Mensas iq test

Diskussion i 'Off Topic' startad av kent_, 3 sept 2011.

  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Aha, Tapatalk visar inte smileys. Det såg lite annorlunda ut utan dina sådana ;)
     
  2. Etienne

    Etienne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    703
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Jo, tappar man dem så brukar det skita sig rätt fort med kommunikationen på Internet. Särskilt om det drar åt det ironiska hållet. :)
     
  3. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Bumpar gammal tråd... sorry ;)

    Gjorde testet för första gången nu, fick "126 eller mer". Är f.ö. 16 år. Är detta test dramatiskt mycket simplare än det som Mensa erbjuder i fysisk form?
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Kan jag väl inte tycka, jag tog det lite som en klackspark. Men tänk på tidspressen och en annorlunda atmosfär, när folk börjar dutta för glatta livet när tiden börjar ta slut.
     
  5. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jo precis. Har gjort högskoleprovet ett par gånger, och det är en hel del skillnader på att göra gamla test hemma, och att sitta i provlokalen.

    Såhär står det förresten på den lokala mensahemsidan: "Endast personer som fyllt 18 år senast på testdagen får skriva test. Mensa Sverige har ingen möjlighet att testa personer under 18 år.
    ". Hur har ni under 18 år blivit antagna?
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Ta inte det jag skriver nu ordagrant, men något i stil med att bli utvärderad av en psykolog eller ta något liknande test hos en psykolog ("eller nåt").
     
  7. Galaxxy

    Galaxxy Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    642
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Har inte anmält mig än, och jag antar att det är för sent nu (?). Gör det förmodligen till våren, och då pluggar jag m.h.a. äldre prov. Har du anmält dig?
     
  8. evening.beam

    evening.beam Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2012
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Provtestet på nätet är representativt för de övervakade test som görs irl. Skillnaden är snarast miljön. I ett övervakat test så har man dels stressen av tiden på ett tydligare sätt, men kan även störas av andra i lokalen. Det är dock meningen att testet ska genomföras under förhållanden som medger att man kan koncentrera sig, så skulle någon flippa ut är det testledarens ansvar att ta tag i det. Nu är det ock väldigt ovanligt (om det ens har hänt i modern tid) att man behövt säga till någon eller avbryta ett test.

    Det provet mäter är inte om man klarar av uppgifterna, utan om man klarar av uppgifterna tillräckligt fort. För övrigt så måste man inte ha alla rätt, utan tillräckligt många rätt. :teeth:


    Inträdesprovet är framtaget och testat på personer som är över 18 år, då det är svårare att mäta på barn i allmänhet. Eftersom Mensa är en ideell organisation med begränsade resurser (enbart medlemmarnas avgifter) så blir det för dyrt att anordna specialtester för minderåriga.

    Däremot står det alla fritt (oavsett ålder) att istället för att göra Mensas standardiserade tester, gå till en psykolog och betala för att göra ett anpassat test. Detta alternativ fungerar även om man har handikapp som omöjliggör att göra Mensas standardtest. Eller för all del om man själv vill göra testet på egen hand utan inblandning av Mensa. Så Mensa accepterar en mängd tester så länge som de är att betrakta som legitima och professionella.

    Är man osäker kan man alltid kontakta Mensa innan man gör ett test för att kolla om den typen av test är giltigt att använda för att söka medlemsskap.