Omate TrueSmart - fristående smartklocka

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av knutars, 12 sept 2013.

  1. NiclasCeder

    NiclasCeder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Mjo, men då klockan enbart är kompatibel med bluetooth-hörlurar kommer förhoppningsvis utbudet att breddas så småningom. I alla fall om klockan blir en hit ;)

    Spanade också efter ett par recensioner på Plantronics-lurarna och hittade denna videorecension som faktiskt verkar ha lösningar på de flesta av nackdelarna du nämnde, värt att spana in: http://www.youtube.com/watch?v=cKBbTHuCwTQ

    Ett alternativ kan ju vara dessa: http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?template_file=product.html&artnr=261056.
    Dessa är tydligen rätt nya så hittar inga recensioner på dom än, men företagets egna video var rätt fet: http://www.youtube.com/watch?v=2VJAy0AJF28. Har dock hört att föregångaren ska vara halvdan och droppa bluetooth-anslutningen då och då.
     
    Last edited: 23 sept 2013
  2. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jo jag har kikat på båda - nackdelarna jag nämnde var specifikt för BackBeat, men däremot är ju "Go 2" en "version 2" av hörlurarna, jag är osäker på om recensionen jag läste var för version 1. Kan mycket väl vara så, jag hittar tyvärr inte länken nu.

    Jabra verkar också riktigt bra. Jag är däremot lite kluven - jag vill ha ett par hörlurar som fungerar både för motion och "vardag" - dvs svara på samtal, ha med sig på stan, svara på jobbsamtal, löpning, cykling, promenader osv. BackBeat är lagom anonyma men nackdelarna han nämner (ojämn viktfördelning på sladden, lite för lång sladd, sitter inte lika bra osv) är inte så bra för motion. Jabra å andra sidan verkar vara gjorda specifikt för sport, men då ser dom ju ut så också med stora bågar och neongul färg, inget jag vill ha på mig på stan eller på bussen :). Så man får väga lite för/nackdelar tror jag bestämt.. Återkom gärna om ni hittar fler hörlurar som kan passa!

    EDIT: Googlade lite mer på jabra, den verkar ha fått ganska usla recensioner.. Kika här t ex: http://www.dustin.se/product/5010610924/jabra-sport-bluetooth-headset/
     
    Last edited: 23 sept 2013
  3. NiclasCeder

    NiclasCeder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    De du länkade från Dustin är dock den gamla versionen som hängt med ett tag. Verkar inte finnas några recensioner ännu för "Jabra sport wireless plus" som de nya heter. Hm, håller med dig om att Jabra är brutalt fula dock (även om jag bara kommer använda klockan till löpning så är det lite på gränsen). Ska leta vidare. Skriv gärna om du hittar några andra som verkar bra!
     
  4. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Som vanligt när man snöar in på saker så är det svårt att släppa, det blev lite mer googlande under dagen ;). Jag är helt inne på "stilen" som BackBeat Go 2 har, dom är väldigt snygga och praktiska. Dom flesta andra ser hemska ut, eller har ett rätt stort "clip" man måste koppla den till. Men mina val just nu ser ut så här:

    • BackBeat Go 2 - snygga, halvdan batteritid, verkar sitta ganska dåligt i öronen vid motion enligt recensioner. Bra pris.
    • JayBird BlueBuds X - Ser ut nästan exakt som BackBeat. Ca dubbla batteritiden och sitter bättre i öronen vid sport. Verkar ha lite usability-problem (pipande vid volymändring, lite knepigt att ta samtal via "fjärren" osv). Stora nackdelen är priset, mer än dubbelt så dyra som BackBeat.
    • Sony MW600 - Har visserligen ett "clip" men ett väldigt litet sådant. Fått bra recensioner, verkar lättanvänd och med inbyggd radio / display. Inga uppgifter om hur hörlurarna passar, men clipet har 3.5mm standardkontakt så det går koppla in lite vad man vill. Några år gammal, billig.
     
    NiclasCeder gillar detta.
  5. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Kör själv med Sony Ericsson MW600 och är nöjd med dessa lurar. Otroligt bra ljud för de små pengarna man betalar. Har ett par D-Jays som jag inte tycker ljuder lika bra som dessa.

    En liten clip som man enkelt fäster i tröjan eller skjortan och inget som är i vägen eller stör.

    Använder mitt mycket när jag är ute och springer och tycker det funkar kanon!

    Det enda jag kan känna är lite negativt är att det känns som att snäckan glider ut lite granna när man blir lite svett och varm i örat av det. Dock inget jag stör mig nämnvärt på.

    Skulle rekommendera den till er faktiskt. Dock har jag inget att jämföra med men är nöjd med dessa.
     
  6. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, det här med att de glider ur örat lite verkar vara ett problem för alla. Jag har läst ett antal användar-recensioner av de hörlurar jag kikat på. Det verkar vara lite 50/50 för folk om de fungerar att löpa med - många klagar på att de trillar ur så fort det skakar lite eller man blir svettig, men lika många säger att se sitter stenhårt även om man springer ett helt maratonlopp. Jag gissar att det beror mycket på ens öron, det gället att hitta en som passar bra i hörselgången :)

    Jag såg MW600 för så lite som 250-290:- på nätet. Gick på stan idag och passade på att kika in på bl a Teknikmagasinet och Phonehouse och kollade hörlurar. MW600 fanns till salu, men kostade 699:- :O. Utöver det fanns bara Jabra att tillgå på de affärer jag kollade, men den är nog inte ett alternativ för mig. Jag gissar att jag kommer att landa på BackBeat Go 2, många verkar nöjda med den. Jaybird verkar iofs snäppet bättre, men då kostar den mer än själva klockan, så det känns lite väl saftigt för ett tillbehör.
     
    Last edited: 23 sept 2013
  7. bfly

    bfly Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Ojoj då

    Trodde detta var en klocktråd :innocent:
     
  8. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jo, men så länge den inte har ett eget forum får vi passa på att diskutera även tillbehör och liknande i en och samma tråd ;). Själv bestämde jag mig för BackBeat Go 2, ska beställa dem snarast så man är "redo" när klockan kommer.

    Hur kommer ni andra att göra med simkort? Det känns lite väl vågat att använda sitt gamla simkort och köra 100% på klockan från dag 1 innan man kunnat testa allt och se att det funkar som man vill, jag vill nog ha kvar telefonen som "backup" ett tag. Jag gissar att jag får gå in på Telia och beställa ett extra simkort. Vet någon om det finns någon gräns på hur många man kan ha? Jag har redan ett till min iPad (och såg dessutom att dom dubblat priset på det sen jag skaffade det kortet), så jag funderar om det är värt det.. Och tar jag iPad:ens simkort kommer jag att få spö av tjejjen ;)
     
  9. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Min tanke har nog varit att köra dubbla sim från Telia om det funkar som då är kopplat till samma nr. om det går. Hmm ringer det både i telefonen och klockan då eller hur ska det funka?
     
  10. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    När jag skaffade ett extrasim på telia till min iPad blev jag nyfiken på samma sak. Testade att ringa till mig själv från en annan telefon, men ingen signal på "andra" kortet. Sen provade jag stoppa in det nya simkortet i en gammal telefon och ringa mitt eget nummer, då visades ett helt nytt 070-nummer i displayen. Så uppenbarligen är det ett helt separat nummer, det faktureras bara på samma abbonemang. Det går iofs säkert vidarekoppla till det nya simkortet om man vill det också. Nu var det några år sen jag skaffade det kortet så det kanske inte funkar så längre, vem vet :)
     
  11. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Hmm låter nästa lite meckigt tycker jag. Får väl ringa Telia och kolla med dem.

    Kommer det som vanligt kunna gå att spara t.ex. spotify-spellista på det externa SD-kortet i klockan eller lagras detta på internminnet i telefonen tro? Någon som vet?
     
  12. NiclasCeder

    NiclasCeder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag drar och köper JayBird Bluebuds X idag, tänkte att jag lika gärna kan köpa de innan klockan kommer så att jag kan ha de under Lidingöloppet nu i helgen. Slänger upp en liten recension när jag prövat dem :)
     
  13. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Intressant, ser fram emot det! De verkar som sagt bäst i kategorin. Vad jag förstått så kom de ut först, sedan kom Backbeat Go som en "ripoff" / kopia på dem, fast med lägre kvalitet och pris. Har du hittat dem till vettigt pris någonstans? Bästa priset jag hittat är ca 1400:-, jag tyckte själv inte det var värt att lägga ut lika mycket som hela klockan kostar på ett par hörlurar.. Men jag kanske ändrar mig, jag har inte hunnit beställa hörlurarna än :)
     
  14. utor

    utor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    470
    Mottagna gillanden:
    287

    MINA ENHETER

    Jag får rekommendera MW600 då! Sjukt smidigt med att använda vilka hörlurar man vill. Ibland ett par korta sweat-proof för träning. Och ibland bättre lurar när man sitter i kollektivtrafiken eller nåt och vill stänga ute allt ljud.

    Men den här klockan då... gud vad surt att jag inte var någon vecka tidigare, nu blev det dyrare :(. Men då är det lika bra att avvakta recensioner och liknande, eller hur tänker ni andra?
     
  15. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Mycket nyfiken på om det blev några hörlurar, och i så fall hur de fungerade!
     
  16. NiclasCeder

    NiclasCeder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo då, det blev det! Bangade dock på att ta med luren på Lidingöloppet då det var regn i luften, så lämnade hörlurarna hemma. Och sen drog jag naturligtvis på mig en förkylning efter det så har inte hunnit testa lurarna in action ännu. Men har använt de lite grann hemmavid, och är riktigt nöjd än så länge! Ljudet är bra, de sitter förhållandevis skönt och bluetooth-uppkopplingen är flawless. Kan röra mig över hela min lägenhet utan att det hackar det minsta. Så so far, so good! Det återstår bara att se hur de sitter när jag är ute och löper och blir genomsvettig :). Skulle iofs kunna ta en dusch med de och kolla.
     
    Stingray454 gillar detta.
  17. Stingray454

    Stingray454 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    318
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag har hunnit snabbtesta mina Backbeat Go 2 nu iaf. Lite synpunkter:

    • Ljudet är riktigt bra, inget att anmärka på.
    • Lite större än väntat - när man har "vanliga" in-ear hörlurar så syns dom ju knappt. Iom att dessa har batteri, sändare, kontrollerchip mm inbyggda blir dom såklart större. Inte så att det gör något, men dom sticker ju ut typ 1-1.5 cm ur öronen. Ser ovant ut.
    • Sändning - halvdan. Blandade erfarenheter här. När jag först testade kunde jag inte ha den i byxfickan alls - det hackade ca en gång per sekund. Måste ha den på samma sida som mottagaren ("fjärrkontrollen" på sladden), motsatt ficka gick inte alls. Jag hade en tröja med fickor på mig, om jag la den där gick det bra. Däremot efter ca en halvtimme provade jag byxfickan igen, då gick det finfint. Osäker på vaför det var mycket sämre signal under första halvan av promenaden, men funkade ok efter det. Med en klocka på armen blir nog mottagningen inga problem oavsett.
    • Passform - duger. Visst märker man av dom, men dom är inte otrevliga att ha på sig heller. Plast-grejjen för att bättre hålla dem på plats i örat är väldigt "sladdrig" och jag har svårt att se att den gör mycket skillnad. Däremot satt de bra och var aldrig på väg att halka ur (en timmes promenad i rask takt). Får återkomma när jag testat löpning.
    • Batteri - som utlovat, verkar det som. Den visar bara batterinivå i 25%-intervaller, och efter en timmes promenad låg jag fortfarande över 75% batteri (den är specad för 4-5h). Verkar stämma hyffsat, jag har inte hunnit testa att ladda ur dem helt än.

    Överlag är jag ganska nöjd - hade önskat full mottagning med telefonen i byxfickan, vilket mycket väl kan vara telefonens fel också, då det är den som sänder. Dom är iaf snygga och praktiska, och batteriet verkar OK.

    EDIT:

    Ok, nu har jag hunnit testa lite löpning med dom också. Den här gången funkade det bra att ha telefonen i fickan under hela löpturen. Fick totalt kanske 2-3 "hack" (tyst i mindre än en halvsekund innan ljudet kom på igen) under en timmes löpning, så det är klart godkänt. Hörlurarna satt bra under hela rundan. Mot slutet kändes det som att den blev mindre "tät" på ena örat - lite svårt att förklara, men det var som när man har dom fullt instoppade och bara drar ut dom en millimeter el dyl, så att man hör ljud utifrån lite bättre. Däremot satt de väldigt bra, inte så att de var på väg ut. Säkert bara svetten som gjorde att de inte satt lika hårt inpressade. Det var iaf ingen risk att de skulle falla ut.

    Överlag mycket nöjd nu när kopplingen visat sig funka bra. Ska bli skoj att testa med klockan, som för övrigt bör skickas om ca 2 veckor. Längtar :)
     
    Last edited: 14 okt 2013
  18. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Bara jag som är sjukt sugen på att se hur denna klocka kommer att te sig:)?

    Finns ju lite Community och ett eget forum http://omate.com/forum/

    Och så en länk till XDA http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=2422473

    Kanske kan lägga till dessa i första posten?

    Jag har även en fundering kring klockan hur det kommer att funka om man kan ha ett simkort i med samma nr. som till telefonen och hur funkar det om det t.ex. ringer någon då?
     
  19. sgte

    sgte Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2011
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Nejdå, du är inte ensam!!

    Däremot har Laurent Le Pen nu sagt på sin Google+ att Google Play inte kommer levereras med klockan eftersom dom inte har blivit godkända av Google (pga skärmstorleken). Även osäkert hur det blir med maps, gmail etc (google services). Lär gå att lägga in lätt själv däremot, om du beställt en developer edition med root. Hans egen klocka har ju alla dessa tjänster.

    Omate arbetar istället på en egen app store.

    Kanske Google utökar stödet till små skärmar i 4.4, om nu Google släpper en egen klocka som det ryktas om?
     
  20. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jo, har beställt en developer edition så det går säkert att lösa, har läst lite granna om det själv.

    På något sätt löser de säkert det.