Betalapps: dags för samordnade operatörspåtryckningar

Diskussion i 'Allmänt' startad av m.mond, 24 maj 2010.

  1. m.mond

    m.mond Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Som jag förstått saken så är den enda anledningen till att vi ännu inte har tillgång till betalapplikationer i Sverige (gråzonsmetoder undanräknade) att ingen svensk operatör bemödat sig med att teckna något avtal med Google. Förklaringen med att det skulle vara banker eller skattekrångel som sätter käppar i hjulet ger jag inte så mycket för med tanke på att Google redan har väletablerade kanaler både för att ta emot och betala ut pengar från/till svenskar genom AdWords/AdSense nätverken.

    Därför bör det enklaste sättet att skynda på officiellt stöd för betalapps i Sverige vara att få operatörerna att inse att detta är något som deras kunder vill ha och att de därför tjänar på att lägga ner de resurser som krävs för att fixa ett avtal med Google. För att uppnå detta föreslår jag:

    En gemensam aktion där vi alla kontaktar våra operatörers respektive kundtjänster och vänligt men bestämt kräver besked i när de kommer att göra det möjligt att köpa applikationer på Android Market. Om de hävdar att det är upp till Google så är det bara att påpeka att Google inte gör något förrän operatörerna kontaktar dem.

    Eftersom jag tidigare jobbat inom callcenterbranschen så är jag fullt medveten om att de som sitter i den outsourcade kundtjänsten i regel är strängt förbjudna att ens titta på någon som skulle kunna göra något i denna fråga, men om tillräckligt många personer hör av sig i samma ärende kommer frågan tids nog att bubbla uppåt i hierarkierna tills den når någon med tillräckligt mycket makt för att kunna agera.

    Förslagsvis gör vi detta regelbundet vid en viss tidpunkt (exempelvis tisdageftermiddagar) för att mönstret skall bli tydligt. Om det blir oförutsedda toppar i samtalsvolymerna så kommer någon mellanchef tids nog att bli nervös och börja leta efter någon att skylla på. Vi riskerar visserligen att få sitta i långa telefonköer men jag tror att effekten blir större på detta sätt (högtalartelefon + slösurfande rekommenderas för att göra väntandet uthärdligt).

    Jag har redan försökt ett par gånger med min operatör (3), men hittils har det varit lika fruktlöst som att försöka invadera Ryssland beväpnad med en banan. Är vi bara några enstaka som hör av oss kan de lätt dribbla bort oss med de sedvanliga callcentervalserna, men är vi tillräckligt många för att göra avsaknaden av betalapps till ett verkligt problem för dem så blir de till slut tvugna att hitta en lösning.

    Vem är med mig?
     
  2. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Precis som du antyder så är det i princip fruktlöst( no pun intended), att hålla på att ringa.
    Snarare är det så att vi bör ta reda på någon form av mellanchef eller ännu högre, och få igång en dialog direkt istället för att belasta deras kundsupport.

    Vad gäller 3 samt telia så har de väl fortfarande rätt mycket fruktpinne i r.... för att bry sig än men om någon operatör börjar ge med sig, så kommer de hänga på.
    Jag kan börja forska lite i vad det skulle krävas för tele2 som jag är kund hos.
     
  3. svanlund

    svanlund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    226
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade det varit så enkelt som att operatörerna tecknar ett avtal hade vi haft betalapps för evigheter sedan. Det måste ligga något annat bakom.
     
  4. Matenrou

    Matenrou Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    612
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte vad ni pratar om, google har sagt att dom jobbar på det. Även fast det är 2 år sen android kom ut och vi fortfarande inte har betalapps så lita på dom att dom jobbar med det 8 timmar om dagen :P
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Har det inget med t.ex. moms eller andra skitskatter att göra då?
     
  6. BrittBastard

    BrittBastard Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2010
    Inlägg:
    124
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det tror jag, precis som alla andra betaltjänster dröjer.
    T ex MUBI till PS3 eller andra liknande betalvideotjänster.
    Där har det väl i o f s mycket med rättigheter att göra också.
     
  7. m.mond

    m.mond Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Google har ju som sagt inga problem med skatter och moms när det gäller AdWords/AdSense i Sverige så jag har svårt att se att det är där skon klämmer. Min teori är helt enkelt att det är okunskap och ointresse hos operatörerna som är problemet.
     
  8. PatricF

    PatricF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2010
    Inlägg:
    883
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte vad operatörerna har med Market att göra? Det är ju inte operatörerna som säljer appsen
     
  9. blysprutan

    blysprutan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag är lite inne på samma linje, En androidlur är ju som en dator med internetuppkoppling, Det är ju knappast Comhem/BBB/Telia/Bahnhof (Eller Whatever) som har snabbat på Internethandeln.
    Om jag sitter med min telefon på mitt Wlan bör ju jag kunna ladda ner va skit jag vill via market Utan att Tele2 ska behöva blandas in i det hela.
    Fakturera mig via Paypal, Visa eller vad som, Men Tele2 ska ju inte blandas in så länge inte dom ska sköta betalningen.
     
  10. m.mond

    m.mond Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tanken är nog att de ska kunna bekräfta att köpet gjorts från din telefon vid eventuell tvist. Som jag förstått det så fungerar Market Enabler genom att låta telefonen låtsas att den är ansluten via en godkänd operatör (?)

    Det är naturligtvis fullt möjligt att jag har fel och att det verkligen är Google som segar och inte operatörerna, men jag har mycket svårt att tro att det i såfall är av skatte/momsskäl med tanke på den verksamhet de redan bedriver i Sverige.
     
  11. mauswe

    mauswe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om telenor klarar av Apple Store, varför skulle de inte kunna klara av Market? Jag tror inte det har med skatter att göra, men jag tror inte det har med operatörerna att göra heller.

    Om det hade varit så tror jag att någon operatör hade sett intresset av att vara först ut med Betal Apps...

    Istället för att ringa och ringa till outsourcade människor som tittar på färdigskrivna svar så tycker jag att vi i samband med andra svenska andriodsiter och bloggar skapar en namninsamlingslita som är riktad lika delar till operatörerna som till Google. Sedan när vi har respeketat många "påskrifter" skriver vi ut denna och så åker vi och lämnar den till chefer vi bokat möte med. Google har väl också något kontor i sverige?

    Tror detta är mer effektivt och mer riktat. Samt att vi slipper sitta i telekö ;)
    Däremot måste ju någon ta på sig ansvaret att fixa allt detta jag skriver om ^^
     
  12. m.mond

    m.mond Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Skillnaden är att Telenor var tvungen att teckna avtal med Apple för att överhuvudtaget få sälja deras telefoner, medan de kunde börja sälja Androidlurar utan att ha något alls med Google att göra.

    Namninsamlingar är jättebra, så länge de hamnar hos någon som har möjlighet att påverka. Jag tror inte att det är någon på ledningsnivå hos operatörerna som vet om att det här är ett problem (folk köper ju telefoner/abonnemang ändå) och innan vi får dem att inse det så händer det nog inte så mycket.

    Android Market verkar tyvärr vara mer operatörsbundet än många tror, det går ju exempelvis inte ens att godkänna användarvillkoren över WLAN utan man är tvungen att göra det över mobilnätet (varför?).
     
  13. tomle

    tomle Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Det kan ju vara så att google vill knyta google-kontot till ett SIMkort för att förhindra att man kan handla på Market om man kommer över någons SIM-kort.
     
  14. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Man betalar väl med sitt google-konto, inte sitt Sim-kort eller!?!? Det gör jag iaf med emulatorn...
     
  15. blysprutan

    blysprutan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Men, Jag handlade saker hejvilt med mn Ipod, Där behövs inget simkort. kör ju via Wlan.
    Enkelt löste det sig med Visa..
    Det bör väl inte vara svårare med Market?
     
  16. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Anledningen är vad jag vet att den vill kolla vilket land du kommer ifrån (dvs. vilket land ditt sim-kort tillhör, inte var du är) när du registrerar dig. På så sätt kan den bestämma vilken region du tillhör om du ifall du bara kör wifi senare. Sedan är det ju naturligtvis ok att byta land ens sim-kort har hur många gånger som helst.
     
  17. lurson

    lurson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fredrik har startat denna tråd (https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=12018) med samma mål som i denna tråd.

    In och "signa" :)

    Tycker det skulle vara bra om swedroid.se som har väldigt många läsare uppmärksammade detta problem så att det blir fler som skriver under. Så jäkla less på att inte kunna använda android market fullt ut.
     
  18. m.mond

    m.mond Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förmodligen, det var mest en retorisk fråga. Jag har för övrigt gjort lite mer research och är nu ännu mer övertygad om att ansvaret ligger på operatörerna eftersom det i de länder där det ska gå att köpa applikationer ändå bara fungerar med vissa operatörer.

    Exempelvis fungerar det i Storbritannien med Vodaphone men inte med Virgin, så det verkar inte vara så att Google ansluter land för land utan de ansluter helt enkelt en operatör i taget (kanske främst de som visar intresse).
     
  19. Whylex

    Whylex Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som kan snacka bra borde kontakta Aftonbladet, Expressen, vad som helst för att få upp intresset hos "casual" androidare också.

    "Svenskar längtar efter att få betala Google" / "Namninsamlingen ni aldrig trott att ni skulle se - Svenskar vill mer än någonsin handla av Google." / "Rädda sommaren, få Android Market till Sverige" eller vad som helst åt det hållet skulle nog vara en rubrik jag kan tänka mig se på Aftonbladet.se

    "Kontakta oss" - Aftonbladet.se

    Sen verkar det ju bli ett jäkla liv över facebookgrupper. Fast det kanske redan finns en?

    Edit: Se bara här, "Officiell lämna facebook dag" för att folk man inte känner kunde läsa ens statusuppdatering.
     
    Last edited: 25 maj 2010
  20. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Du är säker på att det inte är brandade telefoner som är skillnaden? Detta påverkar nämligen mer vad jag vet. Har du lite länkar vore det intressant. :)