Inskaffa en ny TV, tips?

Diskussion i 'Off Topic' startad av Stefan1987, 15 okt 2013.

  1. Stefan1987

    Stefan1987 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej! Jag funderar om jag ska skaffa en ny TV. Just nu har jag en LG i 42" LED med full HD (1080p). Känner att jag skulle vilja uppgradera till något större och siktar någonstans mellan 50 till 59". Kollar på Elgiganten och utbudet är riktigt stort. Har sett att det finns galna priser när det gäller "plasma som bildskärm". Men hur är plasma egentligen? Min första TV jag köpte 2009 var en 40" Samsung med LCD skärm, nästa köpet var en LG. Den jag har nu, inköpt 2011 på Elgiganten. Har aldrig riktigt förstått på mig det här med plasma, någon som har lite koll? Har absolut ingen lust att ringa till deras kundservice och fråga dom vad skillnaden är mellan alla bildskärmar osv. Har även hittat en schysst från Thomson, dock aldrig ägt något från därifrån. Hur är Thomson i kvalité?

    All svar uppskattas!

    / Stefan
     
  2. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Om du hittar en TV som kostar under 10k normalrpris eller 8k på annons är det inte en bra TV.

    Det är ett bra generellt mått på vad du får för pengarna.

    Om man tittar till bra TV-apparater är prislägena på ett ungefär som följer:
    40/42" - >7.000:-
    46/47" - >10.000:-
    55" - >15.000:-
     
  3. Kentomen

    Kentomen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    650
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

  4. MrSexor

    MrSexor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    516
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    Det beror på vilken prisklass och vad du har för krav

    Jag håller INTE med dom priserna som nämndes här över; det beror helt enkelt på..

    Eftersom både smart och 3D har blivit en hit på TV-apparater så har priserna på de överblivna burkarna utan dessa finesser sjunkit ofantligt mycket.. Nu finns det ju knappt några kvar..

    jag köpte en LG 60" plasma för 7999:- excl smart och 3D.
    Full hd och 600hz för att ha i sovrummet..
    Jag är hur nöjd som helst med den, bra bild, funkar till allt, bra svärta..
    Inga problem med inbränningar heller på nyare plasma. Istället för smart-tv så har jag en extra dator inkopplad som har lämnats på under många långa stunder utan att något bränts in..

    Sedan i TV rummet finns en Philips 8k serien, 800hz 55" LED, smart, 3D, fick loss den för 15.000:-
    Smartfunktionen är värdelös, färgerna är fina, men jag tycker allt att plasman är snabbare, som man märker om man tittar på golf/tennis då bollen inte flyter fram lika bra som på plasman..

    Min bror köpte Philips 55" i 6k serien för 11.000:- samma finesser, lägre hz och jag kan säga att jag inte ser någon skillnad överhuvudtaget..

    Jag vet inte om min post är hjälpsam men .... haha :)
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Tänk på att hz på en plasma och en LED mäts på två helt skilda sätt. 600hz i en plasma betyder inget mer än att de kan vända på en pixel ifrån svart till vitt x antal gånger per sekund.

    Hz på en LED/LCD mäts över hela bilden och ifrån svart till vit och sen svart igen.

    600hz på en plasma betyder med andra ord långt ifrån att du får en mjuk och fin bild. Det beror på fler saker än så och billigare plasmor har så gott som alltid stora problem vid panoreringar.

    Om du vill köpa en plasma brukar Panasonics ST60 nämnas som en bra lägstanivå.
     
  6. dweebling

    dweebling Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    1 557
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung S 20
    Platta:
    Samsung Tab S 10.5
    Vi har en Sony 55" från förra året, funderar på en ny faktiskt.

    Har tittat på samsung 55" F8005 eller LG 55LA860W, kanske det kan vara ngt.

    Sonyn är helt ok med bra bild, kan ha CA-modul, inspelning osv.
    Lite fräckt att den har ljud i tv-stället, det är bättre än man tror.
    Saknar dock smarta funktionerna, seg som sjutton när man tex håller på med youtube.
    Tycker även att 3d funktionen är ansträngande för ögonen jämf med passiva eller tex samsung.
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Sonys nya är skitfina. Lite dyra men sen får man alltid vad man betalar för :-)

    Skickat från min Nexus 4 now Free