BÄSTA Mobil/Tablet för skrivning med penna på skärm?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Tocator, 10 sept 2011.

  1. Tocator

    Tocator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Hej,

    Såg Samsung Galaxy Note och det ser ut som att den är väldigt bra med penna. Förr i tiden var det ju bara resisistiva skärmar man kunde använda vettigt med penna.

    Hur är det idag? Kan jag köpa en bra penna som fungerar till vilken kapacitiv skärm som helst eller krävs det något speciellt?

    Är det bara Galaxy Note som klarar av det här, eller finns det liknande telefoner/tablets som fungerar lika bra?

    Skulle verkligen vilja ha en som klarar av text, hade varit guld värt i jobbet, spenderar block för block och hur många post-its som helst bara för anteckningar, till slut har man ingen koll på vad som är vad.
     
  2. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Det krävs speciella pennor för kapacitiva skärmar. Exempelvis den nedan kanske kan vara värd att testa.

    Universal Extensible Capacitive Screen Stylus Pen with Strap - Silver - Free Shipping - DealExtreme

    Det tar dock en eller ett par veckor att få hem saker från DealExtreme. Finns annars motsvarande att köpa i svenska butiker också för 2-3 gånger priset om man vill. Jag har dock inte personligen testat den där så vet inte hur bra den är. Möjligt att det är lämpligare med en enhet mer specifikt anpassad för detta också.
     
  3. PeterD

    PeterD Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    206
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    HTC Flyer har väl penna också har jag för mig?

    Fast jag vet inte hur det funkar med andra pennor än den som följer med.
    Annars tror jag det är lite dåligt med pads som har penna än så länge.
     
  4. Tocator

    Tocator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jo, Microsoft hade ju gjort en pad med två skärmar, som såg ut ungefär som en bok tidigare, men dom lade ner projektet en bit innan release. Den såg däremot riktigt bra ut, och det är precis en sådan produkt jag skulle vilja ha. Hade betalat bra för den.

    En padda som iPad kan vara ok privat, men för att föra anteckningar och göra diagram, etc, vill jag ju inte använda fingret eller tangentbordet. Tycker också att de pennorna som finns har så tjock spets, finns det ingen penna som ser ut som en vanlig? Fungerar inte det? Är ju lite dåligt med resistiva skärmar som faktiskt fungerar bra också...
     
  5. Tocator

    Tocator Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Typ något sånt här? Kom igen...

    Drawing on Asus eee note EA800 - YouTube

    Sitter och väntar på Samsung Note också, men för en padda spelar operativssystemet inte lika stor roll, vill bara ha någonting jag kan anteckna på och kategorisera. Men det ska flyta på bra...
     
  6. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Vad som är speciellt med Note är väl att den dessutom är tryck-känslig, vilket inte vanliga skärmar är(?). Pennor till kapacitiva skärmar finns på Clas, Kjell och Teknikmagasinet. Dock är spetsen rätt stor och "klumpig", typ som ett halvt lillfinger.
     
  7. afrodroid

    afrodroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tycker flyer funkar rätt bra att skriva på, pennan som följer med funkar bra och har knappar för att markera/sudda på sig med. Använder min flyer istället för anteckningsblock på föresläningar i skolan!
     
  8. nissei

    nissei Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker du ska prova HTC flyer. Den har penna och allting flyter på bra. Den är ju dessutom i en ganska lagom storlek.
     
  9. genjuroSE

    genjuroSE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Dags att återkomma till denna gamla tråd.

    Vad säger ni stylus+android användare? Finns det någon tablet/telefon som kan rå på Note-serien? Hur är det med ROMar som passar bra till stylus-användande?
     
  10. bugiam

    bugiam Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2009
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag är också sugen på en tablet att ha på jobbet, då gärna med penna/stylus. Så.. Bump!
     
  11. genjuroSE

    genjuroSE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag blir personligen lite uppgiven med det gällande utbudet av android-plattor. Alla verkar laga till viss mån och jag finner inte det acceptabelt. :ehm:
     
  12. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Köp nya note 10.1 Det gjorde jag.
     
  13. genjuroSE

    genjuroSE Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kan du verkligen rekommendera Note 10.1? Laggar den inte lite? Som stylus har jag hört att den är bra, men Note 3 är lika bra och med mindre lag.
     
  14. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 419
    Mottagna gillanden:
    439

    MINA ENHETER

    Jo nog kan jag rekommendera den om jag skulle rekommendera en tablet. Vet inte vad alternativet skulle vara.

    Note 3 har jag aldrig ägt, men den har inget lagg alls rapporteras det om. Note 10.1 2014 med S800 verkar oxå fri från lagg. Min Note 10.1 har en del lagg på lite skumma ställen ja. Fick en uppdatering som gjorde att en hel del saker fick mer flyt, men lagg/frysningar i rullgardinen finns kvar. Då Exynos Octa har samma teoretiska prestanda som S800 hoppas jag att uppdateringar kommer fixa detta.
     
    genjuroSE gillar detta.
  15. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag lägger min röst på Note 3. :)

    ~ Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 4 ~
     
    genjuroSE gillar detta.