Fråga: Läsa böckerpå 5"7

Diskussion i 'Galaxy Note 3 - Allmänt' startad av incarnated, 24 sept 2013.

  1. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vad tror ni om att läsa eböcker på denna Note? 5"7 - är det tillräckligt stort?
     
  2. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    eböcker tycker jag inte fungerar på nån mobil enhet utom kindle och just ebookreaders.. skärmarna är alldeles för jobbiga att stirra på så långa stunder som när man läser. Säkert fler som inte håller med mig än som håller med mig men det är mina 2 cents iaf :D
     
  3. nickelm

    nickelm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Håller med neddie, det blir ju jobbigt i längden. Men funkar fin fint om man läser i måttliga perioder. Brukar själv passa på att läsa när det ges tillfället, på bussen eller när man sitter och väntar på något, då funkar det väldigt bra. Men vill man läsa "pärm till pärm" blir det ju jobbigt för ögonen!
     
  4. Miro

    Miro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Waah, håller verkligen inte med. Just detta är ju det som är den stora fördelen med amoled! Svart bakgrund, vit/orange text och låg brightness så blir det inte särskilt jobbigt för ögonen

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4
     
  5. inact_0032

    inact_0032 Guest

    Men då måste man vara på nåt mörkt ställe ;)

    Skickat från min Nexus 4 med Tapatalk 4
     
  6. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    10.1, min tab, har jag läst alla A Song of Ice and Fire böckerna, samt en del andra 800+ sidor böcker, som de två eller tre första böckera i Masters of Rome-serien. Jag läste även ut Hunger Games-trilogin på min tab. Jag har läst en del andra böcker också, e.g. To Kill A Mockkingbird.

    Jag funderar på att ge bort min tab som present (två år gammal, men den är fortfarande det dyraste jag kan ge till min lillebror som fyller 18). Jag undrar bara om 5"7 kan ersätta den. Jag själv har inga problem med att läsa på en sådan skärm.

    Jag hoppas 5"7 är tillräckligt stort, menar jag, för att läsa böcker på. Det är det jag undrar.

    Dessa skärmar, som mobiler och tabs har, är ju som datorskärmar, i.e. hjärnan blir inte trött, som man kan bli när man läser böcker.
     
    Last edited: 25 sept 2013
  7. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Har läst hela A Song of Ice and Fire på min One X och tycker inte det är några problem. Men självklart hade det varit nice med en större skärm som Note 3. Min lur har bara 4,7 tums skärm. Med andra ord tror jag inte det kommer vara några problem :)

    Ett tips är FBReader, den klarar de flesta format och man kan ställa in så texten går ut i kanterna :)
     
  8. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Mantano Reder är bäst.

    Aldiko Book Reader är också sjukt bra

    Ladda ned Calibre. Det kan konvertera .mobi till .epub.

    Aldiko är det du använder om du vill låna från biblioteket: ELIB. Det finns sätt att ta bort skyddet biblioteket använder (*host* DRM-skydd *host* googla*).
     
    Last edited: 25 sept 2013
  9. MathiasM

    MathiasM Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    2 133
    Mottagna gillanden:
    582
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus 5T
    ROM:
    100% Stock
    Ljudbok på mobil är helt klart det bästa...
     
  10. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Mortplayer Audi Books är bra för det. Väldigt bra. Jag försöker lyssna, men gillar nog att läsa. Jag lyssnar på A Song of Ice and Fire (är på bok ett just nu) då jag redan läst böckerna. *Host* p-bay *host*

    Jag älskar dock böcker, men blir så frustrerad över att giriga Bonnier får mer pengar än författaren.
     
  11. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Fast FBreader fungerar grymt för mig man kan ju ställa in precis allt och den klarar de format jag provat. Man kan slänga in colordict så man kan markera ord för att få definition. Översättare till svenska har jag tyvärr aldrig lyckats få in dock, men man klarar ju sig utan.
     
  12. incarnated

    incarnated Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2011
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har du tagit en titt på de jag länkade? Jag har testat alla möjliga ebook-appar, inklusive FBreader som jag knappt ens minns, och dessa två står på toppen. Bra om du trivs med vad du har, självklart.
     
  13. zosma

    zosma Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    188
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold4
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S20 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Note 8
    Platta:
    Samsung Galaxy tab S 10.5
    Platta 2:
    Samsung Galaxy tab 10.1
    Om inte annat, så går dom att läsa någorlunda med mindre skärm också. :)
     
  14. Ozzalbatrozz

    Ozzalbatrozz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jul 2010
    Inlägg:
    2 141
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Bara kort men kan prova igen när jag köpt Note ;) Jag kan iofs förstå att man dissar FBReader då den ser förjävlig ut vid första anblick, men sedan kan man ställa in precis allting t ex att texten går så långt ut i kanterna som möjligt :P

    https://dl.dropboxusercontent.com/u/23749255/Screenshot_2013-09-26-15-00-38.png

    Kör iofs alltid med svart bakgrund tror de flesta föredrar vit...Men sånt kan man alltid ändra ;)
     
  15. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 296
    Mottagna gillanden:
    346
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Haha, jo, ljudböcker har sina fördelar. Man kan t.ex. springa runt på stan, byta buss, köra bil, äta, slänga in tvätt i tvättmaskinen, klippa gräset, jogga, etc. med en ljudbok, vilket är aningen svårare med en vanlig bok. Nackdelen är kanske att utbudet på ljudböcker är lite sämre, samt att om man lägger sig och lyssnar på en ljudbok innan man ska somna, så pausar den inte automatiskt när man somnar så som en fysisk bok eller en e-bok gör. Jo, det finns förstås speciella ljudboksappar som unyttjar accelerometern eller nån annan sensor så att den pausar uppläsningen ifall man blir alltför stilla. Men det innebär å andra sidan att man blir tvungen att skaka på mobilen ibland om man sitter stilla och lyssnar.