Lurad: Köpte ovetandes stöldgods

Diskussion i 'Allmänt' startad av Lurad1, 15 jul 2013.

  1. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Tror vi pratar om varandra nu!
     
  2. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag är helt med på vad du menar, och jag är helt säker på att du hela tiden missförstår mig.
     
  3. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Det är helt ok med tanke på att du inte fattade min första post, som var ett svar till något du förmodligen inte läst!
     
  4. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jo, jag hade läst, men du fattade ju ändå inte vad jag skrev.
     
  5. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Driver du med mig nu?

    Jag kan stycka upp det om du vill:
    Här kommenterar jag att man visst får ut mycket av att få se id och få personnr.

    Det svaret hänger ihop med att man kan annars lätt kan ljuga om namnet utan dokumentation.

    Ditt svar då fattar jag inte:
    Om nu personen ljuger om sitt namn tex får du inte reda på ett skit, så hur ska du då få reda på hans personnr då??

    Poängen är ju att det är LÄTTARE att få uppgifter på någon om du har hans personnr genom att se Id för att det är SVÅRARE att förfalska ett id än att LJUGA om sitt namn eller andra uppgifter?

    Jag skulle vilja se dig få fram uppgifter på en person som har hittat på sitt namn och bostadsort.

    Om du inte längre fattar, att det är lättare om du får se ett id med personnr, kan jag inte hjälpa dig något mer!

    Så kan vi avsluta detta svammel nu tack och återgå till topic!
     
  6. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Lugna ner dig. Jag har läst men det verkar som att du inte har läst eller förstått det jag har skrivit.

    Jag förstår att ni pratar om att få säljarens personnummer och att du säger att man med personnumret kan få fram massor av uppgifter om honom. Det är sant, jag säger inte emot det. Men det är inte säkert att du kan få motpartens personnummer och vad ska du göra då?

    Den första kommentaren jag skrev var dock inte alls relaterad till det som tcntad skrev, utan till det du skrev.

    Det jag menade var att du behöver inte få personen att själv avslöja sitt personnummer, har du bara rätt uppgifter så kan du hitta hans personnummer ändå. Är du med? Det är i direkt relation till det du skrev. Och i det sammanhanget passade jag på att påpeka att det är vanligt med identitetsstöld, vilket VERKLIGEN hänger ihop med ämnet, nämligen att man kan luras att köpa stöldgods.

    Varför du blir upprörd och förbannad förstår jag inte, för som jag ser det har jag inte varit otydlig men jag kanske har uttryckt mig oklart så att du har missat kopplingarna mellan det vi skrivit. Varför skulle jag skriva om jag inte anser att det är relevant? Tror du jag sitter och trollar och försöker reta upp dig? Är det viktigare att tjafsa om detta, än att vi båda kan diskutera ämnet och förhoppningsvis vinna något på det?
     
    Last edited: 27 sept 2013
  7. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Ge dig nu snälla, orkar inte ens läsa det du skriver nu så lägg ned!
    Tillbaka till topic tack
     
  8. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ja, jag förstår att du hade föredragit lösningen där jag bara skulle läsa ditt förra, nedvärderande inlägg och sedan hålla tyst, det hade ju varit enklast för båda parter och du hade blivit nöjd och jag hade mått dåligt över din attityd mot mig. Det hade verkligen varit skitbra.

    Jag bad några utomstående personer att läsa denna diskussion och de intygade att det inte alls var svårt att se kopplingarna i diskussionen och förstå det som skrevs, så problemet är nog inte mitt, utan ditt...och det är ju rätt vanligt att folk hellre lägger ner en diskussion än att erkänna att de hade fel, att de inte förstod, eller att de helt enkelt inte orkade läsa det som skrevs, så jag är inte förvånad över din reaktion nu.
     
    Last edited: 27 sept 2013
  9. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Men sluta trolla nu, jag bryr mig inte, ingen annan bryr sig, du pratar bara med dig själv nu.
    Jag var inte nedlåtande, jag försökte förklara, fick vara en smula omständlig men ändå gick det inte fram, så jag gav upp.

    I flera poster har jag skrivit att jag inte vill fortsätta någon dialog med dig, var vänlig och respektera detta så att du inte framstår som ett troll.

    Lägg ned nu tack!
     
    Last edited: 27 sept 2013
  10. Norpan111

    Norpan111 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2010
    Inlägg:
    648
    Mottagna gillanden:
    43

    MINA ENHETER

    Jag tror du kan låsa upp operatörslåset på samsung med en app på play store som kostar typ 24kr eller något. Googla på det!
     
  11. JohnnyMann

    JohnnyMann Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    510
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Jag låste upp min S2 här: http://weshop.se/butik/las-upp-samsung-galaxy-s2/
    Tog en timme att få koden.

    Annars om du gör som Norpan säger måste du först rota telefonen och sedan hämta hem samsung unlocker(finns på play och är gratis), men det är inte alltid det fungerar, bara så du vet
     
  12. aran

    aran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag råkade ut för samma sak, köpte en telefon med kvitto och telefonen låg i en obruten förpackning, efter 4 månader fick han för sig att stöld anmäla telefonen för att få ut en ny på sin försäkring. Efter 8 månader så sa polisen till tele2 att dom kunde låsa upp telefonen åt mig, och det skulle dom göra den skulle hoppa igång efter 24timmar men det gjorde den inte så jag pratade med dom igen och ett nytt försök gjordes samma resultat tredje gången jag ringde till dom så pratade jag med deras säkerhets avdelning och fick veta att den telefonen kommer aldrig bli upplåst, då dom sa att den var stulen från dom, så även om polisen säger att den ska låsas upp så kanske den inte blir det.Men jag hade tur att jag fick tillbaka pengarna av han som jag köpte telefonen av.
     
  13. r12500

    r12500 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2013
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    233
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 PRO - Svart
    ROM:
    IOS 16
    Platta:
    Huawei mediapad m5 LTE 64gb
    ROM:
    Helt stock
    kanske det är någon som har skrivit .. jag orkade inte läsa vad alla skrev. men har du personens telefon nr ?
    om inte ,, kan du se blocket annonsen ? du kan lämna den till polisen och de kontaktar blocket .. blocket kollar bankkortet där personen som skapade annonsen har betalt med.

    och då kan man hitta personen :)

    hoppas att jag kunde hjälpa och att allt går bra med dig och du får tillbaka dina pengar.

    off topic: Hände mig en gång att jag köpte två fejka lumia 920. från en tjej, fick betala runt 5000 kr. och då skulle jag kolla upp kvittot på media markt , men de ringde polisen och det blev polis utredning dom misstänkte mig med " förfalskning ".

    men jag gav de tjejens mobil nr. buuuutttt.. hon hade kontant kort och det gick inte att hitta henne.

    fick inte tillbaka pengarna.
     
  14. Atilla

    Atilla Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    335
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova launcher
    Nu har jag också råkat ut för samma sak :mad:

    Köpte två st S4 i obruten förpackning för 2 månader sedan och idag blev de spärrade.

    Jag fick med original kvittot till mobilerna, skrev av hans personnummer på körkortet, fick han att signera sin namnteckning på köpekontraktet och tog regnumret på hans bil. Tog även skärmdump på annonsen.

    Någon dag efter köpet ringde jag upp Tele2 för att försäkra mig om att allt var grönt. Jag uppgav IMEI numren och kundnummer och enligt henne stämde allting. Jag bad även henne att skriva en notering om att jag är nya ägaren till mobilerna.

    När jag idag ringde till Tele2, säger de att mobilerna är stöldspärrade och när jag informerar de om köpet, ber de mig att göra en polisanmälan och få ett diarienummer, som behövs för att häva spärren. Omedelbart ringer jag och anmäler säljaren för bedrägeri. När jag återigen ringer till Tele2 säger de att jag måste ha ursprungs diarienumret som uppgavs för spärren!!!

    Hur ska jag få tag i den informationen frågar jag. Svaret blir att de inte lämnar ut den informationen till mig och samma svar får jag av polisen...

    Har testat båda IMEI-numret på länken i tråden. Enligt databasen är de inte spärrade, så det måste väl betyda att de endast är bedrägerispärrade?

    Ska jag, eller kan jag vägra lämna ifrån mig mobilerna till polisen, eftersom det då är kört för mig? För då har jag både blivit av med mobilerna och pengarna jag lagt ut på dom...
     
  15. aran

    aran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Förmodligen får du samma svar från Tele2 som jag fick att dom inte fått betalt för telefonerna och aldrig kommer att häva spärren. I mitt fall ville polisen inte ha telefonen utan jag hade den hela tiden. Som sagt jag hade ju tur att han som försökte sig på bedrägeriet erkände och betalade tillbaka mina pengar.
     
  16. Atilla

    Atilla Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    335
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova launcher
    Till mig sa Tele2, att jag behövde uppge det diarie nummer som uppgavs när den skulle spärras. Just nu väntar jag på att jag får hem min anmälan från polisen och därmed kunna se vem som handlägger mitt ärende.

    Tele2 ska väl inte kunna vägra hävning av spärren eller? Det är ju jag som äger mobilerna, den att snubben inte betalat sina räkningar är väl inte mina problem. De få ju kräva pengarna av han...

    Hur ligger det till tror ni juridiskt sett?
     
  17. aran

    aran Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tele2 sa till mig att dom skulle låsa upp den oxå, dom försökte tom att göra det 2 gånger, men dom verkar inte ha någon koll alls dom som sitter där och svarar när man ringer, jag fick till slut prata med bedrägeri avdelningen dom har och det var där dom sa att dom aldrig kommer låsa upp telefonen. Du måste ha hans personnummer och det telnummer han uppgett när han gjorde anmälan och diarie numret på hans anmälan, men den ser du på din anmälan. I mitt fall så vägrade dom att göra det, och det hjälpte inte att polisen sa att det var ok för dom att häva spärren.
     
    Last edited: 7 okt 2013
  18. Atilla

    Atilla Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    335
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10e
    Info:
    Nova launcher
    Jag har alla hans uppgifter förutom hans diarienummer, som jag ska försöka få tag i så fort jag får en handläggare hos polisen.

    Som jag nämnt tidigare fick jag som svar av Tele2, att jag var tvungen att uppge hans diarienummer för att de ska kunna häva spärren. Kan tillägga att hon inte var speciellt trevlig o prata med.

    Vad har du gjort med din mobil?
     
  19. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 678
    Mottagna gillanden:
    982
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Summa summarum är inte köpa begagnade telefoner vare sig på blocket eller tradera. Hoppas ni lärde er någon läxa.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 371
    Mottagna gillanden:
    17 848
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det är en av mina regler när det gäller mobiler


    Skickat från min iPad 2 via Tapatalk. Eventuella stavfel kan förekomma tack vare auto correct.