Modulär telefon framtiden ?

Diskussion i 'Allmänt' startad av dobbelina, 27 sept 2013.

  1. dobbelina

    dobbelina Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2013
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    Samsung Galaxy S5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S5
    Om ca 1 månad kommer den första modulära telefonen att släppas av ett företag som heter Phonebloks.
    http://phonebloks.com/

    Hur coolt verkar inte det här att vara!
    Tänk att kunna byta minne, batteri, kamera etc istället för att byta hela nallen...:money:

    [​IMG]
     
  2. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 060
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Det är ju inte så att telefonen finns, det är en ide, vision och koncept som har/kommer att lanseras. Det de vill ha just nu är att få reda på om konceptet är intressant av oss användare för att på så sett kunna trycka på utvecklare/tillverkare om att detta är ett önskat koncept.
     
  3. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Idén med en modulär telefon är jättebra och mycket bra för miljön och användarna. Dock känns det som att den lätt blir ganska stor.

    Börja hellre med att låta de mest kritiska komponenterna vara enkelt utbytbara: batteri och skärm.
    Gå sen vidare med fler komponenter.
     
  4. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    modulär telefon känns just nu som en utopi som är till 100% icke-fungerande i det företagsklimat vi har idag. not gonna happen.
     
  5. 2_Thumbs_Up

    2_Thumbs_Up Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nej.

    Även om vi ignorerar det faktum att telefonen är en ren omöjlighet rent ingenjörsmässigt sett, så är idén horribel för miljön. Hur är det bra för miljön att varje del i en telefon ska tillverkas, paketeras, och fraktas var för sig egentligen? Det är inte bara själva materialåtgången som sliter på miljön. Det är barntänk att tro så.

    Ingenjörsmässigt så ignorerar idén i princip alla kompatibilitetsproblem. Det finns tillräckligt många komplikationer med modulära datorer (har någon av de som tror på den här idén ens byggt en egen dator någon gång). Den här telefonen är i princip ett moderkort med moduler som ska passa överallt. Designern till blockphone tror typ att varje del i en dator är som en legobit som passar med alla andra delar. Det är så naivt så det är galet.