan väl vara så att HTC kommer byta alla trasiga mot en ny på garantin sen när garantin gått ut så är det kört. Samma för sprucken skärm.
     
    Last edited: 25 aug 2013
    _Samuel_ gillar detta.
  13. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Saken är den att jag fortfarande vill att det ska vara bra kvalite, även om jag har ett skal på. Allt för att minska risken att den går sönder.

    Låter inte så roligt heller.

    Jag är faktiskt väldigt osäker nu, jag är inte allt för lockad på någon av dessa tre mobiler längre. Finns det några andra mobiler som man skulle kunna tänka sig?
     
  14. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Jag kan allafall varmt rekommendera en S4. Jag är grymt nöjd med min. Har alltid haft någon form av skal på mina telefoner så jag lider inte det minsta av att S4 är gjord av plast, skulle troligtvis inte lida av det om jag inte använde skal heller för den delen.

    Upplever inget som helst lagg i min, bra batteritid, mycket bra samtalskvalite, bra mottagning, riktigt stabil telefon överlag.




    Skickat från Tapatalk 2
     
    _Samuel_ gillar detta.
  15. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Du får nog importera isåfall... t.ex. LG Optimus G Pro (och om SD-kortplats inte är nödvändigt Xiaomi M2S).
     
    Last edited: 25 aug 2013
    _Samuel_ gillar detta.
  16. _Samuel_

    _Samuel_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2013
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Okej, kändes som det fanns många fler mobiler att välja mellan 2011. Men kan nog ha helt fel. Har verkligen svårt att hitta mobiler utöver "toppen" just nu.

    Okej, jag ska ta och fundera vidare. Det känns som att fler har en Galaxy Sx för tillfället än iPhone, och nog finns det någon anledning till varför just denna mobilsort är så populär. Att man kan byta batteri och SD-kort är en ganska bra fördel också...
     
  17. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 207
    Mottagna gillanden:
    2 161

    MINA ENHETER

    Har både en s4 och en Iphone 5.

    Båda är riktigt bra telefoner men jag tycker Iphonen är tråkigare eftersom man inte kan göra riktigt hur man vill med den. Man kan inte göra den lika personlig som en Android. En Iphone har man, en Android använder man.


    Skickat från Tapatalk
     
    _Samuel_ gillar detta.
  18. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Det finns väl en del andra men de flesta har inbyggt batteri som inte går att byta. Så det är nog Samsung eller import som gäller.
     
    _Samuel_ gillar detta.
  19. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Xperia ZR? Ej glas bak samt lätt att byta batteri.

    Skickat från min A1-810 via Tapatalk 2
     
    _Samuel_ gillar detta.
  20. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Lite obalanserad då den bara har ca 4GB minne för appar (och minneskortet inte heller går att använda för appar). Jag skulle förväntat mig mer om jag betalat 4400 kr.
     
    _Samuel_ gillar detta.
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.