[APP]Earception

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av anderklander, 30 sept 2013.

  1. anderklander

    anderklander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag har gjort en app, ingen tidigare erfarenhet men satte igång i våras på fritiden och har lyckats få något som fungerar som tänkt. Grundidén är att styra ljudvolymen baserat på rörelse eller plats. Tänkt för den som lyssnar på musik via telefonen och rör sig i trafik. Saktar man in snabbt eller kommer innanför ett geofence (som man får sätta upp själv i appen, eller importera cirklar gjorde med google mapsengine) så sänks musiken så att man ska kunna höra omgivningen bättre. Startas antingen via en widget, en direktstarts-activity eller genom att starta "panelen" och trycka start där. Jag startar den nästan alltid via widget på låsskärmen och att den drar igång musikspelaren samtidigt.

    Om man vill läser den även upp det som poppar upp som notifications och inkommande samtal (kräver att man aktiverar den som en accessibility service).

    Har en bugg i ljudhanteringen ifall man ställer in att den ska köra en specifik volym och sen väljer en annan för talet. Men det kommer nog en ny version i veckan.

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.elektrocyklotronium.earception

    Synpunkter, förslag eller liknande mottages gärna!

    Jag har svårt att vet om man fattar hur appen ska användas eller att man behöver slå på GPS eller inte, funderar på att lägga till en "varning" ifall man har den igång utan att GPS är aktiverat.
     
  2. GuiceU

    GuiceU Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Verkar som ett sjukt nice koncept! Ska testas direkt såfort jag får tillbaks min lur! :)
     
  3. baldr

    baldr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Mycket smart idé!

    Jag har haft behov av en mycket närliggande funktion: Jag skulle vilja att volymen i mina hörlurar regleras upp/ner med hastigheten. Ju fortare man kör desto mer buller kommer från vinddrag, motor, däck, etc. Önskemålet kommer inte från säkerhetstänk utan mer att ha en behaglig ljudnivå i lurarna.

    Man skulle kunna tänka sig att implementera antingen hastighets/volym-kurva som utnyttjar GPS:en på motsvarande sätt som du verkar ha gjort med den övriga funktionaliteten, eller så kan man lyssna på mikrofonen kanske och avgöra hur mycket bakgrundsbuller som hörs för tillfället. Vet dock inte om det blir särskilt tillförlitligt.

    En idé i alla fall. Kanske passar det i den här appen, eller i en separat app där du kan använda delar av kodbasen.
     
  4. anderklander

    anderklander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Provat en del mikrofonlyssnande och tror att det blir svårt att få in funktionen via den.

    Men baserat på gps ska vara lätt att fixa. Hur tänker du att man vill ställa in? Max och min på volym respektive hastighet och sen linjärt mellan? Kanske kan behövas någon hysteres eller filter på hastighet så att den inte svänger upp och ner om man hamnar mellan två steg.
     
  5. baldr

    baldr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja, hur man ska ställa in det var en bra fråga, så långt hade jag inte tänkt. Bara märker att jag ofta får justera volymen upp och ner i lurarna när jag kör bil beroende på att bullret ökar och minskar med hastigheten.

    Svängning när man hamnar mellan hastigheter kanske kan bli ett problem som du säger. Det hade jag inte heller tänkt på, men du kan ju testa utan någon åtgärd där först och om det upplevs som ett problem överhuvudtaget.

    Men jag undrar vilken upplevd kurva bullret rör sig efter mot hastigheten...

    Kanske ska man kunna ställa en volym för låg hastighet (ca 30 km/h) och en för hög hastighet (ca 90 km/h). Båda hastigheterna finns lätt tillgängliga så att man kan prova ut och mplementationsmässigt borde det vara överkomligt när du har resten på plats. Bara tänker högt här, vet inte om det är en bra ide?

    Lyxvarianten (först i nästa steg när du ser om någon vill ha detta) kan vara att den lär sig på något sätt, t ex om man ändrar volymen i någon hastighet så rättar den in den volymen i kurvan. Efter typ 4 volymändringar (med funktionen påslagen) i lite olika hastigheter så har man sin perfekta kurva.

    Det största problemet med den här idén är förmodligen att det finns för få volymsteg i Android, gissar jag?
     
  6. anderklander

    anderklander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har lagt till en enkel variant av funktionen men inte alls hunnit testa. Hoppas på att kunna kolla av lite snabbt på vägen hem idag och eventuellt lägga ut ikväll.
     
  7. anderklander

    anderklander Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2013
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu finns det upplagt en som har funktionen. Testa gärna med hyffsad GPS-mottagning i bil och se om det funkar, jag har haft molnigt och på cykel känner man inte behovet, eller åker inte tillräckligt snabbt för att det ska kunna fungera med antalet volymsteg.
     
  8. baldr

    baldr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2013
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag hittade de nya inställningarna och ska testa nästa gång jag kör bil lite längre sträcka och ska lyssna på något. Ska bli mycket spännande. :) Kommer att återrapportera här.