Det stora kriget (Tre & Tele2) -12

Diskussion i 'Tele2 & Comviq' startad av Cire, 2 sept 2013.

?

Var du nöjd med abonnemanget?

Poll closed 20 apr 2014.
  1. Tre (3)- Jag är nöjd

    18 röst(er)
    47,4%
  2. Tre (3)- Jag är missnöjd

    4 röst(er)
    10,5%
  3. Tele2 - Jag är nöjd

    12 röst(er)
    31,6%
  4. Tele2 - Jag är missnöjd

    4 röst(er)
    10,5%
  1. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Som vi alla vet så var det ett priskrig på fast pris abonnemang våren 2012 mellan Tre & Tele2.

    Nu är det cirka 6-7 månader kvar tills abonnemangstiden går ut och endast 3-4 månader kvar tills folk får säga upp abonnemangen för att det skall avslutas i tid.

    Kommer vi därför få se ett nytt priskrig till jul/årsskiftet? Eller kanske någon annan som behöver vinna marknads delar på samma sätt som tre gjorde under kampanjen?

    Sedan hur har ni som tog erbjudandet upplevt abonnemanget? Nöjda? Missnöjda?
     
  2. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Tråden lyckades självklart hamna fel, flytta gärna till mobiloperatörer..
     
  3. attaturk

    attaturk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är helt klart nöjd med Tre som operatör, när jag valde deras fastpris. Funderar emellertid på att alla operatörer nu tycks som de själva säger känna sig nödgade att höja priserna på datatrafik, med argument att nätutbyggnad kostar. Tror att man kommer få räkna med en hundring dyrare abb om man ska ha sisådär 5mbit.
     
  4. Sonaks

    Sonaks Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 5 Titanium Silver

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 5 Titanium Silver
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Moto 360 2nd Gen 46mm
    Info:
    Butterfly Clasp Stainless Steel
    Jag slog till på tele2 maxi unlimited där i början på april. Tyckte 345 kr för ett abbobemang kändes som ungefär lika mycket jag la ut på mitt gamla Telia max 25 med 1gb surf totalt varje månad.

    Kan väl inte påstå att jag har maxat abbobemanget på något sätt det som använts mest har varit surfen och sms. Men sällan kommit upp i närheten av 10 gb som ingår. Fick dessutom uppgraderat till 4G data här runt jul när jag köpte en s3 4G utan att betala något extra.

    Tycker täckningen funkar väldigt bra där jag rör mig, och med min s4 har jag ofta 4g mottagning och upplever sällan att nätet är långsamt.

    Är lite osäker på om man ska förlänga eller bara låta abbobemanget löpa på som det gör nu. Med tanke på att jag skulle behöva tele2 volym mellan för att täcka mina behov skulle total kostnaden bli mer när man nu får räkna med förhöjd månadskostnad, om man plockar ut mobil dvs

    Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag får se hur jag gör - det är svårt att gissa hur det ser ut om 6-7 månader. Men om jag utgår från dagens läge, hade jag nog förlängt med ett av 3s nya abonnemang t.ex 3Total 1GB som då ger mig 10000 minuter och 10000SMS/MMS. Till detta hade jag valt att dela datan med mitt mobila bredband, för 49kr extra/månad.

    Det skulle då totalt ge mig en kostnad på 348kr/månad för mobilabonnemanget och datadelningen med 101GB surf gemensamt mellan mobilabonnemang och mobilt bredband. Total kostnad: 587kr för både och.

    Sen beror det självklart på vad det finns för telefoner osv.

    Jag är nöjd med 3 idag och om inget oväntat händer kommer jag att fortsätta med dem. Troligtvis kommer någon typ av priskrig att komma fram ganska naturligt, 3 brukar ju köra hårt vid jul oavsett - med sina kampanjer osv - så det kanske är de vi får och inte något extra senare.
     
  6. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag är helt klart nöjd med 3. Bättre mottagning än vad jag hade hos Tele2. Dock jobbigt när man hamnar i en "no-go zone" och man kan inte ens ringa.

    Funderar på att köra ett nytt abonnemang hos 3 men allt beror på vad som erbjuds såklart.

    Dock tycker jag det är väldigt tråkigt att se priserna för mobildata blivit ganska dyra imo.
     
  7. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Väldans nöjd med 3, men börja undra om inte man kan få ett bättre erbjudande än det man redan har. Ännu så länge finns det ju ingen som helst orsak till att förlänga eller göra något annat. fastprisabonnemanget för 349kr med allt fritt och 10GB/Data + högsta hastigheterna (som numera gäller) gör att det fortfarande inte finns ett bra tillräckligt bra alternativ att ens byta.
     
  8. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Är också supernöjd med Tre.
    var faktiskt på G att starta en tråd över vad sjutton man ska välja när det tar slut.

    Jag får förlänga från årsskiftet och är sugen på Note 3.
    Men tycker det har försämrats med mindre surf och begränsningar i de nya abonnemang som kommer ut.

    Funderar på att skaffa Hallon istället och köpa telefonen kontant.
     
  9. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag tror vi rör oss mot det. Det som används är Data och det rings och sms:as allt mindre. Mobiloperatörer är inte dummare än att börja ta betalt för data. Telenor var först ut att ta bort riktigt frisurf, dvs surf utan några som helst begränsningar på datamängd. Det slutade med att storförbrukare av data skaffade Telenor och det ringde knappt. Affärsmodellen var ohållbar och för att säkra intäkterna så ändrades abonnemangen. Telenor tappade mycket prestige på denna förändring. Nu ser jag inget skäl att skaffa Telenor. Det finns inget som de andra tre inte har.
     
  10. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Tar man nya 3 total (499 kr) så är det en skillnad på 3500 (499x24-349x24). Då får man ju en ny mobil värd 5000-6000kr. Hmm, jag är tveksam på hur jag ska göra. Hoppas de sänker priset lite iaf, skulle vara nice med erbjudande på 399 kr/mån.
     
  11. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Hoppas LG G2 kommer till 3. Med den agressiva prissättningen LG har kanske den kan komma på fastpris 399. Sen är jag ju nyfiken på tres julrea. Den är ofta bra. Men förra julen var den lite lam. Man fick 29 kr rabatt/mån på de dyraste mobilerna. De kanske har fått in nog mycket kunder o är inte lika hungriga längre! De verkar satsa på premiumkunder istället liksom Telenor också verkar göra.
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 957
    Mottagna gillanden:
    7 954
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Dock var deras senaste julkampanj riktigt lyckad, den drog till sig ungefär 40000 nya kunder vad jag kan minnas. :P

    Under oktober-december blev det åtminstone 60000 nya kunder. 3 är den näst snabbast växande operatören, efter Telia. Åtminstone fram till sommaren och tror inte att det kommer ha ändrats om man ser till nästkommande kvartalsrapport. Tele2 förlorar oftast föera tusen kunder, varje kvartal...
     
    Last edited: 16 sept 2013
  13. Moby

    Moby Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    712
    Mottagna gillanden:
    402

    MINA ENHETER

    Precis. 3 har blivit så stora och bra nu att folk väljer dem för att andra i familjen och vänkretsen har tre och för att det fungerar bättre än andra operatörer nu. Då behöver de inte kriga med pris så mycket längre. Även om 3 fortfarande känns mest prisvärt om man vill ha med en telefon på köpet. Men kanske skall man inte räkna med sådana där chockprissänkningar längre. Även om det nuvarande erbjudandet på Xperia M iof är väldigt starkt för den som nöjer sig med en budgetlur. Fastpris för 199kr i mån och lur på köpet.
     
  14. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Nu ska ju det här inte bli en fanboytråd gällande Tre vs Tele2, men jag är nöjd med Tre sen jag skaffade de med min Motorola E1000. Senast nu blev det ett mobilt bredband för 149.50 kr/24 månader 100GB.
     
  15. StayPuft

    StayPuft Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2013
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Hallon
    Telefon:
    Xiaomi 11T Pro
    Telefon 2:
    OnePlus Nord
    Tre får gärna hosta upp erbjudanden typ det som finns i deras fyndhörna idag runt nyår när de flesta börjar gå in på sin tremånaders uppsägningstid:

    HTC One 3Total 5GB 24 mån 349kr

    http://www.tre.se/Privat/Erbjudande/HTCone/

    Hyfsat pris? Hoppas det finns lite mer modeller att välja bland då!
     
    Last edited: 16 sept 2013
    Moby gillar detta.
  16. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Jag håller med StayPuft. Själv får jag hoppas på någon form av Trogen kund rabatt på 40%. Har en Nexus 4 som jag är nöjd med. Har inget behov av ny telefon egentligen, men allt är relativt xD. Jag tycker att det känns som marknaden är mättad och operatörerna kör inte galna kampanjer längre som de gjorde 2012, Tele2 hade en halvpriset kampanj en solig augusti dag och Tre körde med deras totalabonnemang 349 kr/månad i 24 månader. Om jag behåller abonnemanget så beror det på datamängden. Det går inte att skaffa ett nytt abonnemang för samma pengar.
     
  17. Cire

    Cire Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    949
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Hur länge krävs det att ha varit kund för att få "trogen kund" rabatt då ? Låter faktiskt som ett bra alternativ om de inte kommer några bra erbjudanden.
     
  18. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    1 147
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone SE 2020
    Telefon 3:
    IPhone 7
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Tror Cammen3 kan svara på din fråga sett ur Tre:s perspektiv. Jag har alltid fått trogen kund rabatt. Man ska dock kräva deras Trogen kundrabatt 40%. Man brukar få det till slut om de bara ger 20% eller 30%.
     
  19. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Min man fick erbjudande om rabatt när han ringde in för att säga upp sitt abonnemang. Så länge man inte tar ut ny hårdvara kan de ge rabatt verkar det som.
    Han tecknade 3Surf max 299kr/mån (ingen samtalspott) i oktober 2011.
    Efter ett tag ringde han in och tänkte säga upp det men blev då erbjuden att uppgradera till 3Sverige Fast för 399kr vilket han nappade på.

    Nu när det skulle gå ut i oktober ringde han tre månader före och tänkte säga upp det för han ville inte ha ny telefon.
    Då blev han erbjuden 3Pott 399kr för 239kr/mån vilket ger 40%rabatt.
    För potten lades det in tillägg så abonnemanget fungerar som ett fast-pris abonnemang.
    Det lades på 12mån bindning men den tas bort om han förlänger med hårdvara.
    Han är inte märkvärdigt trogen 3 utan har haft företagstelefoner osv.

    Jag är inte överdrivet imponerad då man via hallon eller Comviq kan få bra fast-pris kontantkort.