Problem: "Det finns inte tillräckligt med lagringsutrymme"

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av WardenBerret, 18 feb 2013.

  1. WardenBerret

    WardenBerret Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,
    (jag vet att det finns många trådar lik denna, men jag har kollat de flesta av dom, men ändå passar svaren inte mig)
    Jag har försökt att ladda ner en app från PLay butiken i min GT-i9100, men varje gång efter att den laddats ner från play så poppar ett meddelande up och det lyder: "de finns inte tillräckligt med lagringsutrymme". Och installationen (som är efter nedladdningen) avbryts.
    Grejen är att jag har över 1GB ledigt i telefonminnet (där alla appar installeras)
    och en annan sak som är märkligt att bara den appen som jag vill ha kan inte installeras, jag provade två tre andra appar och de installerades utan problem.

    Jag har redan rensat data och cache och sedan rebootat telefonen, men ingen succé. (den är rootad) Jag har också försökt ladda ner appen från olika webbsidor men den vill fortfarande inte installeras. [Appen är gratis]

    Snälla hjälp.
    Tack för svar.
     
  2. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Hur stor är appen? Det kan ju vara så att du måste ladda ned fler filer eller liknande efter att du installerad appen? De filerna kan ju då vara större än 1GB..

    T ex gps program där själva klienten kanske inte är så stor men där kartorna sedan är större...
     
    WardenBerret gillar detta.
  3. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Något som ofta händer mig är att jag installerar appen, det krånglar för någon anledning, avinstallerar appen.
    Då ska ju den inte finnas kvar, men för någon anledning så blir det kvar en .odex fil kvar i /data/app/.
    Hittar installern den odex filen så får jag då upp det meddelandet.
    Om du har rootat är det enkelt att ta bort .odex filen, har du inte rootat är det nog lite svårare.

    Sent from my Nexus 10 using Tapatalk HD
     
    WardenBerret gillar detta.
  4. WardenBerret

    WardenBerret Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Ruotria den är 1.6 megabyte stor. Så jag tror inte det är fel med storleken :)

    @rufy93 Tackar som fan! det kan jag använda nästa gång. Jag fixade detta genom att helt wipe:a data och cache och nu installerades appen (Och Ja den är rootad). Men nu kan jag prova detta nästa gång något sådant här händer.

    Tack!
     
  5. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

    Efter att ha fått samma problem ett par gånger kan jag bekräfta att det då finns en odex-fil kvar för appen i rootmappen /data/app/. Gäller både Galaxy S2 och S4.
     
  6. DigiMan

    DigiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    626
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    På frugans blir data/log full med en massa filer...
    får meddelande om att "storage space running out" varje dag...
    filerna är alla: dumpstate_RESET_BY_CP_SILENTRESET och en timestamp...
     
    Last edited: 30 jul 2013
  7. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Den mappen i sig borde inte ta upp så jätte mycket plats. Är du säker på att det inte är så att den bara är toppen på isberget?
     
  8. DigiMan

    DigiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    626
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Det blir knökfullt, tar 3-4 minuter att radera...efter jag raderat den så funkar telefonen igen ett tag.
    Det beror på att hennes IMEI blivit corrupt, hennes visar 004999010640000 som IMEI..
    Den är på samsung service center nu...
     
    Last edited: 8 aug 2013
  9. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Vet du hur det gick till? Vart inne och pillat i filen?
     
  10. droidmaker

    droidmaker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hmm, har samma problem med min S2:a :(

    Finns det ingen guide för att lösa detta?
     
  11. arono

    arono Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Samma här. Hjälper oftast när jag avinstallerar något eller tar bort något från minnet. Trots att det fanns tillräckligt med plats...

    Storage Analyser på Google Play är värt att testa. Se till att gå in på Preferences sedan Expert Options: Show system partitions.
     
  12. underhuggare

    underhuggare Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Haft samma problem. Två mappar ska du kolla in:
    - data/log
    - system/lost+found

    Hittar du nåt där (vilket du sannolikt kommer göra) är det bara att radera allt.
     
    Arbu11 och MatsGF gillar detta.
  13. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    jag vet inte, men jag fick det här problemet, precis som det beskrivs, när jag uppdaterade till JB. Nedgraderade till ICS och allt fungerar som det ska igen. Så min slutsats är att JB innehåller en bugg helt enkelt som ställer till problem. Eller finns det de som har det här problemet i ICS eller GB?
     
  14. deks

    deks Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hade som många av mina vänner detta bekymmer och på alla våra sgs2or har Spotify varit det största problemet har haft data allt från 2gb till 5gb, efter rensning och ladda hem alla playlists igen så har Spotify vart nere på runt 50mb..

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4
     
  15. Orfeus

    Orfeus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också detta problem och får upp en lång lista med appar som inte kunnat uppdateras varje dag. Jag har avinstallerat massor och flyttar över det mesta jag kan till SD-kortet men problemet kvarstår. Så det känns ju rätt uppgivet...

    Men jag tänkte höra - det verkar vara många med S2 som har det här problemet - har senare (t.ex. S4) mer minne och har inte det här problemet?

    För i min nästa telefon vill jag inte bråka med det här problemet...
     
  16. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Har du prövat lösa problemet eller är det kvar? Alltså, prövat allt som står på sida 1 av denna tråd?
     
  17. Orfeus

    Orfeus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja, jag har inte nedgraderat systemet och i data/app mappen finns inga filer. Och några .odex filer hittar jag inte heller. I filhanteraren står att det finns gott om utrymme på både telefonen och sd-kortet, men det känns som att det är någon annan mapp än jag ser som krisar.
     
  18. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Detta då? https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=93681#post1417495
     
  19. Orfeus

    Orfeus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Perfekt! Jag valde "Delete Dumpstate" och nu den uppdaterat 16 appar och alla är nu uppdaterade. Den känns dock lite slö, men det ger sig säkert.

    Tack för hjälpen!
     
  20. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Installera appar på SD default? Sparar minne!

    Terminal;
    pm-set-install-location x

    ADB;
    adb shell pm setInstallLocation x

    Byt ut x mot;
    0 = auto
    1 = intern
    2 = extern

    För att hämta variabeln utan att ändra något byt ut "set" mot "get" och skriv inget värde.
     
    Arbu11 gillar detta.