Problem: Kass kamera, eller vad gör jag för fel????

Diskussion i 'Galaxy S4 - Allmänt' startad av xterm, 5 sept 2013.

  1. xterm

    xterm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I otaliga recensioner så lovordas S4:ans kamera. Men jag hävdar envist att Experia Arc, som var min tidigare telefon, tog mycket bättre bilder. Eller så har jag missat någon inställning (vilket jag förstås hoppas på).

    Jag är ingen fotograf. Kan inte mycket om det heller. Så till en början så lät jag alla inställningar stå på auto. Men bilderna blev gryniga och framför allt suddiga. Så då började testandet. Nu finns det ju inte så mycket inställningar man kan göra.. iaf inte som jag har hittat. Men kanske beror det på mätarställningen, kanske på bildstabilisering, ansiktsigenkänning? eller Natt-känninen OSV. Jag har successivt stängt av alla alternativen och testat att ta kort men ingenting hjälper. Korten förblir gryniga och suddiga. Framför allt är slutartiden allt för lång vilket resulterar i suddiga kort vid rörelser. Nu är det ju inte läge att be sin 8 veckors bebis att ligga still..

    Ett tag trodde jag att det var fel på min telefon. Men då sambon, några månader efter mig, också bytte till en S4 och fick samma fel så är jag tillbaka på att kameran faktiskt suger!

    Vad är era synpunkter? Tips på vad jag kan göra för att förbättra korten?

    här kommer exempel på vad jag menar:
    https://dl.dropboxusercontent.com/u/5718244/20130816_105619.jpg

    Kortet jag länkar till är taget en solig dag inomhus. Grabben ligger som synes i direkt solljus. Han viftar lite med händerna men i övrigt ligger han ganska still vid tillfället. Jag själv är helt nykter och står upp och håller andan när jag tar kortet ;-)

    Kameran är nollställd på inställningar (görs i menyn) och allt är satt på auto. Nattläget är avstängt och blixt står på auto (inte för det spelar någon roll för jag har testat med och utan vid samma tillfälle).

    Övriga mätvärden
    Storlek 2,5 MB
    Upplösning: 4128x2322
    FOTOlampa: av
    Brännvid: 4.2 MM
    Vitbalans: AUTO
    Bländare: 2.2
    Exponeringstid: 1/17
    ISO: 125
     
  2. xterm

    xterm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    håller på att testa hur det blir om jag sätter ISO på 200 eller till och med 400. Och de initiala testerna visar ju på att exponeringstiden sjunker kraftigt. Det borde ju ta hand om suddigheten i bilderna.

    Frågan är varför kameran väljer så otroligt låga ISO tal. Jag bläddrade igenom lite bilder i galleriet och det är inte ovanligt att bilderna har ett ISO-världe på 80 eller runt 100 iaf.

    Jag skall ta lite nya foton på grabben hemma så får vi se
     
  3. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Du har tagit bort linsskyddet som sitter på? Ser ut som en "nött" ring runt själva linsen. Mina bilder blev rätt kassa i början, fram tills jag upptäckte att skyddet täckte lite av linsen.

    Numera tar kameran i alla fall halvbra bilder, rätt fina i bra ljus men rätt dåliga när det är lite mörkare omgivning.

    Men du har rätt i att bilderna lätt blir suddiga när man fotograferar något som inte är helt stilla. Märker stor skillnad mot mina tidigare telefoner.

    Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
     
  4. ormetkruper

    ormetkruper Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    812
    Mottagna gillanden:
    146
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Info:
    Nova Launcher Prime sedan typ 2013
    Det är ju oskärpa i bilden pga att antingen grabben eller du inte varit stilla nog. 1/17-dels sekund är låååångt. Du har nog haft för dåligt med ljus i alla fall eller inte fotolampan påslagen.

    Låga ISO-värden ska man ju eftersträva, ju lägre ju finkornigare och bättre kvalitet blir ju bilden. Men i vissa fall som här blir ju slutartiden för lång och man inte kan hålla stadigt nog. Man kan ju öka ISO till ett högre värde för att få kortare slutartid men risken att bilden blir grynig ökar ju då. Din bild är ju lite väl grynig trots lågt ISO men troligen hade den blivit bättre om du haft fotolampan på så du fått kortare slutartid. Lång slutartid kan också ge lite grynigare bild.

    Du får testa mera och hålla telefonen stadigt både lite före och efter du tar bilden. Kan ju vara en liten fördröjning från du trycker på skärmen tills bilden verkligen tas. Lätt att börja röra på telefonen innan kameran är färdig.

    Jag tycker min S4 tar helt ok bilder för att vara en telefon.
     
  5. xterm

    xterm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När allt står på auto (inklusive kameralampan) och den väljer att inte ta med lampan på utgår jag från att det fins tillräckligt med ljus i rummet. Pojken ligger på sängen precis vid fönstret. Kortet är taget en vacker sommardag mitt på dagen. Om det inte räcker som ljus med en Samsung Galaxy s4 så får kameran underkänt av mig i alla fall.

    Jag själv står som sagt så still jag kan men motivet kan man inte styra över. Eller så duger bara kameran för att fota blommor en vindstilla dag utomhus? Pojken ligger vid tillfället också ganska still. Det han rör på är armarna. Men han viftar inte frenetiskt med dem som man kan få intrycket av på bilden.

    Jag håller med dig angående ISO. Men återigen. Telefonen väljer själv ISO/Slutartid/vitbalans och jag hade verkligen förväntat mig mer. Jag hade inte de här problemen med min Xperia Arc. Tvärtom kunde jag med önskad skärpa ta bilder i skenet av en skrivbordslampa. Tyvärr var ju resten av telefonen inte så mycket att hurra för :-)

    Jag har fotat runt en del under eftermiddagen med ISO satt på 400. Och mycket riktigt blir bilderna gryniga redan när man zoomar in något på bilden i telefonen. Så det jag alltså har att välja mellan är gryniga bilder med hyfsad skärpa (lyckas fortfarande inte fota människor i rörelse inomhus) eller plåta bilder och gosedjur som inte rör på sig?

    Det kan väl inte vara så här illa? Snälla säg att jag missat en inställning någonstans? (Jag dubbelkollade om jag glömt något plastskydd över kameran men så lätt var det inte)
     
  6. Pontzy

    Pontzy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone X
    Jag anatar att bildstabiliseringen är på? :)

    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
     
  7. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    Nu hade jag skrivit en hel uppsats och fick felmeddelande och allt försvann.
    Jag sammanfattar : kör allt på auto. Gå så nära som möjligt och beskär inte bilderna i telefonen. Inomhus använd fotolampan.
    I dit exempel ligger barnet i skuggan därav den mycket långsamma sluttiden.
    Lägg barnet i solen eller helt i skuggan.
    Hellre en brusig bild än suddig.
    Sluta att zooma in bilderna utan gå närmare istället.
    Låt telefonen sköta iso och allt annat..
    Jag har en s2a som fungerar skapligt tycker jag och Frugans s3a är mycket bättre. Din s4 borde vara strået vassare.
    Ta flera bilder i följd med seriebildstagning då ökar chansen att det finns någon bra bild.

    Jag är en avancerad amatörfotograf främst fåglar och däggdjur. Bästa kameran är den du har med dig.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4
     
  8. xterm

    xterm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppskattar verkligen tips men det där var väldigt basic :-) för att svara på alla de tips du ger här:

    1. Allt står som jag skrev på auto. Mycket för att jag tänker mig att det skall fungera med just auto. Jag må vara tekniskt bevandrad men jag kan inte mycket om fotografering så Auto är definitivt något för mig.

    2. Jag köper inte idén om att bara för barnet ligger delvis i skuggan så får jag långa slutartider. Det är fullt dagsljus! Om inte kameran fungerar i fullt dagsljus (skugga eller inte) så är det ju inte mycket att hurra för. Skall man då inte kunna ta kort kvällstid alls med en S4? Jag har tagit ett kort på mitt kontor där det är fullt dagsljus men solen inte lyser in genom fönstret. Tyvärr har jag inte tillstånd att lägga ut den bilden här men jag redovisar ändå informationen i bilden nedan.

    Motivet är en kollega som står och pratar med en annan kollega. Hon rör inte på sig nämnvärt. Men trots detta är resultatet det samma som på bebisen i mitt första inlägg. Zoomar man in på den tagna bilden ser man att det är suddigt kortet igenom. Bilden är tagen mot en vit vägg i ett kontorum med stort fönster. Solen befinner sig på andra sidan huset varpå det är skugga utanför fönstret. Men som sagt. Det är fullt dagsljus som råder.

    Data på bilden
    ----------------
    Storlek, 1,4 MB
    Upplösning: 3264x1836
    FotoLampa (användes inte trots att den är satt på auto)
    Brännvid: 4.2 MM
    Vitbalans: Auto
    Bländare: 2.2
    Exponeringstid 1/25
    iso : 125
    ----------------


    Återigen. Slutartiden är på tok för lååång!

    3. Jag har aldrig använt zoom. Inte ens min gamla Xperia Arc som jag refererar till ovan klarar av att hålla fokus när man zoomar.

    4. Som sagt.. Jag kör helst allt på auto. Men det verkar ju uppenbart inte hjälpa. Sätter jag ISO på 400 sjunker slutartiden markant. Och det är det enda som verkar hjälpa över huvudet taget.

    5. Jag tar alltid 3-10 bilder i hopp om att någon skall bli bra. Men med min S4 skiljer sig väldigt lite åt mellan de tagna bilderna.
     
  9. xterm

    xterm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testat både med och utan. Har även provat att pallra upp mobilen på ett bord med lite böcker under. Men om nu motivet rör på sig det minsta så blir resultatet det samma.

    Vi kan nog alla enas om att felet är den långa slutartiden. 1/25 som snittet på mina bilder verkar ligga på passar sig inte alls för motiv som rör på sig... om än så lite. Att fota en bil i rörelse eller ett barn som går fungerar inte alls.

    Men... jag har mycket tjusiga bilder på blommor i vas i mitt galleri iaf :ehm:
     
  10. xterm

    xterm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag håller verkligen med dig. Det är också därför jag stretar emot att köpa en systemkamera. Då jag inte är speciellt duktig fotograf eller har intresset så vet jag att den mestadels kommer glömmas i bokhyllan hemma. Mobilen är alltid med. Men en förutsättning är förstås att mobilkameran klarar av de mest simpla förutsättningarna.

    Jag tycker t.ex. att ett kort på en människa i fullt dagsljus borde vara den enklaste uppgiften för en kamera. Visserligen står en människa inte still. Men det måste ju vara en av de vanligaste motiven som utvecklare och konstruktörer utgår ifrån när de tillverkar en mobilkamera. Således borde det i alla fall vara fullt möjligt att ta den typen av kort. Detta utan att tvinga ut motivet i solen varje gång
     
  11. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER














    1. Med zoomar menar jag att du inte ska hålla på och zooma den tagna bilden för att leta fel:-)

    2. Slutartiderna är väldigt långa på båda exemplen. Antingen har du glömt bort någon inställning du gjort eller är det för mörkt helt enkelt. Nu vet jag inte hur ljuset var i ditt kontor. Men slutartiden säger att det är för mörkt. Att telefonen har valt ett så lågt ISO måste antingen vara att du har slagit av autoISO eller valt ett fotoläge för inomhus eller fest.

    3. Bilden på barnet innehåller både rörelseoskärpa från dig och barnet. Åter igen är slutartiden för långsam.

    4. Har du HDR aktiverat? isåfall slå av det.

    5. Vad du menar med fullt dagsljus och vad en kamera kallar fullt dagsljus kanske inte är detsamma.

    6. För att frysa en människa som rör sig behövs en slutartid på 1/250s-1/500s. Detta går nästan bara att få utomhus.

    7. Det du kan göra inomhus är att manuellt välja högsta ISO för att få en snabbare slutartid. Men detta medför mycket mer brus i bilden. Det är då du får överväga en brusig skarpt bild mot en icke brusig oskarp bild.

    8. Jag förstår din frustration angående problemen men dagens teknik är inte bättre. Då måste du ha en fullformatare till systemkamera som klarar ISO på 25000 och ett objektiv med ljusinsläpp på 1,4 i bländare. Då kan du utan problem ta kort i mörka miljöer likt en pub.

    9. Vi kan verkligen enas om problemet med slutartiden. Men detta ska inte vara något problem om du är utomhus i vackert väder. Men är det mulet så blir det genast mer problem.




    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
  12. DigiMan

    DigiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    626
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Något galet gör du...
    Jag har tagit massor med foton med min S4'a och dom blir skarpa och skapligt lite brus...
    Mina inställningar är
    Photo Size 4128X2322
    Burst shot On
    Face Detection Off
    Metering Matrix
    Anti Shake On
    Auto Night Detection Off
    White Balance Auto
    Exposure Value 0

    Kolla här...
    http://www.cameralabs.com/reviews/Samsung_Galaxy_S4/sample_images.shtml
     
  13. Cee

    Cee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag klämmer en hel del bilder med min med och visst kan man få usla resultat då och då, speciellt vid kass ljus men över lag så tycker jag att den är helt ok. Det bästa jag har haft än så länge, gick från en S2a till denna. Skärpedjupet är riktigt bra vid rätt förutsättningar.

    När jag kollar på bilden på lilleman så ser det inte ut att vara jättebra förutsättningar. Gissar att den är tagen på eftermiddagen? Ljuset ser ut att komma ganska kraftigt från sidan. Iso är väldigt låg. Jag hade nog fått samma resultat med min med i detta fallet.
     
  14. xterm

    xterm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1. Jag har testat att titta på bilden i datorn och resultatet är exakt det samma .... Suddigt

    2. Jag hoppas fortfarande på att jag glömt någon inställning. Frågan är vilken. Jag har i och för sig nollställt både telefon och applikation för säkerhets skull men resultatet är det samma. ISO står vid fototillfället på Auto men jag har provat att sätta ISO manuellt. Jag kommer dock aldrig ner till 1/250 inomhus. Knappt utomhus heller för den delen. Telefonen står inte på fotoläge inomhus eller fest. Den står på Auto!

    3. Jag vet. Men frågan är varför?

    4. Ingen aning. Var hittar jag den inställningen?

    5. Svårt att bedöma vad jag menar med "fullt dagsljus" för jag har inget mätinstrument att ta till. Men korten är tagna mitt på blanka dagen (soligt väder, blå himmel) intill ett ganska stort fönster (bebisen på bilden badar ju i solljus). I fråga om kortet som är taget på mitt kontor upptar fönstret en hel vägg och fotot är taget i jämte fönstret mot en vitmålad vägg. Bästa förutsättningarna kan jag tycka.

    6. Det förstår jag nu med. Så skall jag tolka det som så att det är omöjligt att fotografera en människa inomhus med en S4 utan att få rörelseoskärpa?

    7. Även om ISO sätts på 800 kommer jag inte upp i rätt slutartider inomhus. Utomhus tangeras slutartid på runt 1/200. Problemet är ju som du säger att bilden inte blir direkt vacker att titta på med ett kilo grus ovanpå. :-(

    8. Jag håller inte alls med här. Jag hade som jag sa inte dessa problemen på min gamla Xperia Arc. Faktum är att jag inte ens reflekterade över detta. Jag hade alltid alla inställningar på Auto på den också. Den telefonen är ju en hel generation tidigare än S4 som dessutom lovordats av recensenter.

    Jag är inte ute efter att kunna fotografera på en mörk pub. Jag blir fullt nöjd om jag kan ta foton inomhus när solen lyser ute och det är tända lysrör i taket. Det är inte ens i närheten av att lyckas med en S4.

    9. Tycker detta svar säger allt om kameran på S4. Det går alltså inte att fotografera ens dagtid om du inte ha moder sol till hjälp. Underkänt tyvärr. Det gör ont i själen att behöva gå tillbaka till SONY. Jag gillade verkligen inte den telefonen förutom kameran. Jag gillar allt med min S4 utom just kameran. Men tyvärr är inte en systemkamera något för mig. Dels är jag inte foto-intresserad och dels har jag inte lust att släpa med mig systemkameran överallt när jag kan få en tillräckligt bra kamera i mobilen.
     
  15. xterm

    xterm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för infon. Vi har EXAKT samma inställningar. Jag dubbelkollade nu. Alla bilder du visar (utom den sista) är tagna utomhus i soligt väder. Ofta på stillastående objekt. Kan du kanske visa hur din kamera fungerar inomhus. Gärna dagtid med ett fönster och lysrör som ljuskällor? Det vore intressant att jämföra...
     
  16. xterm

    xterm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kortet är taget runt två-tiden skulle jag tro.
    Skall se om jag kan väcka min gamla telefon till liv igen. Vore ju riktigt spännande att ta två kort samtidigt med allt inställt på auto på en människa inomhus dagtid.
     
  17. 2l8

    2l8 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 sept 2011
    Inlägg:
    1 235
    Mottagna gillanden:
    185

    MINA ENHETER

    HDR vet jag inte vart du ställer in då jag inte har en s4. Du får leta i menyer eller Googla!
    Att din gamla Arc skulle ta bättre bilder en s4an det finns inte en chans. Men ta fram den och jämför! Vore trevligt om fler med s4or svarar på ditt problem.
    Efter att ha testat att ta kort med min s2a så har jag kommit fram till att iallafall min telefon fungerar inte som en normal kamera gör. Eller rättare sagt prioriterar min telefons kamera att göra bilden ljusare istället för att fixa en snabbare slutartid när jag ökar ISO-talet. Frågan är om du får en snabbare tid med sportläget eller liknande.
    Jag kan då inte hjälpa sig mer tyvärr.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
  18. xterm

    xterm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    46
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad står HDR för? Kanske det heter något annat i mina inställningar?
     
  19. Lias08

    Lias08 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 15
    Telefon 2:
    iPhone SE
    Jag köpte min S4 igår och denna video hjälpte mig en hel del med kamera inställningar och nyttiga tips för bättre bilder:

    http://youtu.be/80Crum00l4s
     
  20. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Att inte fler svara beror på att få har det här problemet.. misstänker jag.
     
    Lias08 gillar detta.