Fråga: Hur hindra mailappen att ladda ner gamla mail

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Bo_B, 8 feb 2013.

  1. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Jag använder min telefon för att se nya mail och hantera dessa. För att kunna ha mail på både min PC och telefonen (och en tablet) så har jag ställt in allihop att "lämna mail på servern".

    Nu har jag ett problem:
    När jag kollat igenom mailen på min telefon så raderar jag de som jag inte vill spara, det är alltså en lokal radering på telefonen.
    Meningen är att inboxen i telefonen i stort sett skall vara tom utom när det kommer in nya mail.

    Problemet:
    Om jag raderar mailen från min telefon så sätter mailappen igång och hämtar ÄLDRE mail för att fylla på listan! Mailen finns ju kvar på servern som backup men jag vill inte ha in dem på telefonen utan finns det inga mail idag skall där vara tomt (om jag har raderat dem på telefonen alltså).

    Hur/var ställer jag in att mailappen inte skall hämta äldre mail när inboxen blir "tom"????

    Jag kör sedan idag med Android 4.1.2 (JellyBean) och jag använder den inbyggda mailapplikationen. Server är telia om det spelar nån roll.
     
  2. Torskrens

    Torskrens Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Har också samma problem som du. Det verkar som att man inte kan ha inboxen helt tom. Telefonen vill alltid ha det antal meddelanden som du valt i inställningar, i mitt fall 25 st i inboxen. När det kommer ett nytt mail försvinner det äldsta meddelnadet i listan och ersätts med det nya.
     
  3. Gero

    Gero Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Detta är det enda negativa jag upplever med JB.
     
  4. Sophfia

    Sophfia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Samma här. Skrev på Samsungs facebooksida och fick svar att jag skulle radera alla inställningar (i mailen) och starta om mobilen. Det blev bättre och funkade okej, varvid jag skrev ett glatt tack på facebooksidan...Well, där tog jag visst ut glädjen i förhand. Problemet kvarstår. Sjukt störande!! Jag använder mailen och mobilen på precis samma sätt som Bo_B och vill snabbt kunna upptäcka nya mail. Det fungerar inte alls i nuläget och nu har jag istället börjat ignorera mailen totalt på mobilen. Suck. Inte bra alls.

    Märkte dessutom idag att den skickar iväg gamla notifikationer från lite alla möjliga appar (facebook etc). Så det gäller visst inte enbart mailen, även om det såklart är mest påtagligt där.
     
  5. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Vad har ni för mailinställningar?
    För detta låter som ett pop3 problem. Har samma problem med min comhem mail.

    Skulle rekommendera att ni använder imap istället om det finns just för er mailleverantör....

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  6. Sophfia

    Sophfia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, jag har pop3, men har ingen aning om jag skulle kunna ha imap istället. Antagligen inte. Kan man ta reda på det på något enkelt sätt eller är det kontakta "leverantören" som gäller?
     
  7. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Vad är det för leverantör?

    Sent from my Galaxy Nexus 4.2.1 using Tapatalk 2
     
  8. Sophfia

    Sophfia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det är ett litet lokalt företag som heter Borenet, men dom är ju tyvärr inte typ Telia... Squirrelmail heter mailen. Jag antar dock att det inte säger alltför mycket.
     
  9. PaKr

    PaKr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    51
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi A1
    Fick fram att squirrelmail ska klara imap, men tror du får kolla med borenet om hur det fungerar.

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  10. Sophfia

    Sophfia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Åh tack för hjälpen, det var väldigt snällt! :)
     
  11. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Är tillbaka här efter en del resor och har fortfarande samma problem med mailen att den envisas med att visa en massa gamla lästa mail som nya. Detta även efter att jag gjort en OTA-uppdatering till en ännu nyare JellyBean för ett par veckor sedan.

    Jag kollade i mina inställningar hur man skulle kunna dra ner antalet mail med i min så är det minsta man kan ha 25 st.
    Så ifall jag raderar bort 10 lästa mail från telefonen så vips har den fyllt på med 10 gamla mail! Otroligt irriterande!
    När det gäller IMAP så vet jag inte om det går (jag har Telia som mail-leverantör), men jag är orolig för hur det fungerar då?
    Kommer en radering på mobilen att medföra att mailet raderas på servern också? I så fall är det No-No! Jag har min mail på tre ställen:
    - Min laptop. Där har jag det fullständiga arkivet och där var det inställt att radera på servern vid hämtning till dess att jag fick en smartphone...
    - Min Samsung GS2 telefon (denna tråd)
    - Min ASUS Transformer tablet (har bara WiFi)
    Båda andriodenheterna använder jag för att kolla ifall något nytt kommit in men jag svarar normalt bara från laptopen.

    Som ni ser kan jag inte ha det så att mail raderas från servern när jag tar bort från inkorgen i en mobil enhet.
     
  12. Gero

    Gero Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2011
    Inlägg:
    200
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Ändra till IMAP från POP3 så fungerar det som det ska :)
     
  13. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Såvitt jag har förstått så ifall man kör IMAP så kommer mail man raderar på telefonen att också raderas på servern, vilket innebär att de inte blir tillgängliga på de andra enheterna jag har. Jag har mailklient på min telefon (en Galaxy S2), min ASUS tablet och på min Windows7 PC. Alla läser samma Telia mailkonto (plus Gmail och ett företagsmailkonto).
    Jag vill inte att radering på telefonen skall stoppa mailen från att komma till de andra.

    Som det nu är så måste jag markera mailen på telefonen som lästa men ha kvar dem i listan för att inte den stendumma klienten skall hämta hem gamla mail från servern och visa dem som nyinkomna...
    Skittråkigt.
     
  14. albino25

    albino25 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2012
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Förstår inte problemet? Använd IMAP på alla enheter. Du ser ju ialafall endast olästa som olästa, oavsett enhet? Välj att bara läsa in sista dagarnas mail om det nu är jobbigt att ha många mail i inkorgen i telefonen. Känns som att du gör ett problem av ingenting. Eller har jag missuppfattat allt? Raderar du på ett ställe så försvinner det överallt, det stämmer.

    Skickat från min HTC One med Tapatalk
     
  15. Bo_B

    Bo_B Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2012
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Problemet är att jag tittar på hemmaskärmen för att se om det kommit mail och i så fall visas en röd cirkel med antalet nya på mailikonen.
    Men när jag läst mailen vill jag ta bort dem från listan så att den är tom, och det är detta som den här mailappen inte klarar av för då laddar den hem 25 gamla mail (som redan funnits på telefonen) och markerar dem som olästa vilket innebär att det nu står 25 på mailappens ikon.
    Så man tror att man fått nya meddelanden fast det är gamla....