Problem: Behöver råd

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av kayjay, 7 aug 2013.

  1. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej alla glada,

    Jag har för närvarande en SGS i9000 som jag kör CM 10.0 på. Allt vad gäller kernel och modem är original. Dock upplever jag att telefonen är lite seg och det är inte ovanligt att den spontan-fryser typ en gång i veckan så att jag är tvungen att ta ut batteriet för att kunna starta om den. Jag har inte isolerat vad frysningarna beror på (det verkar inte vara någon speciell app eller något; den fryser iaf.). Plus att de gånger jag försökt klocka den

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    har telefonen bara sagt ifrån och börjat krångla ganska snart efter att jag gjort inställningarna. Inom en timme fryser den eller så börjar appar krasha och mobilen måste batteri-rebootas samtidigt som jag tvingas återgå till originalinställningarna om jag vill att mobilen ska fungera.

    Finns det någon annan ROM alternativt kernel man kan använda som är stabil+snabb+bra batteritid?

    Tack på förhand.
     
    Last edited: 7 aug 2013
  2. inact_0032

    inact_0032 Guest

    Jag körde carbon på min i9000, flöt på bättre än CM kändes det som :)

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  3. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tror att de har droppat support för i9000. Hittar inte min modell (galaxysmtd) i deras lista på hemsidan.
     
  4. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Kan vara så att just din lur inte klarar av överklockning. Testa att återställa allt till standardvärden för interactive och se om problemet kvarstår.

    Du kan även testa att flasha in en annan kernel. Det finns en del att välja mellan (Semaphore, Mackay, Devil etc.)

    Jag kör CM10.1.2, Mackay Kernel och Fly on Mod. Telefonen flyger, fryser inte och laggar inte.
     
  5. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kan vara värt att testa.
     
  6. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hur är batteritiden? Har du även bytt ut modemet?
     
  7. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Batteritiden beror oftast i mitt fall på hur pass bra nätuppkoppling jag har. Jag är ju tvungen att köra 3G, så i betongkåkar är den sämre om jag inte har tillgång till Wifi. Normalt användande under dagen så klarar jag mig från 08 tills jag går och lägger mig, dvs. Facebook, samtal, sms, FB messenger och ca 1 h musik i snitt per dag.

    Modemet är detsamma som kommer med CM10. Jag har prövat att byta ut det tidigare men märkte ingen märkbar skillnad.
     
  8. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Uppgraderade till CM 10.1.2 (från CM 10.0.0). Har inte bytt kernel än; får efterforska lite mer. Ligger mellan MacKay och Semaphore.

    En sak jag upptäckte med denna version av ROM:en, är att när jag låser upp skärmen så vibrerar inte mobilen, trots att jag har bockat i detta alternativ i inställningarna. Det är ingen stor grej att det inte vibrerar när jag låser upp mobilen. Det som oroar mig är att andra saker kanske inte heller fungerar som de ska.

    Scenario: Jag skapar en profil så att allt ljud och alla vibrationer stängs av under natten och att det ända som får komma igenom är väckarklockan (måste komma till jobbet i tid). Surt om denna profil även blockerar väckarklockan...
     
  9. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jag prövade på min också. Vibrerar inte heller när man låser upp skärmen. Däremot så brukar jag bara bocka i flygläge under natten, så slipper man både störande meddelanden och sparar batteri på samma gång.
     
  10. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ok. Det verkar som om de har missat den featuren för i9000, då.

    Btw, är det någon som vet vad 's'-et står för på Semaphore kernels? Han brukar tydligen alltid ha en vanlig version (ex. Semaphore_JB_3.1.0.tar) och en som heter samma sak fast med ett 's' på slutet (ex. Semaphore_JB_3.1.0s.tar). Vad är skillnaden?
     
  11. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Du ska den utan S. Kör du CM ska du ha den utan. Fast ska du köra Semaphore så se till att ta ner rätt version. Tror inte att 3.10 funkar på 4.2.2
     
  12. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    OK. Tack. Undrar vad skillnaden är?
     
  13. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Tror det är för olika roms helt enkelt.
     
  14. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Du är säker på att det är utan 'S' jag ska ha, right?

    Upptäckte att min telefon inte är rootad. Trots att jag har CWM och Superuser (SU inkluderades i CM10.1.2). Behövs det om man ska flasha in ny kernel (har inte haft tid att flasha in någon än)? Hur rootar jag en SGS i9000 med CM 10.1.2 i sådant fall?
     
    Last edited: 30 aug 2013
  15. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Ja, kör du någon form av CM så är det vanliga versionen du ska ha.

    Eh... Du rootar den genom att t.ex. flasha den med just Semaphore via Odin. Eller följa guiden som finns hos Cyanogenmod.

    Men hur kan du ha installerat CM utan att roota?

    Fast om du har kvar själva CM på luren, alltså zip-filen, så kan du testa att flasha om den.
    Gå in i recovery, kör factory wipe, flasha om CM och Gapps, kör cache wipe och dalvik wipe. Reboota.

    Vilken version av CWM har du?
     
    Last edited by a moderator: 30 aug 2013
  16. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    För säkerhets skull: den vanliga är alltså versionen UTAN 'S', right?

    Jag rootade när jag gick från Stock till min första ROM. Detta gjorde jag genom att flasha in ChainFire's kernel.

    Prövade nu på min telefon (CM 10.1.2) att skriva in 'su' i terminal-appen som följer med och fick "access denied". Kommandot 'date' fungerade, så det är inte fel på terminal-appen. Detta innebär ju att jag inte har root.

    Side note: hur ändrar jag Superuser-rättigheter som jag gett till appar i den inbyggda Superuser-menyn? T.ex. om man har deniat dem men vill allowa nu? Hittar inte något sådant alternativ. Vill slippa installera annan app om det går, i.o.m. att det redan finns en integrerad i ROM:en.

    Kan man se detta utan att boota om in i recovery?
     
  17. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Vanliga versionen = utan S.

    Jag vet inte hur det funkar då jag aldrig själv har hamnat i den situation. Om det inte skulle funka med det jag skrev i mitt förra inlägg så verkar det vara enklare att bara börja om på steg ett, roota och flasha om allt i Heimdall och Odin. Det tar ca 20 minuter totalt och man följer bara stegen som finns på Cyanogenmods hemsida.

    CWM ser man enklast om man rootar i recovery.
     
  18. kayjay

    kayjay Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2010
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det står ju inte på CM-hemsidan (Wiki:n) hur man rootar. Det ända som står är hur man installerar CWM Recovery samt hur man sedan flashar CM ROM:en. Kan det vara så att CM-teamet tagit bort root på sin ROM i.o.m. att det vart olagligt i USA att roota sina telefoner? Så får man roota själv på eget ansvar bäst man vill.

    Har du root? Hur bekräftar du det, i sådant fall?

    Vidare undrar jag om telefonen fungerar som den ska efter att man flashar in en annan kernel eller om man behöver fabriksåterställa och radera Dalvik och hålla på (som när man lägger in en ny ROM)?
     
  19. Droid_278

    Droid_278 Guest

    Jag PM:ar dig.