Problem: Telefonen laddar endast genom datorn

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av HyvelTjuven, 27 sept 2013.

  1. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Den reagerar inte alls när telefonen är påsatt och man kopplar in den i laddaren i vägguttaget, däremot så reagerar den på detta när den är avstängd genom att visa laddningssymbolen i ca. 20 sekunder för att sedan bara stänga av hastigt och upprepa.

    Den laddar genom datorn men datorn hittar inte telefonen som en lagringsenhet och när man kopplar in den säger datorn att "En USB-enhet känns inte igen" så det enda den gör är att ladda utan att jag har möjlighet att navigera i filsystemet.

    Problemet uppstod ut ur det blå tidigare idag när jag märkte av att den inte tog emot laddning, den har inte blivit utsatt för varken väta eller andra otrevligheter.

    Jag är ganska säker på att problemet är med mobilen och inte laddaren då:
    • Laddaren fungerar med en annan telefon i vägguttaget.
    • Jag testade med ett annat batteri i min telefon och upplevde samma problem.
    Mjukvaran är upplåst stock yakju, inga custom roms, kernels, recoverys eller annat fuffens.

    Någon som upplevt samma eller liknande problem och som vet vad som kan göras?
     
    Last edited: 27 sept 2013
  2. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Börja med att peta ur damm och fickludd ur uttaget i telefonen. En spetsig trätandpetare brukar funka bra.
     
  3. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag fick ut en hel del ludd med hjälp av tandpetare och tryckluft men till ingen nytta, den känner fortfarande inte av vägguttaget...

    Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4
     
  4. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Då kan man ju kolla om nån av ledarna i telefonkontakt är böjd . Annars kan det vara så att USB- kontakten i telefonen måste bytas. Har för mig att det finns trådar om hur man gör i forumet.
     
  5. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Du syftar på den smala avlånga grejen inne i telefonkontakten? Jag testade att dra upp den lite med tandpetaren samtidigt som jag tog bort dammet, utan lycka.

    Finns det något sätt att säkerställa ifall detta problem är hårdvaru- eller mjukvarurelaterat?

    Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4
     
  6. mazex

    mazex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    När jag fick detta problem på min så petade jag in en nål under det "platta stiftet" i laddningsurtaget på den sida där den sitter närmast "höljet" och bände den lite ut från höljet (om du förstår hur jag menar). Då började den fungera. Hade märkt att den laddade med min gamla htc-laddare innan som har lite "fetare" kontakt än Samsungs laddare (trögare att trycka in) , så något är det som gör att det inte blir riktig kontakt. Har du en htc-laddare kan det vara värt att testa i varje fall :-)

    Och efter detta hände så har jag mestadels laddat med htc-laddaren så jag vet inte om jag skulle få problemet med Samsungs "slappa" kontakt :-)

    Lycka till!
     
    Last edited: 30 sept 2013
  7. eidos

    eidos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag hade också lite problem med original laddaren glappade men löste det med en SE laddare som var lite grövre och det löste problemet för mig
     
  8. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tvivlar på att det har med laddaren att göra då jag har testat en annan laddare i telefonen som inte heller fungerade.
     
  9. wunderbaum

    wunderbaum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hade exakt samma problem: telefonen plötsligt laddade inte med laddare (provade flera olika) men laddade genom datorn. Tyvärr erkände datorn inte telefonen som lagringsenhet.
    Efterhand fungerade detta inte heller, datorn hittade telefonen men laddade den inte eller kände inte heller igen den.

    En ominstallation av Android hjälpte och allt blev som normalt igen. Tror det är ett mjukvarufel.
     
  10. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Hur gjorde du den ominstallationen när telefonen inte kunde kommunicera med datorn?

    Eller menar du att du gick till inställningar > säkerhetskopiering och återställning > återställ standardinställningar?

    Skickat från min Galaxy Nexus med Tapatalk 4
     
  11. HyvelTjuven

    HyvelTjuven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    584
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Alright, efter ett tredje försök att böja upp pinnen i laddningsporten laddar nu telefonen igen, hade alltså försökt två gånger innan men den här gången försökte jag alltså "hårdare", jag böjde den mer en tidigare och nu laddar den som den ska igen...

    Våld är tydligen bra för telefoner.