Vilken android för max 3000 kr?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Biopower, 18 okt 2013.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Vill helst köpa i butik idag men kan köpa på nätet om det gör att priset blir bättre?

    Alternativ som jag överväger är:
    sgs3
    sgs3 lte
    n4
    xperia v
    xperia sp

    Viktigt att kameran är bra samt att den ska klara en dags hyfsat hårt användande utan laddning. Hade köpt en n4 utan tvekan om det inte vore för att jag är lite tveksam till kamera och batteri.

    Hur ska man tänka i valet mellan sgs3 och lte-versionen? Har kontantkort idag och där ingår inte 4g så egentligen har jag ingen användning av det i dagsläget. Fast kanske i framtiden?! Har dock hört att samsung inte uppdaterar lte-versionen lika snabbt som vanliga sgs3, sant?

    Sonys telefoner har jag dålig koll på.

    Håller inte på med att roota och byta romar så tillgång på sånt spelar ingen roll i mitt val

    Finns det andra tips så tar jag gärna emot dessa. Råd som att köpa begagnat är ok om du har en telefon till salu. Tänker inte söka på blocket.

    Tack på förhand.
     
    Last edited: 18 okt 2013
  2. Solillaquist

    Solillaquist Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2013
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Andra kan nog ge mycket mer insikt, men Nexus 4 är riktigt imponerande att använda. Även om man multitaskar för fullt flyter allting på och det finns mycket minne till övers. På den fronten skulle jag säga att den spöar S3:an och många andra (även dyrare) lurar. Däremot är kameran inte mycket mer än duglig, så där vinner nog Galaxy-serien. Xperia vet jag inte allt för mycket om.

    Du kanske såg det nya ryktet om att Nexus 5 ska kosta $349 i USA? Det är omkring 2200 SEK! Den blir nog överlägset bäst i prisklassen, men vad den ska kosta i Sverige vet ingen ännu(?), inte heller exakt när den släpps.
     
  3. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag hade nog väntat på Nexus 5. Proppen är riktigt strömsnål och den har ett batteri på 2300mAH, så du borde klara dig en dag med hårt användande. Man vet dock inget om kameran ännu.. Så det är lite klurigt. :)
     
  4. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Blev inget mobilköp idag:-(
    Behöver svar på en fråga till. Vad jag förstått så finns sgs3 lte i två versioner. En för telia och en för telenor/tele2. Om jag beställer på nätet utan abonnemang, hur vet jag att jag får rätt version?
     
  5. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Nexus 4 utan tvekan.
     
  6. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Motivera gärna
     
  7. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Håll dig borta från S3, den för telenor är inte så lätt att få tag på för övrigt.

    Prisvärdast under 3000 kr är LG Optimus G.
     
  8. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Hur vet man vilken som är för telenor och inte?
    Varför ska jag hålla mig borta från s3?
     
  9. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Den har ingen über kamera, inte 75 dagars batteritid eller 89933 ppi. Men som helhet är det en förbannat bra telefon. Jag sålde min för drygt 2 veckor sedan. Saknar den lite fortfarande. Även fast min Z1 är vassare på alla områden så räckte N4an gott och väl.

    Sen att man får senaste uppdateringarna hela tiden var en fröjd. Det var för övrigt underbart att köra andra ROMs med om man nu vill det. Minimalt med buggar och annat skit som nästan alla andra brukar åka på.

    Jag hade S3an när den kom och bara tanken på Touchwiz får mig illamående. Jämfört med N4an så är den (N4) klart snabbare och smidigare på alla sätt. Sen gillar jag inte att man har hårdvaru-knappar eller vad det kallas som det är på Samsung.

    Sony telefonerna du listade har jag aldrig provat. Kan säga att jag är riktigt nöjd med min Z1 dock. Men gissar att det är ganska stor skillnad på den och dom du skrev.

    Som sagt, jag hade tagit N4 alla dagar i veckan. Speciellt om jag var tvungen att välja mellan Samsung. Jag har haft både S3, Note 2 och Nexus 4.

    Men alla är olika. Jag föredrar en så ren version av Android som möjlig. Samsungs alla finesser ser bra ut på pappret, men i verkligheten så är det mest bara något som drar batteri tycker jag. Sen har jag ett agg mot Touchwiz också, fruktansvärt ogenomtänkt UI och det är fult som stryk.

    Du lär inte få KitKat den närmaste tiden heller till varken S3an eller dom Sony telefonerna du skrev. Medans på Nexusen lär den komma inom kort...

    Sist men inte minst du får en Nexus 4 i fint skick för under 2000kr, senast för någon timme sedan såg jag en utan repor med tillbehör här i köp/sälj.
     
    Last edited: 18 okt 2013
  10. Biopower

    Biopower Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jun 2010
    Inlägg:
    428
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Tack för det. Bra mycket bättre motivering än den tidigre:)
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.