Erfarenhet av GPSen i HTC mobilerna

Diskussion i 'Applikationer' startad av Sigma, 24 maj 2010.

  1. Sigma

    Sigma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej
    Hoppas detta hamna i rätt del av forumet.

    Jag ska ut och resa i sommar ut och bila runt i Europa och behöver såldes en GPS, jag är oxå väldigt sugen på en Android mobil.
    Någon som har koll på vilken android mobil man ska välja för att det ska funka.
    1) A-GPS generarar väl en massa data trafik som man får betala för eller??
    Jag har hittat ett forum där dom listar lite appar för offline GPS
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=594449
    Någon som har någon erfarenhet av något, bra eller dåligt??
    Jag vill helst att programet har med Campingplatser, resturanger, sevärdheter, mackar

    Sist men inte minst, Är det någon som har provat att bila runt i Europa med en android istället för en vanlig GPS??
    Funkar det bra, vad är era erfarenheter??
    Min nuvarande samsung b7220 har inbyggd GPS men det är väldigt sällan den hittar min possition (inga satteliter går att nås)
    Jag vill ju ha något man kan lita på liksom

    Kan även passa på att klämma in en fråga om ni vet någon app som kan översätta ljud. Jag pratar in en svensk fras och den spelar upp det på Spanska och tvärtom??
     
  2. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det har inget direkt med PROGRAMMET att göra egentligen utan med den karta som programmet använder. Fast många av navigeringsprogrammen kan ju bara använda den karta som de levereras med (men till t.ex. OruxMaps kan man skapa egna kartor med Mobile Atlas Creator).


    CoPilots karta har i alla fall resturanger och mackar (och verkstäder och lite annat). Vet dock inte hur uppdaterat det är och om allt finns med.


    Känner inte till nåt som kan översätta ljud (men jag är å andra sidan döv så jag letar inte efter sånt:-), men Google Goggles kan i alla fall översätta text som du plåtar med kameran.
     
  3. Sigma

    Sigma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för snabbt svar
    Jag kolla lite på Copilot, verkar riktigt bra, nån som har erfarenhet

    Frågan är bara om man vågar lita på att GPSen alltid kan leverera min possition
     
  4. 1an

    1an Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    333
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    copilot tycker jag funkar väldigt bra. Har dock bara testat det i Sverige men antar att Europas kartor är minst lika bra.

    Angående om gpsen hittar sattliter så borde det inte vara några problem. Jag har en huawei u8220 och gpsen funkar bra när man sitter i bilen. HTC borde inte ha sämre gps utan snarare bättre.

    Copilot verkar inte dra så mycket batteri har jag märkt av egna erfarenheter. I helgen körde jag från Stockholm till smögen med copilot och efter det var fortfarande batteriindikatorn grön.
     
  5. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Inomhus (tunnlar, garage etc) så funkar ju inte GPS särskilt bra. Och utomhus kan det funka halvtaskigt om det är mycket höga byggnader runtom.

    Men det funkar väl bättre ju längre söderut man kommer eftersom de flesta satelliterna ligger nära ekvatorn?
     
  6. kloverberg

    kloverberg Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2010
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    A-GPS fungerar genom att telefonen frågar efter satellitpositioner så att den får snabbare kontakt med dem, utan a-gps KAN det ta ett par minuter att få kontakt helt beroende på om gps:en sparar de senaste positionerna och hur länge den har varit av. Stänger man av roaming så skickar a-gps ingen data.
     
  7. Sigma

    Sigma Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok
    bugar och tackar för tipsen

    det lär bli att investera i en android mobil nu ska man bara hitta en lämplig modell oxå :)