Hur rootar man sin enhet..?

Diskussion i 'Allmänt' startad av amarazzo, 29 aug 2013.

  1. amarazzo

    amarazzo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2013
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som vet hur/var man kan lära sig att roota sin enhet.
    Jag är fd Apple-nörd och helt ny på Android... :-)

    Sent from my U30GT 2 using Tapatalk 4
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det beror på vilken din enhet är. Kolla i din enhets underforum så finns det förhoppningsvis en guide där :)

    Vad planerar du att göra med root? Om du är helt ny med Android skulle jag rekommendera att bara prova Android som det är för att vänja dig med det. Att roota medför både fördelar och nackdelar, det senare gäller speciellt säkerhet om man använder root på fel sätt. Det kan vara bra att ha lite koll på hur Android funkar innan man börjar med root :)
     
  3. stjo57

    stjo57 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Me too...



    Ähum...jag kan ingenting om det här med "root".
    Jag har en Samsung Galaxy Note 10.1 Surfplatta.
    Om jag vill ha bort de förinstallerade programmen som alltid startar upp, måste man "roota" då?
    Vad är det för nackdelar med att "roota"?
     
  4. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ja, du måste roota för att kunna gå in i system och plocka bort dem.
    Inaktivera hellre apparna. För att göra det behöver du inte root.

    Nackdelar med root:
    Det kan vara struligt att roota, det finns risk för att det går fel, du är bara ett klick i från att ge elaka appar full access till hela din enhet, om din enhet går sönder och du ska reklamera den så kan de trilskas extra mycket om du har rootat, kan vara struligt att få in uppgraderingar av OS:et, vissa appar slutar fungera med root (typiskt film- och TV-appar)...
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Håller med skribenten ovan.

    Då rekommenderar jag dig att prova utan root ett tag först :) Inaktivera appar man inte använder kan man göra sedan Android 4.0. Settings - Apps - vilken app du vill - Deactivate.

    Root är en typ av administratörskonto i Linux (inte samma typ av administratörskonto som i Windows) och en användare av ett sådant konto brukar kallas för superuser, vilket är ett namn du kommer stöta på mycket när du börjar med root. Root ger åtkomst till i stort sett hela systemet.

    Som i det tidigare inlägget kan det vara riskabelt att roota telefonen om man inte har hyfsad koll på hur Android/Linux fungerar. Jag ska inte säga att jag har jättebra koll på det, men tillräckligt för att känna mig trygg i alla fall :)

    Jag tänker framför allt ur en säkerhetssynpunkt: en app med root kan göra i stort sett vad som helst med en enhet, både vad gäller hård- och mjukvara. En app kanske inte har några behörigheter enligt Play Store = kan inte komma åt personlig info som kontakter, kalender o.s.v. En app med root kan dock komma åt sådan info ändå, utan din vetskap. En app med root kan även modifiera vilka delar av telefonen som helst, t.ex. /system där själva romen ligger. Om man tar bort fel filer där kan det bli jobbigt :) Rootappar kan även påverka hårdvara, t.ex. genom att överklocka processorerna och liknande.

    Det är alltså ganska mycket att tänka på. Om du bara vill roota för att bli av med appar du inte använder, rekommenderar jag dig istället att bara inaktivera dem. Självklart får du ju roota ändå om du vill, men man ska vara medveten om riskerna också :)
     
    Last edited: 30 aug 2013
  6. FedEx

    FedEx Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 nov 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag tycker du ska roota. Bara tänk på att inte installera vad som helst sen. Om en app har typ 20 nedladdningar på play store och verkar skum kan du skippa den. Men sånt ska man tänka på även utan root.

    Det absolut bästa med root, enligt mig, är att man kan köra en Adblocker. Nästan alla ads i appar, hemsidor och youtube-klipp försvinner.

    Sent from my X909 using Tapatalk 2
     
  7. Hänglås

    Hänglås Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2012
    Inlägg:
    2 747
    Mottagna gillanden:
    455
    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Telenor
    Telefon:
    Galaxy s21
    Det kan du göra utan root också.
     
  8. stjo57

    stjo57 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok tack för svar....
    Jag tror jag deaktiverar till att börja med.
    Men...jag är osäker på hur man gör detta.
    Om jag går in under Inställningar kan jag inte hitta någon flik som heter Appar eller nåt sånt...?
    Hittar bara Programhanteraren men där finns ju inte de förinställda apparna med, bara de jag har installerat själv.
     
  9. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Finns inte flera flikar? Första fliken som visas är de appar man laddat ner, byt flik till den som heter alla appar.
     
    Last edited: 1 sept 2013
  10. stjo57

    stjo57 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2012
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jooo nu såg jag dom och nu har jag deaktiverat en del.
    Tack...
     
    Last edited: 6 sept 2013