Tips: Flasha TRE-telefon till 4.0.4. - En liten extraGuide

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av massadroid, 18 okt 2012.

  1. massadroid

    massadroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    EXTRA GUIDE FÖR OSS OSÄKRA… :ehm:

    Jag har nu också tagit steget och vågade flasha min TRE-låsta S2:a till 4.0.4.
    Om jag förstått det hela rätt så skickade Samsung ut uppdateringen 4.0.4 redan i Juli medan Tre fortfarande (17 oktober) inte släppt den till oss med TRE-låsta telefoner utan vi får gå och dras med 4.0.3 versionen…

    Jag har varit mycket osäker på om jag ska flasha men nu har jag alltså gjort det efter att ha läst flera trådar här på forumet och på andra android sidor om hur man gör.
    Jag rekomenderar alla med flashtankar att ändå söka på detta forum och läsa på lite. Den klistrade guiden här på forumet är grunden till det hela men jag tänkte ändå beskriva förfarandet med en liten extra guide, eftersom jag tyckte det var mycket enklare än det först verkade efter att ha läst alla trådar.
    Min lilla extraguide här gäller inte bara TRE-telefoner. Jag har bla även updaterat en Galaxy 5.0 wifi Tab på samma sätt, eftersom den inte gick att uppdatera genom Kies.

    Hoppas att guiden hjälper någon.


    1. Börja med att ladda ner det lilla programmet Odin 1.85. (Googla på Odin 1.85 download och ni får många bra träffar på nedladdningssidor.)

    2. Sedan behöver ni den nya programvaran (Firmware). Den hittade jag på sidan www.sammobile.com (Ni måste registrera er (gratis) för att få ladda ner filen).
    Välj fliken Firmware och sedan Firmware and files. Lite längre ned på sidan väljer ni sedan vad ni har för telefon och på Country väljer ni Nordic Countries. För att få se alla filer måste ni trycka på Send.
    Nu får ni upp massa olika firmwares som ni kan ladda ner. Jag valde den senaste som släpptes i september. När filen väl är nedladdad (tar ganska lång tid när man är gratismedlem…) så måste ni packa upp filerna eftersom den kommer som .zip fil.

    3. Öppna Odin.

    4. Tryck knappen PDA och välj din uppackade firmwarefil med ändelsen .tar. Den ska nu komma upp i textrutan vid PDA-kanppen.

    5. Nu är det dags att ställa din telefon i download mode. Detta gör du genom att stänga av telefonen helt, sedan hålla volym ned + home + on.
    På telfonskärmen ska det nu komma upp text att den är i download mode. (Här behövde jag göra en extra knapptryckning/bekräftelse på min telefon för att komma till Download mode.)

    6. Koppla nu in din telefon till datorn med USB-kabel (se till att inte Kies automatstartar om du har det installerat på datorn).

    7. Nu ska Odin upptäcka din telefon genom att det lyser gult i rutan ID-COM i Odin programmet.

    8. Innan du trycker på start se till att endast tre rutor i Odin är ibockade. Auto reboot, F. reset time och den vid PDA-knappen. Tryck start.

    9. Rör inget! I Odin ska du nu kunna se lite data om hur processen fortgår. När din telefon sedan startar om med Samsung-loggan så ska det vara ok att koppla ur USB-kabeln.

    10. Stäng av telefonen igen och gör en factory reset genom att denna gång istället hålla Volym upp+home+on.
    Välj sedan:
    wipe cache
    wipe data/factory reset
    reboot.

    Notera att nu är telefonen helt återställd och du får installera om alla dina appar, kontakter osv.


    Efter flash så har jag alltså fått in 4.0.4 och har inte TREs startlogga + deras förinlaggda appar. Jag kunde använda Kies för att lägga tillbaka min kontakter osv. Jag har inte märkt någon försämring alls. Endast förbättringar! Batteritiden är bättre och min GPS låser betydligt snabbare (lika fort som den gjorde med Gingerbread men den blev kass efter uppdatering till 4.0.3).
    Hur det sedan är med eventuell garantirepartion med TRE vet jag inte riktigt, det råder väl lite delade meningar om det här på forumet. Eventuellt kan man flasha tillbaka den till TRE:s firmware men det har jag inte forskat i…

    :teeth:
     
    Last edited: 19 okt 2012
    BiTTeR, dalton och benvilio gillar detta.
  2. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Sånt här gillar vi, guider som är bra skrivna och enkla för nybörjare! ;) Kan ju tillägga att det är Odin 1.85 man använder (skriv in det i din guide om du vill) och länka till "http://ul.to/xt4607xx" eller något annat ställe att ladda ner det från! ;)
     
  3. massadroid

    massadroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  4. Rickibobby

    Rickibobby Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 feb 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Åhhh äntligen! :) Har inte vågat flasha för det känns nästan överväldigande just för att man har en TRE låst. Men ska ge det ett försök nu ;)
     
  5. Pellon

    Pellon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Noob på det här med flasha så har en förmodligen enkel fråga. Jag har köpt min s2a via expert men låst till 3 och fick massa tre- appar med telefonen. Jag lämnade dock in den på lagning innan sommaren och när jag fick tillbaka den va dessa appar borta. Har även haft uppdaterat till 4.04 rätt länge. Detta borde väl betyda att den inte är trelåst längre utan att jag ska roota/flasha den som jag skulle gjort om den var olåst?
     
  6. Enarmad

    Enarmad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2011
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xperia Z1 Compact
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7
    Låst till 3 kan den nog vara fortfarande. Däremot är den inte "brandad" av 3 vilket dom mobiler man köper i 3's butiker, eller från deras site, är.
    Antar att du inte sett/ser nån 3-logga med bläckfiskar o skit när du startat telefonen?
     
  7. Pellon

    Pellon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, inga bläckfiskar:). Får prova med nåt annat sim då och se om den är låst. Tack för svaret!
     
  8. qlazze

    qlazze Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2012
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Varför gjorde du en "factory reset" ?

    PS - Var din telefonen "rootad" innan du gjorde "flashning" med Odin? Min var det men undrar om telefonen verkligen behöver vara "rootad" innan (rootning försvann efter flashningen om någon undrar)
     
    Last edited: 28 okt 2012
  9. massadroid

    massadroid Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    1. Vet ej om steg 10 behövs. När jag googlade runt på all världens androidforum innan "jag tog steget" så framkom det på många ställen att en factory reset var viktig för stabilitetens skull. Men det vore ju bra om man slapp eftersom den raderar allt på telefonen. Kanske någon annan här på forumet kan svara på det.

    2. Nej den var inte rootad
     
  10. Basher52

    Basher52 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    SGS5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SGS5
    ROM:
    PhoenixROM v3
    (PS. om denna tråd inte ska vara längre... MODa då ut detta till en nya tråd)

    Gammal tråd men det precis detta jag försöker med på en polares mobil men vill inte funka.

    Hans S2:a var låst till 3 och på den så fixa jag in detta:

    - GT-I9100_JB_ClockworkMod-Recovery_6.0.2.9
    - cm-10.1.3-RC2-i9100
    - removeyellowtriangleNEW

    Allt såg frid och fröjd ut då jag inte hade tillgång till nå't SIM kort utan gjorde vissa
    nätsker via Tethering till min S2:a.

    När han idag hämtade den och satte i sitt SIM så frågade den efter PIN-kod för
    nätupplåsning, precis som om den fortfarande var låst till 3.
    En av hans polare hade ett 3-SIM-kort och satte och då var det bara den "normala" PIN-koden
    den frågade efter och efter inslag av det så var den öppen.

    Båda han och jag har fått för oss att låsningen ligger i just Firmware't men i detta fall
    verkar det vara nåt som inte är gjort.

    Nå'n som har en ide på vad det det är jag har glömt göra?
     
  11. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Kanske pröva detta typ? ;) https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=82359&highlight=l%E5st
     
    Basher52 gillar detta.
  12. Basher52

    Basher52 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    SGS5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SGS5
    ROM:
    PhoenixROM v3
    Ska prova det... såg precis liknande varianter... en hel drös av dom :P